GOOGLE REVIEWS
5/5

SEO begrippenlijst

In deze SEO begrippenlijst vind je alle SEO begrippen die van belang zijn tijdens het verbeteren van de online vindbaarheid met behulp van SEO. Mocht je nog een begrip missen of zou je graag toelichting willen over een begrip dat er nog niet tussen staat? Stuur ons gerust een bericht, dan voegen we hem toe aan de begrippenlijst.

SEO begrippenlijst voor zowel de beginner als de gevorderde marketeer

A.

Alt tekst

Een Alt tekst is de omschrijving van een afbeelding op je website. Met een alt-tekst attribuut omschrijf je wat er precies op de afbeelding staat. Google ziet namelijk alleen maar de broncode en ziet afbeeldingen niet zoals wij mensen dit zien. Door een goede omschrijving te geven aan een afbeelding help je bezoekers met een visuele beperking, die hulpmiddelen als deze gebruiken om voor te lezen wat er op de website staat. Ook Google kan je zien als een persoon met een visuele beperking. De zoekmachine heeft namelijk ook baat bij deze omschrijving.

AMP

AMP is de afkorting van het begrip: Accelerated Mobile Pages. Dit zijn pagina’s die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik op een mobiele telefoon. De pagina’s zijn gestript van de opmaak, zodat deze sneller op mobiel laden. Door de verbetering in website snelheid kan dit SEO voordelen opleveren.

Anchor tekst / anchor tag

De tekst waar een link aan gekoppeld is noemen we een anchor tekst. Vaak is deze te herkennen aan de opvallende kleur, een ander lettertype of een andere dikte. 

B.

Backlink

Een backlink wordt geteld wanneer een andere website op het internet een link plaats die verwijst naar jouw website. Backlinks bepalen vandaag de dag nog een groot gedeelte van de SEO posities. Hoe meer kwalitatieve backlinks een website heeft, hoe hoger de autoriteit van deze website is. Backlinks kunnen als een soort stemmen gezien worden tijdens een verkiezing. Welke website de meeste stemmen krijgt, krijgt de hoogste posities.

Broken link

Een broken link is een link die verwijst naar een pagina/website die niet bestaat. Doordat er geen bestemming is, is de link gebroken (broken link).

Blog

Blog is oorspronkelijk bedacht als online dagboek of informatieve website. het woord is afkomstig van het begrip ‘Weblog’. Bij een blog wordt de content in chronologische volgorde weergegeven. De laatste artikelen staan in dit geval bovenaan. Wil je de blog van Lap Marketing lezen? Klik dan op de link.

Betaalde zoekresultaten

Betaalde zoekresultaten (advertenties) worden bovenaan de zoekmachine weergegeven. Deze advertenties worden door middel van Google Ads opgemaakt en ingelezen. Voor deze zoekresultaten wordt een bedrag betaald dat afhankelijk is van de concurrentie en de kosten per klik.

Black hat SEO

Black Hat SEO zijn SEO technieken welke niet door Google of andere zoekmachines worden goedgekeurd. Deze technieken zijn volgens de richtlijnen van Google illegaal. Black Hat technieken worden vaak gebruikt, omdat deze snel en effectief resultaat opleveren. Op de lange termijn pakken deze strategieën meestal minder goed uit, omdat Google na verloop van tijd deze technieken bestraft.

Branded search

Wanneer je zoekt op een merk of bedrijfsnaam, dan noemen we dit branded search. Wanneer we het SEO begrip vertalen naar het Nederland, dan betekent dit letterlijk ‘zoekopdracht op een merk’. Bij branded search weet je al waar je naar op zoek bent.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is een benaming voor het percentage van bezoekers dat een website bezoekt en na het openen van de webpagina niet blijft hangen, maar gelijk weer de website verlaat. 

Breadcrumbs

Breadcrumbs zijn broodkruimels waarmee de wijze van navigatie wordt weergegeven. Een broodkruimelpad is zeer handig voor de bezoeker om tijdens het navigeren door de website het overzicht te behouden.

C.

Crawlen

Op periodieke wijze crawlt Google jouw website af op zoek naar nieuwe content. Tijdens het crawlen bekijken ze jouw website en volgen ze de links die zich op jouw website begeven. Afhankelijk van de SEO factoren die je op jouw website hebt toegepast, worden de posities op basis van deze crawl gebaseerd.

Crawl budget

Het crawl budget bepaalt in welke mate een Google bot jouw website crawlt. Wanneer jouw website net nieuw is, dan kan het langer duren voordat alle nieuwe pagina’s in Google verschijnen. Ook grote websites kunnen hinter ervaren door het crawl budget. Over het algemeen doet de Google bot er langer over om een grote website volledig te doorlopen dan een kleinere website.

Click through rate (CTR)

De click-through rate (CTR) is het percentage gebruikers dat klikt op een bepaald resultaat in de organische of betaalde zoekresultaten.

Canonical tag

Een canonical tag kan worden ingezet om te voorkomen dat Google content als dubbele content ziet, iets wat een negatief effect kan hebben op de zoekresultaten. Met deze tag kun je Google een signaal geven dat dezelfde content ook op een andere url beschikbaar is.

Content management System (CMS)

Een systeem om de inhoud van je website te beheren. Een CMS stelt jou als eigenaar of beheerder van een website in staat om zelf de inhoud bij te houden.

Content

Content is een ander woord voor ‘inhoud’. Hiermee wordt dan ook de inhoud van een website bedoeld. Content komt voor in verschillende vormen, namelijk: tekstuele content, visuele content (foto’s, video, animaties, etc.) en audio (muziek, podcasts).

D.

DoFollow link

DoFollow links zijn externe links waarbij er een opdracht gegeven is aan de Robots.txt om de externe links te volgen. Deze backlinks hebben het meeste waarde voor zoekmachine optimalisatie.

Duplicate content

Duplicate content is content die vrijwel letterlijk hetzelfde is als andere tekstuele inhoud op de websites of de website van anderen. Zoekmachines bestraffen duplicate content.

Domein Autoriteit (DA)

Domain Authority (DA) is een belangrijke SEO factor die de autoriteit van je website weergeeft. Deze score geeft voor een gedeelte aan hoe goed jouw website zal scoren op pagina’s in de zoekmachine Google. Domein autoriteit wordt berekend door een groot aantal factoren, waaronder de kwaliteit en de hoeveelheid backlinks. Domain Authority is een term die in leven is geroepen door MOZ.

E.

Exact Matching Domain (EMD)

Een exact matching domain is een domein dat overeenkomst met een exacte zoekterm. Een voorbeeld hiervan is: onlinemarketingbureau.nl.

Externe links

Externe links is een synoniem voor backlinks en hiermee worden de links van andere websites naar jouw website bedoelt. Hoe meer kwalitatieve externe links een website heeft, hoe hoger de autoriteit van deze website is. Externe links kunnen als een soort stemmen gezien worden tijdens een verkiezing. Welke website de meeste stemmen krijgt, krijgt de hoogste posities.

F.

Featured Snippet

Featured snippets zijn korte en directe antwoorden op vragen die direct in de SERP worden weergeven. Deze geven vaak al antwoord op de vraag zonder dat de bezoeker hiervoor een website hoeft te bezoeken. Je vindt de featured snippets vaak bovenaan de zoekresultaten, maar ze kunnen soms ook op andere posities verschijnen.

De afgelopen tijd is Google hier steeds meer mee aan het experimenteren. Zo zijn de algoritmes van Google steeds beter geworden in het relevant houden van deze snippets.

G.

Google Analytics

Met behulp van Google Analytics is het mogelijk om de statistieken van een website te verzamelen en deze gedetailleerd weer te geven. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan het aantal bezoekers, aantal conversies en het bouncepercentage. Deze tool is gratis in gebruik en enorm aan te raden voor ieder bedrijf. Groot of klein, Google Analytics is voor ieder bedrijf gemakkelijk in gebruik en zeer waardevol. Meer weten over wat Google Analytics is? En wat je ermee kunt doen? Lees dan onze blog.

Google Search Console

Met behulp van Google Search Console is een gratis service die wordt aangeboden door Google. Hiermee kun je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een tool waarmee je een bedrijfspagina kan inrichten. Met behulp van deze tool kunnen organisaties gemakkelijk zelf de bedrijfsinformatie beheren. Zo houd je als bedrijf zelf te controle over de informatie die zichtbaar is. Wanneer je op een bedrijf zoekt, dan zal de Google Mijn Bedrijfsvermelding als eerste worden weergegeven aan de rechterkant van de SERP.  Google Mijn Bedrijf draagt sterk bij aan de Lokale vindbaarheid van jouw website. Wil je meer weten over het verbeteren van je lokale vindbaarheid? Lees dan onze blog hierover.

Google Web Vitals

De Google Web Vitals zijn door Google in het leven geroepen om de gebruikerservaring te kunnen meten. De Core web vitals worden gemeten aan de hand van drie meetwaarden: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) en de CLS (Cumulative Layout Shift). Meer weten over de Google Web Vitals? Lees dan de blog die we hierover geschreven hebben. 

Google penalty

Wanneer je posities in de zoekmachine Google ineens sterk gedaald zijn, dan kan het zijn dat je een penalty (straf) hebt gekregen van Google, omdat de door jou of jouw marketeer uitgevoerde technieken als illegaal zijn opgemerkt. De reden waarom een penalty wordt opgelegd worden helaas meestal niet door Google gecommuniceerd. Een vorm van SEO techniek die als illegaal wordt gezien is het vergaren van Black Hat links.

H.

Heading tag (h1, h2, h3, h4, h5, h6)

Voor SEO optimalisatie is de structuur in je teksten enorm van belang. Deze structuur breng je aan met verschillende koppen (headers). De headers zijn onder te verdelen in zes koppen, namelijk H1 t/m H6. Het is van belang om deze gestructureerd te gebruiken, waarbij de H1 vaak de titel van een tekst is en de H2 de heading tag voor de subkoppen.

Hyperlink

Een hyperlink is een link die verwijst naar een andere pagina of website. Links worden voornamelijk toegepast op internetpagina’s, maar komen bijvoorbeeld ook voor in .pdf bestanden. De hyperlinks hebben als functie om gemakkelijk tussen verschillende websites te navigeren. Daarnaast kunnen ze ook dienen als bronvermelding.

HTML sitemap

Een html sitemap is een lijst waarin alle pagina’s, berichten en andere post types worden weergegeven. Een sitemap geeft gemakkelijk en in één oogopslag de structuur van de gehele website weer. Bekijk hier een voorbeeld van een sitemap

I.

Indexeren

Indexeren is het registreren van pagina’s voor de database van Google. Indexatie wordt gedaan door middel van een crawler.

Interne links

Interne links zijn links op jouw eigen website die verwijzen naar een andere pagina binnen dezelfde website. Het aanbrengen van een goede interne linkstructuur is een SEO factor die over het algemeen zeer bevordelijk is voor de posities in de zoekmachine.

Informationele zoekintentie

Informationale zoekintentie geeft aan dat de bezoeker tijdens het invoeren van zijn zoekopdracht op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, bedrijf of merk. 

J.

K.

Keywords

Met keywords worden belangrijke woorden in een tekst bedoelt die de voornaamste betekenis van de tekst definiëren. Bij SEO optimalisatie staat het woord keywords gelijk aan het woord: zoekwoord. Hiermee wordt een woord waar veel naar gezocht wordt bedoeld.

Keyword density

Met keyword density wordt de hoeveelheid zoekwoorden in een bepaalde tekst bedoeld. Wanneer je wil scoren op een bepaald zoekwoord, dan is het belangrijk om dit woord een bepaald aantal keer in een tekst terug te laten komen. Het SEO begrip Keyword density geeft deze mate weer.

L.

Lap Marketing

Lap Marketing is een online marketing bureau uit Nijmegen met een sterkte focus op het verbeteren van de online vindbaarheid van MKB bedrijven. Bij het bedrijf kun je je SEO uitbesteden of kun je terecht voor een nieuwe SEO geoptimaliseerde website. 

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina die niet direct in het menu is opgenomen, maar bedoeld is om bezoekers via organische zoekresultaten binnen te halen op een specifiek zoekwoord. Een voorbeeld van een landingspagina is: online marketing bureau Arnhem.

Linkbuilding

Simpel gezegd is linkbuilding de term voor het verzamelen van links van andere externe websites. Deze verwijzingen worden backlinks genoemd. In 2022 hecht Google hier nog steeds veel waarde aan. Hoe meer backlinks jouw website heeft, hoe beter Google begrijpt waar je website over gaat.

Longtail zoekwoorden

Zoekwoorden/keywords met meer dan vier woorden. Deze zoekwoorden worden vaak omschreven als “low hanging fruit”. Over het algemeen zit er minder concurrentie op deze zoekwoorden, waardoor het gemakkelijker is om op deze zoekwoorden te scoren. Doordat de zoekwoorden zeer specifieke zijn is de kans ook groter dat de bezoekers uiteindelijk bij jou de informatie zoekt, wanneer je op deze zoekwoorden goed scoort. 

Local SEO

Met lokale SEO zet je specifiek in op het verbeteren van de online vindbaarheid in een bepaald geografisch bepaald gebied. Een goede tool die dit mogelijk maakt is Google Mijn Bedrijf. Wil je meer weten over het verbeteren van de lokale SEO? Lees dan onze blog.

M.

Meta description

De Meta-description is de omschrijving die in de SERP wordt weergegeven. De meta-beschrijving geeft vaak de inhoud van de pagina weer. Elke pagina dient zijn eigen, unieke omschrijving te hebben. Je ziet de meta description elke keer wanneer je een zoekwoord indient bij Google. Zo hebben alle zoekresultaten een meta-description.

N.

Noindex tag

De No-index tag is een stukje code in de bron van je website die de zoekmachines de opdracht geeft om je website of een specifieke pagina niet mee te nemen in de zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer je website nog niet helemaal af is of bijvoorbeeld bij een bedanktpagina.

Nofollow link

Een nofollow link is een verwijzing/link die door de crawlbots van Google niet wordt gevolgd tijdens het behandelen van de website. Over het algemeen hebben NoFollow links minder waarde dan Follow links.

O.

Organische zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de resultaten die verschijnen in de SERP zonder dat hier advertentiekosten voor betaald worden. Het doel van SEO optimalisatie is het behalen van zo veel mogelijk organische zoekresultaten op het liefst zo hoog mogelijke posities.

On-page SEO

Met de on-page SEO factoren worden de factoren bedoeld die aan te passen zijn op de website zelf. Hierbij kun je denken aan de content, de interne linkstructuur en website snelheid van een bepaalde website.

Off-page SEO

Met off-page SEO factoren worden de factoren bedoeld die de SEO beïnvloeden, maar niet op de eigen website aan te passen zijn. Een groot onderdeel van de off-page SEO factoren is het vergaren van externe backlinks (linkbuilding).

P.

PageRank (PR)

De PageRank is een methode om de waarde van een website of webpagina te berekenen aan de hand van het aantal links die naar de website verwijzen. Net zoals Domain Authority, is ook PageRank (PR) een soort autoriteitsscore voor een webpagina.

Page title

De title tag is een korte beschrijving van een webpagina. Deze pagina titel wordt weergegeven in de bovenste balk van een browser. Je ziet de Title tags terug elke keer wanneer je een zoekwoord intoetst bij Google.

PageSpeed

PageSpeed of websitesnelheid is de snelheid waarin elementen op webpagina’s laden of de snelheid waarin webpagina’s in zijn geheel geladen zijn. Website snelheid is een van de belangrijkste ranking factoren.

Q.

R.

Responsive webdesign

Responsive webdesign wordt gebruikt om de ideale gebruikerservaring te creëren op verschillende schermgroottes. Een responsive website past zich automatisch aan naar de meest ideale versie van de website voor het desbetreffende apparaat.

Related keywords

Gerelateerde zoekwoorden zijn zoekwoorden die sterk gerelateerd zijn aan het focus zoekwoord. Wanneer je een bepaalde tekst schrijft met de focus op één zoekwoord, zorgen de gerelateerde zoekwoorden voor meer mogelijkheden.

Redirects

Een redirect is een verwijzing van een bepaalde url (pagina in je website) naar een andere pagina in jouw website. Redirects worden meestal gebruikt wanneer een url van bepaalde content veranderd.

Rich snippets

Rich Snippets is de Engelse uitdrukking die wordt gebruikt voor het aanduiden van extra informatie die getoond wordt in de SERP. Rich Snippets komen voor in verschillende gradaties. Zo is het met behulp van Rich Snippets mogelijk om bijvoorbeeld reviews, afbeeldingen of site links toe te voegen aan de SERP.

Robots.txt

Robots.txt is een bestand dat door zoekmachinerobots wordt gebruikt om te achterhalen welke delen van je website wel of niet doorzocht mogen worden. Een voorbeeld van een robots.txt bestand vind je hier. 

S.

SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit begrip vertaald naar zoekmachine optimalisatie. Met deze term wordt de gehele strategie om door middel van zoekwoorden meer online zichtbaarheid te creëren bedoeld.

SERP

SERP is de afkorting voor Search Engine Results Page. De SERP is als het ware de lijst met resultaten die je ziet wanneer je een zoekopdracht invoert bij Google. Over het algemeen beschikt een pagina in de SERP 10 resultaten. Al zijn er ook situaties waar dit aantal verschilt.

Sitespeed / websitesnelheid

Sitespeed of websitesnelheid is de snelheid waarin elementen op webpagina’s laden of de snelheid waarin webpagina’s in zijn geheel geladen zijn. Website snelheid is een van de belangrijkste ranking factoren.

Sitemap(.xml)

Een Sitemap.xml is een bestand dat speciaal bedoeld is voor de crawlerbots. Met behulp van een sitemap maak je het gemakkelijker voor Google om je website te doorgronden. Een XML-bestand bevat alle url’s van een website. Deze worden in de Sitemap.xml als metagegevens weergegeven.

SSL certificaat

Een SSL certificaat is een bestand dat zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen de server (van jouw website) en een internet browser. Een SSL certificaat kan aangevraagd worden door de eigenaar van de website bij jouw webhostingpartij.

Search Difficulty

Search difficulty is de mate van concurrentie die zich op een bepaald zoekwoord begeeft. Hoe hoger de search difficulty hoe moeilijker het is om op dat zoekwoord te scoren.

Shorttail zoekwoorden

Korte zoekwoorden van maximaal drie woorden. In veel gevallen is de concurrentie op deze zoekwoorden relatief gezien hoog.

Slug

De slug is het gedeelte dat na je domeinnaam komt in de URL. Door middel van de slug worden pagina’s op de website van elkaar onderscheden. Er kunnen niet twee pagina’s op dezelfde slug staan.

Structured data

Structured data vertelt tegen Google wat bepaalde informatie precies betekent. Deze informatie kan vervolgens als rich snippet bij het zoekresultaat van jouw website in Google verschijnen. 

Om een voorbeeld te geven wanneer structured data van pas komt is bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op het woord ‘Apple’. Waar wij Nederlanders wellicht direct aan het bedrijf Apple denken, kan een Engelse/Amerikaanse persoon misschien wel gewoon op zoek zijn naar een appel. Voor Google is het enorm lastig om uit dit woord te begrijpen of het hier gaat om een bedrijf of een voorwerp. Door middel van gestructureerde data help je Google een handje.

T.

Title tag

De title tag is een korte beschrijving van een webpagina. Deze pagina titel wordt weergegeven in de bovenste balk van een browser. Je ziet de Title tags terug elke keer wanneer je een zoekwoord intoetst bij Google.

Trust flow

Trust flow is een methodiek ontwikkeld door Majestic. Met behulp van de Trust Flow is het mogelijk om de betrouwbaarheid van een website te meten.

U.

URL

URL staat voor Uniform Resource Locator en is een gestructureerde naam die verwijst naar gegevens. Inmiddels is deze term zeer bekend, omdat deze bijvoorbeeld wordt gebruikt om unieke webpagina’s te bereiken via het internet.

URL structuur

De URL structuur is een ander woord voor website structuur. Met behulp van deze structuur wordt inzichtelijk gemaakt hoe de de inhoud van jouw website aan de bezoeker wordt gepresenteerd.

V.

W.

Website optimalisatie

Website optimalisatie is een synoniem voor zoekwoorden optimalisatie en staat in het teken van het beter vindbaar maken van een website aan de hand van relevante zoekwoorden.

White hat SEO

White hat SEO zijn de SEO techieken die door Google zijn goedgekeurd en indien toegepast voor een stijging in posities zorgen in de zoekmachine Google.

Web crawler

Een webcrawler, ook wel spider genoemd, is een bot die het wereldwijde web op een methodische en geautomatiseerde manier doorbladert. Dit doet deze crawler onder andere door middel van links.

X.

XML sitemap

Een XML sitemap is een bestand dat speciaal bedoeld is voor de crawlerbots. Met behulp van een sitemap maak je het gemakkelijker voor Google om je website te doorgronden. Een XML-bestand bevat alle url’s van een website. Deze worden in de Sitemap.xml als metagegevens weergegeven.

Y.

Z.

Zoekwoorden

Met zoekwoorden worden belangrijke keywords in een tekst bedoelt die de voornaamste betekenis van de tekst definiëren. Bij SEO optimalisatie staat het woord zoekwoord gelijk aan het woord: keywords. Hiermee wordt een woord waar veel naar gezocht wordt bedoeld.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is de Nederlandse vertaling van het begrip SEO. Met zoekmachine optimalisatie wordt de gehele strategie bedoeld om door middel van zoekwoorden meer online zichtbaarheid te creëren.

Zoekintentie

Met de zoekintentie wordt het doel of de gedachte van de gebruiker bedoeld. Bij SEO worden verschillende intenties gedefinieerd, namelijk: informatieve zoekintentie, commerciële zoekintentie, transactionele zoekintentie en lokale zoekintentie.

Zoekvolume

Het aantal keer dat er maandelijks op een bepaald zoekwoord gezocht wordt.

Zoekmachine

Een zoekmachine is een programma om informatie op het internet te lokaliseren. Voorbeelden van zoekmachines zijn onder andere Google, Yahoo en Bing. Een zoekmachine kan daarnaast ook voorkomen op een bepaalde website. Al wordt de zoekmachine in zo’n geval vaker aangeduid met de term: zoekfunctie.

0-9.

301 redirect

Een 301 redirect is een permanente verhuizing van een URL of domeinnaam naar een nieuwe locatie. Bij een 301 redirect wordt de opgebouwde SEO waarde doorgestuurd naar de nieuwe locatie.

302 redirect

Een 302 redirect is een tijdelijke verhuizing van een URL of domeinnaam naar een nieuwe locatie.

404 error

Een error 404 (pagina niet gevonden) is een http melding die aangeeft dat de website server of specifieke url niet gevonden kon worden.

404 pagina

Een 404 pagina is een pagina die gebruikt wordt om de gebruiker te informeren dat de pagina waar ze naar op zoek waren niet bestaat of niet meer bestaat. Wil je meer weten over hoe je een 404 pagina aanmaakt en hoe je error 404 kan oplossen? Lees dan onze blog hierover.