De online nieuwsbrief, iedereen is er wel schuldig aan… In ruil voor een kortingscode van 5% schrijven wij ons maar al te graag in voor een online nieuwsbrief. Het gevolg? Onze inbox wordt als het ware overstroomd met reclames en kortingen die we vervolgens allemaal in de prullenmand slepen.
Toch springt er soms een headline uit. Een pakkende titel die op de een of andere manier toch je aandacht heeft weten te trekken. Voordat je het weet, klik je door op de link en zit je te scrollen op de website.
Hoe doen ze dat toch? Het laten uitblinken van een e-mailcampagne? In deze blog leg ik je haarfijn uit hoe jij een online nieuwsbrief kan schrijven die de lezer aanzet tot actie. Met behulp van deze online nieuwsbrief tips leer je hoe je meer conversies en een betere click-through-rate kunt behalen met behulp van e-mailmarketing.
Tip 1. Maak gebruik van een pakkende titel bij jouw online nieuwsbrief
De eerste online nieuwsbrief tip om het aantal conversies van jouw online nieuwsbrief te verhogen is om de nieuwsbrief te voorzien van een pakkende titel. De eerste stap naar een conversie is namelijk dat degene waar je jouw e-mail naartoe stuurt, de nieuwsbrief ook daadwerkelijk opent. Een goede titel kun je op verschillende manieren formuleren. Om hiervan een voorbeeld te geven, zou je de onderstaande voorbeelden in overweging kunnen nemen. Voor ons als online marketing bureau Nijmegen, zouden de volgende titels passend zijn:
- Een vraag (Wil jij ook een online nieuwsbrief met 25% conversie?)
- Een uitleg (Waarom online nieuwsbrieven belangrijk zijn in 2021)
- Een belofte (Verbeter in 5 simpele stappen jouw online nieuwsbrief!)
De titel is het eerste wat de lezer zal zien, wanneer jouw online nieuwsbrief in zijn mailbox belandt. Als deze de lezer niet aanzet om jouw nieuwsbrief te openen, dan zal de ontvanger het ook nooit lezen. Sterker nog, wanneer de ontvanger de e-mail niet opent is de kans van converteren nihil. Bij het opzetten van een succesvolle e-mailcampagne is het formuleren van een sterke titel dus enorm belangrijk.
Tip 2. Pas de online nieuwsbrief aan op de individuele lezer
De tweede tip is om de nieuwsbrief aan te passen aan de individu. Een nieuwsbrief is geen “one size fits all”. Een titel die bedoeld is om een grote hoeveelheid mensen aan te spreken spreekt uiteindelijk bijna helemaal niemand aan. Met de technologie van tegenwoordig is echter veel mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld in een online nieuwsbrief de naam van de ontvanger in de titel vermeldt, dan is hij/zij al veel sneller geneigd om de nieuwsbrief daadwerkelijk te lezen. Wanneer vervolgens ook de inhoud van de nieuwsbrief is aangepast of het individu, dan is de kans groot dat deze persoon ook nog even jouw website gaat bekijken. Zo kun je bijvoorbeeld aanbiedingen sturen die overeenkomen met de aankoophistorie van de individuele klant. Hierdoor is het mogelijk om het gemiddelde conversiepercentage van jouw online nieuwsbrief gemakkelijk te verhogen.
Tip 3. Verzend de nieuwsbrief op een optimaal tijdstip
De derde tip is om de nieuwsbrief te verzenden op een tijdstip dat past bij de doelgroep. Stel jezelf de vraag: op welk tijdstip zou mijn doelgroep hun e-mails lezen? Stuur je nieuwsbrief dan kort voor dit tijdstip. Als je te vroeg bent dan zullen ander e-mails al boven jouw online nieuwsbrief staan.
Voor nieuwsbrieven gericht op bijvoorbeeld bedrijven kun je de nieuwsbrief het best rond kantooruren sturen. Voor nieuwsbrieven gericht op consumenten is het raadzaam tussen 12 uur ’s middags en 9 uur ’s avonds de nieuwsbrief te versturen. Hou vooral rekening met het tijdstip van verzending als je een internationale doelgroep hebt. Het is niet optimaal als een nieuwsbrief die jij om 12 uur ‘s middags verstuurd vanuit Nederland om 6 uur ’s nachts in Amerika aankomt.
Tip 4. Verwijs de lezer via de nieuwsbrief naar jouw website
De vierde tip is om het makkelijk te maken voor de lezer om doorverwezen te worden naar de website. Dit kun je doen door je online nieuwsbrief een eenvoudige en duidelijke layout te geven en alles klikbaar te maken. Als een lezer de e-mail eenmaal heeft geopend dan is de kans groot dat hij ook geïnteresseerd is in de producten/diensten die jouw bedrijf levert. Vandaar dat het van groot belang is om de verwijzing naar je website erg makkelijk te maken.
Het is dan ook van belang dat de website waarnaar verwezen wordt voldoet aan de verwachtingen van de lezer. Als de lezer bijvoorbeeld op een aanbieding klikt van een specifiek product, laat de links dan ook verwijzen naar de product pagina van dat product.
Is jouw website nog niet helemaal naar wens? Laat een professionele website maken door één van onze specialisten.
Tip 5. Maak de online nieuwsbrief goed leesbaar op alle apparaten
De vijfde tip is om de online nieuwsbrief op alle apparaten goed leesbaar te maken. Mensen lezen hun e-mails niet alleen op hun computer maar, ook hun smartphone of tablet. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je online nieuwsbrief op alle apparaten goed leesbaar is. Zorg ervoor dat de tekst altijd goed zichtbaar is, dat de knoppen op een logische manier meeschalen met het schermformaat en dat de layout en vormgeving er op alle schermformaten aantrekkelijk uit ziet.
Tip 6. Categoriseer je e-maillijsten in verschillende groepen
Niemand zit te wachten op nieuwsbrieven die eigenlijk niet voor hen bestemd zijn. Om uitschrijvingen te voorkomen is het verstandig om jouw e-maillijsten op te delen in verschillende groepen. Tijdens het categoriseren zou je bijvoorbeeld rekening kunnen houden met of een klant zich in de B2B of B2C markt bevindt. Daarnaast kan het zijn dat bepaalde productgroepen niet aansluiten bij alle doelgroepen, deze doelgroepen zou je ook in een aparte mailinglijst kunnen plaatsen zodat zij alleen online nieuwsbrieven ontvangen, die ook daadwerkelijk voor hun bedoeld zijn.
Een online nieuwsbrief opzetten die goed converteert?
Een trouwe achterban, meer bezoekers op jouw website en meer sales. Een goede online nieuwsbrief kan tot mooie resultaten leiden. Hopelijk hebben deze online nieuwsbrief tips je geholpen bij het opzetten van een e-mailcampagne. Mocht je na het lezen van deze tips hulp nodig hebben bij het opstarten van een effectieve online nieuwsbrief campagne? Vraag gerust een vrijblijvende strategische sessie aan om de mogelijkheden te bespreken.