GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Picture of Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Het doen van een gedegen zoekwoorden onderzoek is de eerste stap van SEO optimalisatie. Voordat we aan de slag kunnen met het schrijven van relevante teksten, moeten we natuurlijk wel weten waar deze teksten over moeten gaan. Daarnaast is het van groot belang dat wanneer de teksten geschreven zijn, hier ook de zoekwoorden in verwerkt zitten, waar de doelgroep op zoekt.

In dit artikel leggen wij uit hoe je zelf een start kan maken met het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Met behulp van dit artikel leer je de basis en een aantal tools die hierbij van pas kunnen komen.

Waarom zoekwoorden onderzoek zo belangrijk is?

Wanneer je meer bezoekers op jouw website wilt krijgen, dan is het schrijven van relevante informatie voor deze bezoekers een goede manier om dit te bereiken. Wanneer je goede content schrijft en deze aansluit bij de zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt, dan is de kans aanwezig dat jouw teksten hoger in Google verschijnen. In de meeste gevallen is het zo dat hoe hoger jouw website in Google wordt weergegeven, hoe meer relevante bezoekers je naar jouw website haalt.

Naast het binnenhalen van meer websitebezoekers zijn er natuurlijk nog meer voordelen voor het schrijven van content die gericht is op zoekwoorden waar zoekvolume op zit. Zo kan je met behulp van sterke content namelijk ook de huidige bezoekers van jouw website ondersteunen. De zoekwoorden met zoekvolume staan eigenlijk gelijk aan waar een bezoeker maandelijks op zoekt. Door deze zoekwoorden bijvoorbeeld in de titels te gebruiken, kruip je eigenlijk in het brein van de bezoeker en zal hij eerder herkennen of een bepaalde blog interessant voor hem is.

Zoekwoorden onderzoek concurrentie

Het uitvoeren van een SEO zoekwoorden onderzoek kan ook bijdragen aan het beter in kaart brengen van de concurrentie binnen een bepaald vak- of geografisch gebied. Met behulp van een zoekwoordenanalyse is het mogelijk om bepaalde zoekwoorden te combineren met een bepaald gebied. Zo kun je precies achterhalen vanuit welke locatie veel op jouw diensten gezocht wordt.

Hoe doe ik zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek wordt in de meeste gevallen uitgevoerd aan de hand van een aantal stappen. Door deze stappen zorgvuldig te doorlopen, kun jij ook zelf aan de slag met het opzetten van een sterk zoekwoorden onderzoek.

Stap 1. Breng de verschillende benamingen van jouw producten/diensten in kaart

De eerste stap is om goed in beeld te hebben welke producten of diensten jouw bedrijf aanbiedt, en of hier bepaalde synoniemen voor te vinden zijn.

Om hier een voorbeeld van te geven, zijn er verschillende zoekwoorden die hetzelfde omschrijven. Het kan natuurlijk zijn dat op deze zoekwoorden verschillende zoekvolumes zitten.

Voorbeeld:

Dienst: Zoekwoorden onderzoek.
Synoniemen: zoekwoorden onderzoek, zoekwoordenanalyse, keyword research, keyword onderzoek, keyword analyse.

Je bezoekers zijn net mensen, probeer dus logisch na te denken over de zoekwoorden die in je opkomen. Probeer het hierbij niet te lastig te maken door bijvoorbeeld zoekwoorden in jouw teksten te gebruiken, die niet logisch zijn, maar wel ‘lekker’ of ‘fancy’ klinken. Deze zoekwoorden zijn vaak beter voor branding of reclame-uitingen, maar wanneer je hoger in Google wilt komen, zal je echt zoekwoorden moeten gebruiken waar je doelgroep op zoekt.

Stap 2. Bekijk jouw online concurrenten

Nadat je voor jezelf in beeld hebt gebracht welke zoekwoorden relevant zouden kunnen zijn voor jouw diensten of het verkopen van jouw producten, zou je deze zoekwoorden in Google in kunnen tikken. Bij sommige zoekwoorden zie je eerst een aantal advertenties naar boven komen. Sla deze even over en scroll door tot het eerste ‘SEO geoptimaliseerde resultaat’.

Analyseer deze pagina en speur (met bijvoorbeeld CMD + F op Apple of CTRL + F) op het zoekwoord waarmee je de pagina bereikt hebt. In de meeste gevallen zal het je opvallen dat het zoekwoord meermaals op de website terugkomt. Daarnaast kunt je op basis van deze analyse waarschijnlijk meer zoekwoorden in jouw aantekeningen opnemen.

Stap 3. Google Suggest en gerelateerde zoekopdrachten

Om de beste gebruikerservaring te bieden aan zijn bezoekers, heeft Google een tool ontwikkeld die ook nog eens heel goed van pas komt bij het uitvoeren van een SEO zoekwoorden onderzoek. Daarnaast is deze tool ook nog eens heel eenvoudig te gebruiken. Wanneer je een zoekterm hebt ingevuld, dan krijg je vanzelf andere relevante zoektermen die door de gebruikers van Google gebruikt worden.

Google Suggest bij zoekwoorden onderzoek

Wanneer je Google Suggest gebruikt voor het uitvoeren van een SEO zoekwoorden onderzoek, dan kun je deze tool het beste gebruiken in incognito modus. Door gebruik te maken van het incognito-venster, maakt jouw Google Chrome geen gebruik van eerdere zoekopdrachten.

Gerelateerde zoekopdrachten

Naast de Google Suggest tool geeft de zoekmachine nog meer zoekwoorden weg die je kunt gebruiken in je website teksten. Wanneer je een zoekterm in de zoekmachine hebt ingevuld en helemaal onderaan de pagina kijkt, dan zie je hier een aantal gerelateerde zoektermen terugkomen. Ook deze kan je opnemen in jouw zoekwoordenanalyse.

Gerelateerde zoekopdrachten bij zoekwoorden onderzoek

Stap 4. Onderzoek welke vragen gebruikers stellen aan Google

Naast het analyseren van losstaande zoekwoorden is het verstandig om ook op zoek te gaan naar vragen die gebruikers van Google stellen aan de zoekmachine. Wanneer we even teruggaan naar het voorbeeld van hierboven, dan zou je bijvoorbeeld de volgende vragen kunnen bedenken:

  • Wat is een zoekwoorden onderzoek?
  • Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?
  • Wat kost een zoekwoorden onderzoek?

Wellicht ben je wel door één van bovenstaande vragen op deze blog terechtgekomen.

Gestelde vragen combineren met structured data

Wanneer je bepaalde vragen in jouw blog beantwoordt, dan is het enorm interessant om deze ook met behulp van structured data in te stellen. Zo zijn de zoekwoorden direct in de SERP van Google zichtbaar. Dit verhoogt de doorklik percentages van de resultaten die in Google worden weergegeven.

Tools die het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse gemakkelijker maken

Door het formuleren van jouw eigen ideeën ben je waarschijnlijk al een stuk verder gekomen. Goed bezig! Naast jouw eigen ideeën zijn er ook nog verschillende online tools die het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse een stuk gemakkelijker maken.

Onderstaand zal ik een aantal tools beschrijven die jou kunnen helpen bij het uitvoeren van een zoekwoorden analyse:

1. Ubersuggest

De eerste tool is Ubersuggest van Neil Patel. Ubersuggest is een gratis online tool die je helpt bij het analyseren van zoekwoorden, de bijhorende zoekvolumes en de concurrentiegraad. In deze tool vul je gemakkelijk een bepaald zoekwoord in en in ruil daarvoor krijg je een lijst met een hoop suggesties.

Waarom zou je gebruik maken van Ubersuggest?

Ubersuggest is de ideale tool voor startende ondernemers en bedrijven. De tool is gratis te gebruiken en geeft duidelijke informatie. Met behulp van de tool kun je gemakkelijk de exacte zoekvolumes voor relevante zoekwoorden achterhalen. Daarnaast is de tool fijn in gebruik. Bij sommige tools wordt je doodgegooid met verschillende functies. Bij Ubersuggest is dit niet het geval. Deze tool doet wat het moet doen.

Zoekwoordenanalyse met Ubersuggest

2. SEMrush

SEMrush is samen met Ahrefs en Moz mogelijk de meest bekende tool op het gebied. Met behulp van SEMrush is het onder andere mogelijk om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren, maar deze tool biedt nog veel meer voordelen.

De tool van SEMrush genaamd “Keyword Magic Tool” vind ik persoonlijk een erg fijne tool om een zoekwoordenanalyse mee uit te voeren. Met behulp van deze tool zijn de mogelijkheden enorm en krijg je veel verschillende relevante zoekwoorden.

Waarom zou je gebruik maken van SEMrush?

SEMrush is een alles omvattende tool als het gaat om zoekwoorden optimalisatie. Met behulp van deze tool zijn de mogelijkheden enorm, en is het uitvoeren van zoekwoorden onderzoek slechts een onderdeel. Wanneer je alleen op zoek bent naar relevante zoekwoorden voor jouw website, dan is de tool wellicht wat prijzig. Voor grotere bedrijven is SEMrush zeker een aanrader.

SEMrush bij zoekwoorden onderzoek

3. Google Search Console

De derde tool die helpt bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is Google Search Console. Deze tool geeft inzicht in de zoekwoorden waar jouw huidige website al op scoort. In deze tool is het niet mogelijk om het zoekvolume van zoekwoorden te achterhalen, maar het helpt wel om een beter beeld te krijgen welke zoekwoorden gevonden worden door Google op bepaalde pagina’s. Voor mij behoort Google Search Console tot de tools die ik direct bij het openen van mijn laptop opstart. Zo is hier veel relevante data uit te halen. Wat mij betreft een must-have!

Google Search Console tool bij zoekwoorden analyse.

Meer inzicht in de voor jouw website relevante zoekwoorden?

Het uitvoeren van een gedegen zoekwoorden onderzoek is de eerste stap van een succesvolle SEO strategie. Als online marketing bureau helpen wij jou graag bij het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Vraag vrijblijvend een (online) strategische sessie aan om de kansen voor jouw website te bespreken.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Picture of Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.