GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

SEO tips 2021: Het jaar succesvol online lanceren!

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

SEO tips 2021: Het jaar succesvol online lanceren!

2020 was.. Tja, laten we zeggen op het gebied van ondernemerschap niet het allerbeste jaar. Daarom hebben we bij Lap Marketing besloten om wat SEO tips op te stellen, zodat jij het nieuwe jaar online goed voorbereid te werk kunt gaan. SEO in 2021 zal er weer net iets anders uit zien als in het voorgaande jaar. Om voor te blijven op jouw online concurrentie raden wij jou aan om hier zeker mee aan de slag te gaan.

De SEO tips bestaan uit verschillende trends waarvan wij als online marketing bureau uit Nijmegen verwachten dat deze in 2021 een grotere rol gaan spelen.

Google is voortdurend bezig met het optimaliseren van zijn zoekmachine

Jaa, je leest het goed. Net zoals jij en ik is ook Google dagelijks bezig met het verbeteren van hun product, namelijk de zoekmachine Google. In het jaar 2018 heeft het bedrijf zelfs 3200 updates doorgevoerd om het algoritme van de zoekmachine te verbeteren.

Omgerekend zijn dit maar liefst minimaal 8 (!) updates per dag. Wellicht dat dit aan de voorzijde niet goed zichtbaar is, maar Google is een bezige bij.

Om je goed voor te bereiden op het nieuwe jaar hebben we onderstaand vijf tips opgesteld waarmee jij in 2021 direct aan de slag kan.

SEO tip 1. Core Web Vitals

In mei 2020 liet Google SEO specialisten even schrikken door een grote update aan te kondigen, genaamd Core Web Vitals. Deze update heeft alles te maken met het verbeteren van de gebruikerservaring voor jouw website bezoekers.

De verwachting is dat vanaf mei 2021 de gebruikerservaring van een website gemeten zal worden met behulp van een aantal kwaliteitseisen.

Wanneer een website niet aan deze kwaliteitseisen voldoet, dan zal dit de SEO rankings direct beïnvloeden. Al wordt er ook vermeldt dat de Core Web Vitals jouw behaalde posities niet direct maken of kraken. Het is nog steeds mogelijk om met een matige gebruikerservaring, gemeten door de Core Web Vitals te scoren op voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden.

Hoe worden de Core Web Vitals gemeten?

Zoals hierboven al vermeld zal de gebruikerservaring van een website vanaf mei 2021 gemeten worden door middel van de kwaliteitseisen van de Core Web Vitals. De drie meetwaarden zijn als volgt:

  • LCP (Largest Contentful Paint);
  • FID (First Input Delay);
  • CLS (Cumulative Layout Shift);

LCP (Largest Contentful Paint)

De eerste meetwaarde wordt LCP genoemd. Deze meetwaarde brengt in kaart wat de laadsnelheid van de website is, maar dan anders. Zowel de naam wellicht al een beetje vrijgeeft, wordt hiermee de laadtijd gemeten hoe lang het duurt voordat het grootste tekstvlak of de grootste afbeelding zichtbaar is op je website.

Volgens mij hebben we het allemaal wel eens ervaren. Je komt op een website en het duurt een aantal seconde voordat er ook maar iets zichtbaar is. Wanneer deze situatie zich voordoet, dan begin je vaak eerst aan jezelf te twijfelen en ongeduldig op “Refreshen” te klikken. Dit zal echter geen verschil maken, omdat de website nog niet volledig geladen is.

FID (First Input Delay)

Het tweede begrip is FID (First Input Delay). Deze meetwaarde meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst in contact komt met een pagina (dat wil zeggen dat wanneer hij op een link klikt, op een knop klikt of een aangepaste door JavaScript aangedreven besturing gebruikt) tot het moment dat de browser daadwerkelijk deze handelingen begint te verwerken.

CLS (Cumulative Layout Shift)

De derde en laatste meetwaarde van de Google Core Web Vitals is Cumulative Layout Shift (CLS). Deze meetwaarde meet de som van alle individuele layoutverschuivingen voor elke onverwachte layoutverschuiving die zich tijdens de gehele levensduur van de pagina voordoet.

Een layoutverschuiving treedt op wanneer een zichtbaar element van het ene naar het andere renderde kader verandert.

Om hier een voorbeeld van te geven. Stel je voor dat je op een website aan het scrollen bent en je komt bijvoorbeeld een knop tegen met de tekst “voeg toe aan winkelmand”. Wanneer je op de knop klikt, gebeurt er vervolgens niets. Wanneer je nog een keer op de knop klikt, heb je ineens twee keer het product in je winkelmand zitten. Vervelend, niet waar? Dit wordt een Layout Shift genoemd. Er gebeurt als het ware iets, waar je niet op voorbereid was.

SEO tip 2. Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness

De tweede aanrader in de lijst van SEO tips 2021 is om beter rekening te houden met het E-A-T principe. De autoriteit van een website wordt door Google veelal bepaald door het aantal interne- en externe links dat naar een website gestuurd wordt. Google had hierbij altijd de gedachten dat dit één van de onderdelen was dat niet gemakkelijk intern te beïnvloeden zijn. Hiervoor heb je namelijk de hulp van andere personen nodig.

Tegenwoordig kijkt Google verder dan het aantal externe links en de kwaliteit daarvan. In 2021 zal Google actiever aan de slag gaan met het evalueren van websites op basis van het E-A-T principe. Deze afkorting staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Met deze nieuwe manier van beoordelen houdt Google rekening met de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van een website of de auteur. Maar, wat zegt dat nou eigenlijk? Gezien de grote hoeveelheid aan informatie op het internet is het vrijwel onmogelijk om zonder begeleiding online jouw antwoord te vinden. Wanneer je vervolgens een antwoord gevonden hebt, is het wel van belang dat dit antwoord betrouwbaar is.

Om je als internetgebruiker hierbij te helpen wordt er gekeken naar het expertiseniveau van een organisatie, wie de berichten post en hoe betrouwbaar de getoonde informatie is. Bedrijven die zich de afgelopen jaren gericht hebben op het verspreiden van ‘slechte’ informatie, zullen het zwaarder krijgen en zich weer moeten bewijzen.

Wat je kan doen om de E-A-T score van jouw website te verhogen?

Om je goed voor te bereiden op wat Google in 2021 voor ons in petto heeft, is het van belang om goed voorbereid te werk te gaan en het E-A-T principe in acht te nemen. Onderstaand een aantal tips die je direct kan toepassen om de E-A-T van jouw website te verbeteren.

SEO tip 1: laat de teksten schrijven door een expert uit de branche

Bovenstaand heb je al kunnen lezen dat het belangrijk is om op waarheid beruste informatie op jouw website te plaatsen. Wanneer je momenteel bij het uitbesteden van SEO gebruik maakt van willekeurige freelancers, dan kun je wel eens in de problemen raken. Wij verwachten dat een SEO teksten schrijver in 2021 beter samen moet gaan werken met een expert binnen het bedrijf. Juist de kennis van markt, in combinatie met de SEO vaardigheden van een online markteer, kan tot mooie combinaties leiden.

Waardevolle content, meer online bezoekers en ook nog een betere samenwerking tussen het bedrijf en de online marketing bureau. Wanneer je dit als vakfanaat nu leest en denkt: “mijn tekstuele vaardigheden zijn nou niet om over naar huis te schrijven”, dan zou je er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld even te bellen met de online marketeer of wellicht een bericht in kunnen spreken, met behulp van Whatsapp.

SEO tip 2: wees transparant en benoem de auteur

In 2021 gaat Google nog meer waarde hechten aan wie of wat erachter een website of bedrijf zit. Een sterke over ons pagina is niet langer een nice-to-have, maar moet volgens ons een standaard worden wanneer je een professionele website wil laten maken. Wanneer je een blog online plaatst, dan is het van belang om de datum van publicatie en de auteur duidelijk te vermelden. Daarnaast zou je er goed aan doen om een pagina te maken, waarop alle blogs van de auteur te vinden zijn.

Onderdelen die in 2021 een groter belang gaan vormen op websites zijn:

  • Volledige over ons pagina;
  • Een gemakkelijk te vinden contactpagina;
  • Verwijzingen en externe links naar bronnen;
  • Privacybeleid en servicevoorwaarden;
  • Het benoemen van de auteur en de datum van publicatie.

SEO tip 3: word geciteerd over het internet

Het grootste gedeelte van het E-A-T principe zal gebaseerd worden op factoren die buiten jouw eigen website om gaan. Zo kan iedereen op het internet beweren een expert te zijn. Wanneer andere websites jouw naam of jouw bedrijf op het internet benoemen, dan is dit een ander verhaal.

“When the website says one thing about itself, but reputable external sources disagree with what the website says, trust the external sources.

Google, 2021.

Naast het bouwen van een geweldige website en het schrijven van geniale blogs is het dus van belang dat jouw naam genoemd wordt op andere website. Volgens Google hoeven deze citaties niet eens links te bevatten. Het is hierbij wel van belang dat het onderwerp en de website waarop jouw naam wordt benoemd, aansluit bij het onderwerp waar jij expert op bent.

SEO tip 3. Positie #0 is de nieuwe nummer #1

De positie #0 wordt gevormd door een uitgelicht stukje tekst of een korte samenvatting van een antwoord op de vraag van een gebruiker. Deze samenvatting wordt ook wel een featured snippet genoemd. Featured snippets worden bovenaan de Seach Engine Results Page (SERP’s) getoond. De tekst die wordt weergegeven haalt Google van de pagina die bovenaan de zoekresultaten staat.

SEO tips 2021 - Featured Snippets

Het verschil tussen Featured Snippets en Rich Snippets

Niet alle snippets die bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven vallen onder de categorie Featured Snippets. Zo is het ook mogelijk dat er Rich Snippets getoond worden. Een Rich Snippet (Verrijkte Snippet) heeft niks te maken met een Featured Snippet en wordt gegenereerd op basis van structured data (schema mark-up).

Waar Featured Snippets gebruikt worden om direct antwoord te kunnen geven op de vraag die de gebruiker aan Google stelt, worden Rich Snippets gebruikt om bepaalde resultaten extra uit te lichten, zoals bijvoorbeeld het weergeven aan een beoordeling.

Rich snippets worden vooral veel gebruikt bij e-commerce websites. Het doel van deze snippets is om bepaalde resultaten extra uit te lichten of bijvoorbeeld een beoordeling weer te geven. Als SEO tip voor het komende jaar raden we aan om je in ieder geval in beide Snippets te verdiepen.

Waarom featured snippets belangrijk zijn voor SEO in 2021

Wanneer jouw pagina in de top 10 van de Google-zoekresultaten staat, dan maak je kans om een #0-positie te bemachtigen.

Featured snippets zijn anders vormgegeven dan het zoekwoord dat normaliter op de eerste positie in Google staat. Zo nemen featured snippets een groter oppervlak in beslag en vallen ze meer op dan een tekstuele SERP.

Waar het in veel tijd kan vergen om de eerste positie van Google te bemachtigen, is het behalen van #0 featured snippet posities relatief gezien snel en gemakkelijk.

Zorgen featured snippets voor meer klikken?

Wanneer je een featured snippet voor de eerste keer ziet, dan zou je verwachten dat deze aantrekkelijke manier van weergeven meer klikken zou genereren, dan een standaard eerste positie. Volgens een onderzoek van Ahrefs krijgt een featured snippet gemiddeld slechts 8,6% van het aantal klikken, terwijl de pagina die op positie #1 staat, er met 19,6% van de klikken vandoor gaat.

Wanneer we dit vergelijken met een SERP zonder featured snippet bovenaan de pagina, dan valt het op dat 26% van de klikken naar de eerste positie gaat.

SEO tips 2021 - Doorklikpercentage Featured Snippets
Gemiddelde click-through-rate van Featured Snippets (Ahrefs).

SEO tip 4. Start met het maken van videos

De hoeveelheid aan online video’s zal naar verwachting in 2021 verder toenemen. Ondanks dat er al gigantisch veel video’s online staan, geeft Hubspot aan dat 43% van de mensen nog meer video’s tot hun beschikking willen hebben.

If video isn’t part of your digital marketing plans, you’re missing out. Here’s how you can use video to improve your SEO this year.

Brian Dean, Backlinko.com.

Een van de SEO tips voor 2021 is dus het maken van video’s. “Maar, op wat voor soort video’s zit mijn doelgroep nou te wachten?” Goede vraag! Video’s bestaan in allerlei soorten en maten. Zo heb je promotievideo’s, how-to video’s en bijvoorbeeld video’s over nieuwe productreleases, zoals de vele video’s waarin de gloednieuwe iPhone wordt uitgelicht.

De video’s die het beste aansluiten bij hetgeen wat jouw doelgroep wilt zien is sterk afhankelijk van het product of de dienst die je levert. Door middel van een sterke zoekwoorden analyse voorafgaand aan het maken van video’s is het mogelijk om de onderwerpen of de inhoud van de video enigszins te beïnvloeden. Want, je raadt het natuurlijk al. Ook video’s zijn te combineren met SEO optimalisatie.

Video marketing - SEO tips 2021

SEO tip 5. Organic Shopping in Google

De vijfde SEO tip voor 2021 is het instellen van Google Shopping. Het is al even mogelijk, maar voor de mensen die het gemist hebben het afgelopen jaar, wilde we deze SEO tip voor het jaar 2021 toch nog eens benoemen. Waar het voorheen alleen mogelijk was om producten in Google Shopping te plaatsen door middel van een advertentie, is het vanaf vorig jaar ook mogelijk om hier door middel van een organische listing in te komen.

De Google Shopping SERP zal een combinatie worden van Google Shopping advertenties en organische producten. Deze methode van SEO is voornamelijk interessant voor bedrijven die producten verkopen. Voor webshops willen wij dan ook sterk aanraden om aan de slag te gaan met het toevoegen van Google Shopping producten. De Google Shopping balk wordt namelijk meestal bovenaan de pagina weergegeven, waardoor het weer een extra kans oplevert dat de potentiële klant op jouw webshop terechtkomt.

Aan de slag met de nieuwste SEO tips van 2021?

Wanneer je het verschil wilt maken, dan is het belangrijk om voorop te lopen. De nieuwste SEO tips maken dit elk jaar weer mogelijk. Ook in 2021. Wanneer je direct aan de slag gaat met de nieuwste updates van Google, dan kan dit leuke posities opleveren. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website op het gebied van SEO in 2021? Vraag gerust een SEO nulmeting aan om de huidige stand van zaken rondom jouw website in kaart te brengen.

SEO tips 2021

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.