GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

Technische SEO checklist

Picture of Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Technische SEO checklist

De online vindbaarheid van jouw website wordt in grote lijnen bepaald door drie dingen: de content die je op je website plaatst, de autoriteit van je website en hoe jouw website technisch in elkaar zit.

Onderstaande technische SEO checklist is bedoeld om je een beeld te geven waar je bij technische SEO op moet letten. Daarnaast zal je met behulp van deze checklist niks meer over het hoofd zien.

Wat is technische SEO?

Met technische SEO zorg je ervoor dat jouw website voldoet aan de technische vereisten die Google stelt aan een goed functionerende website.

Belangrijke onderdelen die we zullen gaan behandelen zijn crawlen, indexeren, website structuur en de snelheid van je website.

Technische SEO moet je dan ook niet verwarren met het functioneel houden van de website.

Wanneer je je SEO uitbesteedt bij een online marketing bureau, dan zijn de technische aspecten de werkzaamheden waar een gedeelte van de beschikbare tijd naartoe gaat.

Het belang van technische SEO

Wanneer je enorm goede content hebt, maar je website zeer traag is en niet geïndexeerd wordt in Google, dan ben je nog geen stap verder. De techniek van jouw website is samen met content en autoriteit – één van de drie pijlers van SEO.

In de afgelopen jaren is dit onderdeel alleen nog maar belangrijker geworden. Zo heeft Google meerdere updates uitgebracht, waaronder de Google Web Vitals, waarbij gebruikservaring en techniek voorop stonden.

Een langzame website heeft ook invloed in hoe snel Google jouw website indexeert in de zoekmachine.

Bij een trage website kost het de crawlers van Google meer tijd om jouw website goed door te spitten en de content die jij geschreven hebt op waarde te schatten.

Naast Google is ook jouw bezoeker gebaad bij een snelle website. Wanneer jouw website trager is dan die van jouw concurrent, dan bestaat de mogelijkheid dat deze bezoeker nog even verder gaat zoeken. En dat is nou net niet wat we willen.

Wat valt er allemaal onder technische SEO?

Onder technische SEO vallen een groot aantal punten. Maar, voordat we daar verder op in gaan, is het ook hier essentieel om eerst naar de website structuur te kijken.

Om hoger in Google te komen is het ontzettend belangrijk dat jouw pagina’s gecrawld en geïndexeerd kunnen worden.

Verder zijn snelheid en goede beveiliging van belangrijk om jouw bezoekers tevreden te stellen.

Een goede website structuur opzetten

Het begint dus allemaal bij het opzetten van een goede website structuur. Door gebruik te maken van een logische structuur, zorg je ervoor dat zowel Google als de bezoeker de informatie kunnen vinden, waar ze naar op zoek zijn.

Het is hierbij van belang dat je gebruik maakt van verschillende lagen.

De website structuur is van belang om meerdere redenen:

  • Een goede structuur zorgt ervoor dat bezoekers bij de juiste informatie/pagina’s uitkomen, langer op jouw website blijven en eerder geneigd zijn een aankoop/aanvraag te doen;
  • Met de juiste structuur help je zoekmachines om verschillende pagina’s op je site te vinden en te indexeren.

Bij het opzetten van een goede website structuur houd je dus rekening met de opbouw van je pagina’s. Dit wordt ook wel clusteren genoemd.

Door op je website gebruik te maken van clusters, geef je aan Google duidelijk aan welke pagina’s bij elkaar horen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door interne links aan je content toe te voegen.

Hoe meer pagina’s je uiteindelijk aan je website toevoegt, hoe belangrijker deze structuur gaat worden.

Logischerwijs, is het zo dat hoe meer pagina’s je aan je website toevoegt, hoe moeilijker het is om het overzicht te bewaren.

Bij het neerzetten van een website structuur zijn de url’s enorm belangrijk. Zie je hier boven in de balk /blog/ staan?

Hierdoor kan je gemakkelijk herkennen dat het hier om een blog gaat. Hetzelfde zie je momenteel bij onze diensten pagina’s.

Bij de woorden diensten en blog, weet je direct wat je kan verwachten, maar een andere benaming is hier ook mogelijk. Probeer altijd te handelen met je doelgroep in het achterhoofd.

Wanneer je voor jezelf een codeboek aan het creëren bent om je url’s aan elkaar te knopen, dan moet je op gaan passen.

De sitemap; waar de website structuur samenkomt

De sitemap. Nadat je jouw website structuur volledig hebt uitgedacht, dan is het tijd om je sitemap in te dienen. Dit kan gemakkelijk via Google Search Console. De sitemap is als het ware de bouwtekening van je website.

Vanuit hier kan Google achterhalen welke pagina’s je op je website hebt staan. Het is niets meer of minder dan een lijst met url’s die op jouw website begeven.

Een sitemap indienen is zeer eenvoudig. Dit doe je als volgt.

Ga naar Google Search Console en navigeer naar “Indexeren” > “Sitemaps”.

Technische SEO checklist

Plak hier de url van jouw sitemap. Waarschijnlijk is dit jouwwebsite.nl/sitemap.xml/.

Technische SEO audit - Sitemap toevoegen

Wanneer Google jouw sitemap heeft doorlopen, dan zie je in Google Search Console de volgende bevestiging.

Technische SEO checklist - Sitemap toevoegen

Technische SEO checklist

Naast de website structuur bestaat technische SEO nog uit meer aspecten. Onderstaande lijst met punten kan je als technische SEO checklist gebruiken. Streep de punten één voor één af en zorg ervoor dat jouw website technisch goed in elkaar zit.

1. Crawlen en indexeren

De eerste stap van de checklist is crawlen en indexeren. Voordat je verder wilt gaan met de overige punten moet je ervoor zorgen dat zoekmachines jouw website effectief kunnen crawlen.

Crawlen is het proces waarbij zoekmachines jouw website doorlopen om te zoeken naar nieuwe of geüpdatete pagina’s.

Bij content moet je niet alleen denken aan geschreven tekst, maar ook aan PDF-bestanden, afbeeldingen en video’s.

Het proces van crawlen geeft goed weer hoe zoekmachines werken.

Met behulp van interne links gaat de crawlbot dus door jouw website heen. Op zoek naar pagina’s die het nog niet eerder gezien heeft.

Probeer dan ook altijd na het schrijven van een nieuwe blog, interne links toe te voegen aan blogs of pagina’s die je al eerder geschreven hebt.

Vaak ontstaan er bij het schrijven van nieuwe teksten altijd nieuwe interne link kansen.

Hoe weet je welke pagina’s van jouw website geïndexeerd zijn?

Tijdens het indexeren probeert Google jouw pagina’s en bijhorende content op waarde te schatten.

Wanneer Google hiermee klaar is, dan komt deze pagina in Google te staan. Er zijn twee manieren om te achterhalen welke pagina’s geïndexeerd zijn.

De eerste optie is om in Google Search Console naar de “Indexdekking” te gaan. Hierbij kan je precies zien welke pagina’s wel en welke niet geïndexeerd zijn.

Een andere mogelijkheid is door rechtstreeks te zoeken in Google. Dit doe je door “site:” voor je url te zetten.

Als voorbeeld nemen we bijvoorbeeld: “site:https://lapmarketing.nl”, wanneer je dit op Google op zoekt, zie je alle pagina’s van onze website die geïndexeerd zijn.

Verder kan je hiermee ook gemakkelijk zien hoe veel pagina’s van jouw website geïndexeerd zijn.

Technische SEO audit

Dit kan je ook doen bij individuele pagina’s. Dit doe je op dezelfde manier als hierboven beschreven wordt, alleen voeg je dan achter de website ook nog de specifieke slug toe.

Hoe zorg je dat bepaalde pagina’s niet geïndexeerd worden?

In sommige gevallen wil je dat bepaalde pagina’s niet in Google verschijnen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een “bedanktpagina” of “winkelmand”.

Het is niet ideaal wanneer bezoekers rechtstreeks op deze pagina’s belanden. Je wilt ze veel liever op bijvoorbeeld de homepage of een specifieke productpagina laten landen.

Wanneer je niet wilt dat een bepaalde pagina in Google belandt, maak je gebruik van een “noindex” tag.

Dit stukje code geeft naar Google het signaal dat je een bepaalde pagina (of een volledige website) niet in Google wilt hebben staan.

Het stukje code ziet er als volgt uit:

<meta name="robots" content="noindex">

Houd rekening met het crawl budget

Bij het indexeren van een nieuwe website speelt ook het crawl budget een rol. Dit is als het ware de rekenkracht die de crawler van Google gebruikt tijdens dat hij jouw website bezoekt.

De crawler kan maar een bepaald aantal pagina’s controleren, voordat het weer door moet naar een andere website.

Het is daarom ontzettend belangrijk dat je website snel en goed georganiseerd is.

Hoe beter je dit voor elkaar hebt, hoe meer pagina’s er tijdens één bezoek bekeken en gecontroleerd kunnen worden.

Stel je robots.txt bestand in

Een ander belangrijk element die de indexering van je website kan stimuleren is het robots.txt bestand.

In dit bestand kan je bepaalde bevelen aan Google meegeven. In het Robots.txt bestand kan je bijvoorbeeld aangeven waar je sitemap staat en welke pagina’s je wel en welke je niet geïndexeerd wilt hebben.

2. Zorg dat je website razendsnel is

De snelheid van je website is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Niet alleen beïnvloed de snelheid grotendeels de conversies op de website.

Ook Google neemt deze scores maar al te graag mee om jouw posities te bepalen. Een goede manier om de website snelheid te controleren is Google Pagespeed.

Ondanks dat het hierbij voorheen voornamelijk ging over de snelheid van je website, geeft het tegenwoordig veel meer insights in wat je kunt verbeteren.

Dit heeft alles te maken met de laatste grote update op het gebied van website snelheid. Namelijk, de Google Web Vitals update.

Bij de Google Web Vitals zijn de volgende factoren van belang:

1. Largest Contentful Paint (LCP):

De LCP meet hoe lang het duurt voordat de inhoud van een pagina is gedownload en klaar is om getoond te worden.

Hierbij is het van belang dat het grootste onderdeel van de website binnen 2,5 seconden zichtbaar moet zijn.

2. First Input Display (FID):

De FID meet de tijd vanaf het moment dat een gebruiker voor het eerst interactie heeft met de website.

Met interactie denken we aan het klikken op een knop of het aanklikken van een link.

Bij een goede gebruikerservaring zouden pagina’s minder dan 100 milliseconden moeten hebben.

Dit betekent dat wanneer iemand op een knop klikt, je binnen minder dan 100 milliseconden een reactie moet hebben ervaren.

3. Cumulative Layout Shift (CLS):

De CLS meet in hoeverre de website hetzelfde blijft wanneer deze wordt ingeladen.

Een goed voorbeeld hiervan is het opspringen van een popup, wanneer je ergens halverwege de blog bent aangekomen.

Naast de Google Web Vitals helpen de volgende punten je bij het verhogen van de Google Pagespeed score:

  • Zorg dat je website mobiel vriendelijk is opgebouwd;
  • Zorg dat de website voorzien is van een SSL certificaat;
  • Zorg dat alle pagina’s voorzien zijn van een HTTPS protocol.

Andere manieren om je website sneller te krijgen, zijn:

Het comprimeren van afbeeldingen:

Wanneer een fotograaf jouw foto’s heeft gemaakt en deze rechtstreeks op de website worden geplaatst, dan wordt de website hier traag van.

Vaak zijn deze foto’s enorm groot in formaat en bestandsgrootte. Om die reden wil je de afbeeldingen optimaliseren voor SEO.

Er zijn verschillende WordPress plugins die jou kunnen helpen bij het verkleinen van de afbeeldingen, denk hierbij aan Smush, Shortpixel of Imagify.

Het is uiteraard ook mogelijk om de afbeeldingen met behulp van Photoshop of Figma te verkleinen.

Maak gebruik van een CDN

Een CDN, ook wel een Content Distribution Netwerk genoemd, plaatst jouw pagina’s en afbeeldingen op servers overal te wereld.

Wanneer een buitenlandse bezoeker dan op jouw website komt, dan worden de pagina’s en afbeeldingen ingeladen vanaf de dichtstbijzijnde server.

Hierdoor hoeven de gegevens minder ver te reizen voordat ze aan jouw bezoeker getoond worden.

Minimaliseer HTML, CSS en JavaScript bestanden

Alle bestanden op een website bestaan uit HTML, CSS en JavaScript codes.

Aangezien deze codes door mensen zijn gemaakt, zitten hier vaak voor het overzicht witregels en onnodige woorden tussen om te begrijpen waar een stuk code voor dient.

Een website heeft dit niet nodig.

Voor een snelle website doe je er daarom goed aan om deze codes te minimaliseren.

Dit hoef je gelukkig niet zelf te doen. Ook hier zijn verschillende plugins voor beschikbaar. Wij gebruiken zelf altijd WP Rocket.

Maak gebruik van caching

Een andere tip voor een snellere website is om gebruik te maken van caching.

Caching zorgt dat wanneer een bezoeker jouw website heeft bezocht, er cookies opgeslagen worden.

Wanneer hij dan op een later moment opnieuw jouw website bezoekt, dan hoeven al deze stukken code niet opnieuw ingeladen te worden.

Wanneer je gebruik maakt van WordPress, kan je hier ook WP Rocket voor gebruiken. Deze plugin hebben wij als meest prettig ervaren voor een betere website snelheid.

3. Zorg ervoor dat slechts één versie van jouw website toegankelijk is voor gebruikers en Google

Ondanks dat je maar één website hebt, zijn er meerdere varianties in URL’s. Je zal denken dat de homepage van een website bijvoorbeeld alleen op https://lapmarketing.nl te vinden is, maar niks is minder waar.

In totaal kan onze homepage op vier verschillende manieren geïndexeerd worden.

Denk hierbij aan:

  1. https://lapmarketing.nl;
  2. https://www.lapmarketing.nl;
  3. http://lapmarketing.nl;
  4. http://www.lapmarketing.nl.

Wanneer al deze pagina’s geïndexeerd worden, zit je al online marketeer vooral jezelf in de weg. De pagina’s gaan met elkaar concurreren en google ziet dit als duplicated content.

Doordat er meerdere pagina’s online staan, betekent dit ook dat externe websites meerdere mogelijkheden hebben om naartoe te linken. Dit vertroebelt het backlink profiel.

Sommige websites zullen doorlinken naar de www. variant van jouw website, terwijl andere bedrijven doorlinken naar jouw niet-www. variant.

Gebruik daarom maar één versie van jouw website.

4. Zorg dat jouw website op mobiel goed werkt

Sinds enige tijd maakt Google gebruik van Mobile-first indexing. Dit betekent dat Google eerst de mobiele website doorloopt, voordat het naar de desktop versie gaat.

Om snel en beter opgenomen te worden in de indexering van Google is het daarom belangrijk dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel.

Of jouw website momenteel goed werkt op mobiel, ga je in Google Search Console naar “Gebruiksgemak op mobiel”. Hier zie je een overzicht van alle pagina’s die momenteel op de website actief zijn en welke wel/niet werken op mobiel.

SEO technische audit

Indien er pagina’s niet goed werken op mobiel, dan krijg je in het rapport specifieke verbeterpunten te zien. Hierbij kan je denken aan te kleine tekst, knoppen die moeilijk aanklikbaar zijn of content die wijder dan het scherm is.

Een voorbeeld zie je hieronder.

Technische SEO checklist - Mobiele optimalisatie

5. Voeg structured data toe aan je website

Met behulp van gestructureerde data maak je het voor Google makkelijker om te begrijpen wat voor content je op je website hebt staan.

Door structured data toe te voegen, maak je jouw zoekresultaat ook aantrekkelijker dan die van je concurrent. Ik neem je graag mee in het volgende voorbeeld.

Technische SEO checklist - Structured data

Wanneer je het bovenstaande voorbeeld vergelijkt met de andere aanbieders van koelkasten op de eerste pagina, dan zie je hier als enige reviews bij staan. En niet zo maar reviews, meer dan 60.000 !!

Dit zorgt voor een enorm voordeel ten opzichte van concurrenten, waardoor de CTR op jouw zoekresultaat hoger kan uitvallen.

6. Los duplicated content op

Duplicated content wordt over het algemeen niet afgestraft door Google. Toch is het relevant om problemen die hier ontstaan op te lossen.

Wanneer je meerdere pagina’s hebt die hetzelfde onderwerp betreffen, dan zorgt dit voor de volgende problemen:

  • Vertroebeld backlink profiel, links worden verspreid over verschillende pagina’s;
  • Google heeft meer moeite om je website goed te indexeren.

Duplicated content kan bijvoorbeeld ontstaan wanneer je blog hebt toegevoegd in verschillende categorieën, of producten online hebt staan die weinig van elkaar verschillen.

In sommige e-commerce platformen, zoals Lightspeed is het bijvoorbeeld niet mogelijk om één product aan te maken met meerdere varianten.

Het gevolg hiervan is, is dat je verschillende producten die extreem veel op elkaar lijken, apart aan de webshop moet toevoegen.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een linker en een rechter LED achterlicht. Je wilt in je webshop beide gevallen aanbieden.

De content van deze twee pagina’s is exact hetzelfde. Hierdoor ontstaat duplicated content.

Met de Site Audit tool van Semrush kan je duplicated content gemakkelijk herkennen en tegengaan.

Start met het uitvoeren van een Site Audit en ga dan naar het “Issues” tabblad.

Technische SEO checklist - Duplicated content

Zoek vervolgens op “duplicated content”. Semrush laat je vervolgens alle pagina’s zien waar duplicated content voorkomt en hoe je het gemakkelijk op kan lossen.

Technische SEO checklist - Duplicated content

Het is vast wel eens voorgekomen dat wanneer je een zoekresultaat aanklikt in Google, je terechtkomt op een 404-pagina.

Ontzettend vervelend voor zowel jou als bezoeker, als de eigenaar van de website.

Gebroken links beïnvloeden de technische SEO score op een negatieve manier. De pagina die voorheen bestond verliest hierdoor in zeer korte tijd zijn posities.

Logisch, want de content die hier voorheen aanwezig was, is momenteel niet meer aanwezig.

De zoekwoorden waar je voorheen op scoorde, zijn hierdoor weggevaagd.

Wanneer je broken links aantreft op je website, dan is het belangrijk om hier een nieuwe geschikte pagina voor te vinden.

In sommige gevallen kan het zijn dat je een bepaalde pagina bewust hebt laten verdwijnen. Bijvoorbeeld, doordat je een product of dienst niet meer aanbiedt.

In dit geval kan je de 404 pagina laten bestaan. Dit is uiteraard geen aanrader.

Idealiter wil je dat deze pagina een nieuwe bestemming krijgt. Sommige 404-pagina’s bevatten ook backlinks.

Doordat externe websites in het verleden naar deze bron gelinkt hebben, heeft de 404 pagina een bepaalde waarde. Deze pagina wil je het liefst doorsturen naar een andere bestaande pagina.

Gebroken links vind je gemakkelijk via Semrush of Screaming Frog. Met behulp van Semrush ga je terug naar het “Issues” tabblad, welke we hierboven ook al gebruikt hadden.

Eenmaal aangekomen bij dit tabblad zoek je naar “4xx”.

Technische SEO checklist - Broken links

Wanneer je gebroken links of 404-pagina’s op je website hebt, dan worden deze hier weergegeven.

Er zijn twee manieren om broken links op te lossen:

  1. De pagina herstellen die per ongeluk verwijderd is;
  2. De pagina redirecten naar een andere relevante pagina.

Nadat je de broken link hebt opgelost, is het belangrijk om ook nog even de interne links aan te passen naar de nieuwe pagina. Dit doe je in Semrush als volgt.

Ga opnieuw naar het “Issues” tabblad. Zoek naar “Internal links”. Semrush zal dan alle gebroken interne links weergeven.

Technische SEO checklist - Broken links

Wanneer je klikt op het aantal “# internal links”, dan verschijnt hier een lijst met alle gebroken pagina’s. Loop deze één voor één af om ze weer een nieuwe bestemming te geven.

8. Voeg hreflang tags toe bij een meertalige website

Indien jouw website over meer talen beschikt, dan is het belangrijk om gebruik te maken van hreflang tags.

Hreflang tags is een stukje html waarmee je aangeeft voor welk land of taal de content bedoelt is.

Het helpt Google te begrijpen op welke landen jouw content gericht is, en welke content het aan een bezoeker uit een ander land moet tonen.

Vooral in verschillende landen waar ze dezelfde taal spreken, zoals aan de orde is met Nederland (Nederland – België), Spaans (Spanje, Mexico en Argentinië) of bijvoorbeeld een land als Zwitserland waar ze vier talen spreken (Reto-Romaans, Duits, Frans en Italiaans).

Voor goede posities in Google is het belangrijk dat de bezoekers op de juiste website terechtkomen.

Het is vrij eenvoudig om de hreflang tags aan de website toe te voegen. Dit hebben we uitgebreid uitgewerkt op de volgende pagina: Hreflang tags.

Technische SEO is een blijvende bezigheid

Technische SEO is niet iets wat je eenmalig doet. Nieuwe problemen blijven helaas komen en gaan.

Het is daarom belangrijk om altijd op je hoede te zijn. Zelf maken we voor al onze klanten wekelijks een SEO audit. Hiervoor gebruiken we de tool Semrush.

Met behulp van deze tool krijgen we elke week een overzicht van de fouten die op de website voorkomen.

Het meet de website in totaal op 140 technische SEO problemen. Een groot gedeelte van de belangrijkste issues hebben we hierboven toegelicht in de Technische SEO checklist.

Met behulp van bovenstaande punten is het voor jou mogelijk om een goede start te maken met technische SEO.

Kom je er toch niet helemaal uit. Laat het ons gerust even weten. Dan kijken we graag met je mee.

Technische SEO checklist

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Picture of Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.