Een SEO landingspagina is een pagina waarop je terechtkomt wanneer je via de zoekmachine Google een website betreedt. Misschien is het je wel eens opgevallen dat wanneer je een link aanklikt in Google, je niet op de homepage terechtkomt, maar op een pagina die exact gaat over het onderwerp waar je op gezocht hebt. Deze pagina noemen we een SEO landingspagina (ook wel bestemmingspagina genoemd).
In veel gevallen ziet een landingspagina er anders uit dan een geschreven blog. Waar een blog over het algemeen bedoeld is om kennis te delen is een bestemmingspagina gericht op verkoop. Ik vergelijk een SEO landingspagina nog wel eens met een elevator pitch. In een zeer korte tijd moet je de lezer/bezoeker overtuigen dat jij aanbiedt waar hij/zij naar op zoek is. In deze blog lees je hoe je een goede landingspagina in elkaar zet en waar deze volgens ons aan moet voldoen.
Inhoudsopgave
- Hoe weet ik of mijn huidige landingspagina’s in orde zijn?
- Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
- Above the fold. Het eerste wat de websitebezoeker te zien krijgt
- Sterke titel/headline zorgt voor een goede SEO landingspagina
- Subtitel waarin je beschrijft hoe je deze belofte waar gaat maken
- Sterke call to action
- Voeg social proof toe aan jouw SEO landingspagina
- Below the fold. De rest van de SEO landingspagina
- Toon je eerdere werk of projecten
- De dienstverlening of producten van jouw bedrijf
- Meer social proof om het vertrouwen te wekken
- Geef alvast antwoord op veel voorkomende vragen
- Overige tips voor een ijzersterke SEO landingspagina
- Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede SEO landingspagina?
Hoe weet ik of mijn huidige landingspagina’s in orde zijn?
In veel gevallen zorgt een goede SEO landingspagina ervoor dat bezoekers langer op je website zitten en mogelijk ook doorklikken. Het liefst uiteraard naar je contact of bedanktpagina. Voordat je start met het maken van nieuwe landingspagina’s, zou je dan ook eerst je huidige pagina’s onder de loep kunnen nemen. In Google Analytics kun je gemakkelijk zien hoe lang bezoekers op jouw website zitten en welke pagina’s zij in deze tijd bekijken. Wanneer je bijvoorbeeld zit dat bezoekers maar enkele seconde op je website zitten, dan is het misschien goed om de tips uit deze blog direct door te voeren.
Een goede SEO landingspagina wordt herkend aan de volgende punten:
- Een hoge gemiddelde sessieduur;
- Een laag bouncepercentage (bezoekers die de website direct weer verlaten);
- En, natuurlijk! Leads uit het formulier op de betreffende pagina.
Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
Als online marketing bureau zijn wij regelmatig bezig met de ontwikkeling van SEO geoptimaliseerde landingspagina’s. We testen geregeld met verschillende opstellingen en structuren en zijn ervan overtuigd dat een aantal factoren in iedere landingspagina terug moeten komen. Tegenwoordig is de spanne van een gemiddelde persoon enorm laag. Binnen ongeveer 10 seconde moet je jouw bezoeker al overtuigd hebben.
Above the fold. Het eerste wat de websitebezoeker te zien krijgt
Wanneer iemand jouw website bezoekt, dan noemen ze het eerste gedeelte de “above-the-fold”. De fold een deze is als het ware de scheurlijn waar je scherm de website afknipt. Het gedeelte dat direct zichtbaar is moet binnen tien seconde de aandacht van je potentiële klant aantrekken. Het is van belang dat hier een aantal onderdelen in terugkomen. Deze lichten we hieronder graag even toe.
Deze sectie moet bestaan uit de volgende onderdelen:
- Een sterke titel/headline waarin je de waarde die je levert beschrijft (met daarin het focus zoekwoord);
- Subtitel waarin je beschrijft hoe je deze waarde gaat leveren (natuurlijk weer met het zoekwoord daarin verwerkt);
- Een sterke Call to action met daarin een beschrijving wat je van de opdrachtgever verwacht (neem contact op, schrijf je in, ga van start, etc.);
- Social proof (bij online aankopen of inschrijvingen draait het allemaal om vertrouwen. Kan jij leveren wat je zegt dat je kan leveren? Daarom is het verstandig om direct boven de fold een soort van social proof terug te laten komen. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een review of het tonen van het aantal sterren van Google Mijn Bedrijf);
- Een afbeelding van het product of de dienst die je aanbiedt.
Sterke titel/headline zorgt voor een goede SEO landingspagina
Een goede titel roep emotie op en maakt binnen één zin duidelijk waar je voor staat en wat je potentiële klant van je kan verwachten. Het is hierbij verstandig om hier ook het focus zoekwoord in te benoemen, aangezien een H1 titel een zeer sterke indicatie geeft waar de SEO landingspagina over gaat.
Subtitel waarin je beschrijft hoe je deze belofte waar gaat maken
Bij online aankopen is vertrouwen van essentieel belang. Wanneer je online beloftes maakt, kan je ze maar beter waarmaken. In de subtitel beschrijf je precies wat jouw bedrijf uniek maakt en wat je voor de potentiële opdrachtgever kan betekenen. Net zoals in de H1 is het verstandig om ook in de subtitel het focus zoekwoord te verwerken, zodat de pagina er niet alleen mooi uit ziet, maar ook daadwerkelijk gevonden gaat worden.
Sterke call to action
Top, je hebt de aandacht van de bezoeker weten te trekken door een goed uitziende SEO landingspagina. Wat is de volgende stap? Door middel van een sterke call-to-action beschrijf je precies wat je verwacht van je potentiële klant. Wil je dat hij een formulier indient, dan is het goed om deze direct toonbaar op de website te zetten. Wanneer je liever hebt dat je klanten bellen, dan is het van belang dat het telefoonnummer goed zichtbaar is en makkelijk te bereiken.
Voeg social proof toe aan jouw SEO landingspagina
Social proof is een fenomeen wat gebaseerd is op het verkrijgen van vertrouwen door middel van de mening of ervaringen van anderen. Wanneer een bedrijf positieve recensies heeft van mooie bedrijven, dan zorgt dit voor vertrouwen bij potentiële klanten. Dit heeft te maken met het wij-gevoel/groepsgeval wat wij als mensen hebben. We horen graag ergens bij en laten ons graag adviseren door voorgangers die het product of de dienst al geprobeerd hebben. Als bedrijf kan je hier positief gebruik van maken door ze toe te voegen aan de landingspagina.
Wanneer je eerste sectie voldoet aan de bovenstaande checklist, dan ben je ready to go en kun je doorgaan naar het volgende hoofdstuk. Daar bespreken we de rest van de pagina.
Below the fold. De rest van de SEO landingspagina
Yes! Het is je gelukt om de bezoekers te laten scrollen. Ondanks dat dit als een kleine handeling voelt is dit al een mooie eerste stap. Je potentiële klant heeft namelijk de moeite genomen om verder te kijken! Nu is het zaak om de rest van de landingspagina SEO in orde te krijgen. In de rest van de pagina krijg je de kans om te laten zien wie je bent, wat je kan bieden en hoe je dit gaat aanpakken.
Toon je eerdere werk of projecten
Net onder de fold kan je starten met shinen. Een goede start zou bijvoorbeeld kunnen zijn om starten met het tonen van je eerdere werk of de projecten die je voor andere klanten uit hebt mogen voeren. Veel voorkomende voorbeelden zijn cases of het tonen van logo’s van eerdere samenwerkingen en partners. Deze logo’s dragen ook bij aan het gevoel van vertrouwen dat iemand bij het zien van jouw website heeft.
De dienstverlening of producten van jouw bedrijf
Wanneer iemand na het zien van jouw werk nog niet volledig overtuigd is, kan je starten met het uitgebreider toelichten van jouw dienstverlening of producten. Probeer hierin duidelijk te tonen waar jouw meerwaarde als bedrijf ligt en wat jou uniek maakt ten opzichte van concurrenten.
Meer social proof om het vertrouwen te wekken
Naast het tonen van eerdere projecten en reviews is het in sommige gevallen mogelijk om het vertrouwen van je bezoekers te wekken door verschillende keurmerken, onderscheidingen of prijzen te tonen. Wanneer er bepaalde onderscheidingen binnen jouw werkgebied zijn en je hebt deze behaald, dan kan het nooit kwijt om deze op de website te tonen.
Geef alvast antwoord op veel voorkomende vragen
Je kent het wel. Wanneer je een verkoopgesprek hebt met een bepaalde potentiële klant en dezelfde vragen komen steeds terug. Wanneer je online leads binnen wilt halen, dan doe je er goed aan om deze vast online te beantwoorden. Vragen zorgen bij twijfels bij mensen en dat is nou net niet wat je wilt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een concurrent een bepaalde vraag van je potentiële klant net wat beter online beantwoord, dan jouw website en dat deze lead in kwestie daarom voor een andere partij kiest. Dit is natuurlijk niet wenselijk. Een FAQ kan daarnaast nog aangevuld worden met structured data, waardoor deze ook in de SERP als schema weergegeven kan worden.
Overige tips voor een ijzersterke SEO landingspagina
Naast de secties die hierboven beschreven worden kan je jouw SEO landingspagina nog verder doorontwikkelen door hier verschillende afbeeldingen aan toe te voegen die betrekking hebben op het onderwerp. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om een e-book of infographic te ontwikkelen om op die manier andere contactmomenten te creëren in plaats van direct contact opnemen.
Wanneer je dienstverlening of product het toelaat zou je ook iets weg kunnen geven aan je website bezoekers. Dit zorgt voor wederkerigheid en hierdoor zijn bezoekers sneller geneigd om iets terug te doen.
Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede SEO landingspagina?
Heb je hulp nodig bij het opstellen van een goede SEO landingspagina? Een bestemmingspagina die zowel goed vindbaar als visueel aantrekkelijk is van groot belang bij het behalen van online succes. We helpen je graag verder bij het behalen van online resultaat. Als SEO consultant hebben we alle kennis in huis om van jouw bedrijf een online succes te maken. SEO uitbesteden bij Lap Marketing is een goede eerste start.