Lokale vindbaarheid verbeteren met Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een goede manier om op een laagdrempelige de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren. Zo is het mogelijk om meer bezoekers naar jouw website te trekken met behulp van Google zoeken en Google Maps. Wanneer je nog niet van Google Mijn Bedrijf hebt gehoord, dan heb je het onbewust vast al wel eens voorbij zien komen. Bijvoorbeeld wanneer je zocht op de lokale bakkerij bij jou op de hoek, om te kijken hoe laat je op zondagochtend ook alweer je broodjes op kon halen.

Doordat Google de zoekopdrachten van haar gebruikers steeds beter begrijpt is de slimme zoekmachine in staat om steeds relevantere antwoorden te bieden. Zowel als nationale onderneming als lokaal bedrijf doe je er goed aan om jouw Google bedrijfsvermelding te optimaliseren. 

Een Google My Business (engelse vertaling) vermelding wordt als volgt weergegeven aan de rechterkant van de Google zoekresultaten en ziet er als volgt uit:

In deze vermelding worden in één oogopslag de volgende gegevens weergegeven:

  • De bedrijfsnaam;
  • De openingstijden;
  • Het adres van het bedrijf;
  • De contactgegevens;
  • Het aantal reviews;
  • Een stukje bedrijfsinformatie;
  • Eventueel geplaatste updates, berichten of producten.

Daarnaast is het voor een bezoeker mogelijk om binnen één muisklik direct contact op te nemen met een bedrijf of bijvoorbeeld de website te bezoeken.

Google My Business kan gezien worden als het visitekaartje van je bedrijf. Zelfs wanneer iemand jouw website nog niet heeft bezocht is het al mogelijk om zichtbaar te zijn. Het is daarom zonde om deze mogelijkheid van Google onbenut te laten.

Hoe Google de positie in lokale zoekresultaten bepaalt?

Lokale resultaten worden voornamelijk gebaseerd op relevantie, afstand en prominentie. Door de factoren te combineren probeert Google de beste overeenkomst met jouw zoekterm weer te geven.

De algoritmen van Google kunnen bijvoorbeeld bepalen dat een bedrijf dat verder bij jou in de buurt ligt, waarschijnlijk eerder heeft wat u zoekt dan een bedrijf vlakbij en daardoor een hogere positie krijgt in de zoekresultaten.

De manier waarop Google de lokale vindbaarheid bepaalt en de bijhorende meetwaarden zullen onderstaand verder toegelicht worden.

Relevantie

Relevantie geeft aan hoe goed een lokaal bedrijfsprofiel overeenkomt met de zoekopdracht die jij in de zoekmachine Google invoert. Wanneer je volledige en gedetailleerde bedrijfsinformatie toevoegt, begrijpt Google beter wat je aanbiedt en waar jouw bedrijf voor staat.

Het resultaat hiervan is dat Google jouw Google Mijn Bedrijfspagina zal koppelen aan relevantie zoekopdrachten.

Afstand

Bij een lokale zoekopdracht kan de afstand tussen het bedrijf en de locatie van waar de gebruiker zoekt natuurlijk niet ontbreken. De afstand houdt rekening met hoe ver elk mogelijk zoekresultaat is verwijderd van de geografische term die in een zoekopdracht is gebruikt.

Als een gebruiker geen locatie opgeeft in de zoekopdracht, dan wordt de afstand berekend op basis van wat Google over de locatie van de gebruiker weet. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat Google gebruik maakt van de GPS functionaliteiten.

Prominentie

Prominentie verwijst naar hoe bekend een bedrijf is. Sommige bedrijven zijn sterker aanwezig in de offline wereld en daar probeert Google online rekening mee te houden. Wanneer Google de positie van lokale zoekresultaten bepaalt, dan zullen bijvoorbeeld beroemde museums, bekende hotels of gerenommeerde winkelketens waarschijnlijk ook sterker aanwezig in lokale zoekresultaten.

Naast dat Google rekening houdt met de offline zichtbaarheid of prominentie van een bedrijf of organisatie, wordt prominentie ook gebaseerd op informatie die Google via het internet over een bedrijf heeft verzameld. Wanneer erover jouw bedrijf veel geschreven is door lokale kranten of vakbladen, dan zal Google dit opmerken. Daarnaast speurt Google ook lokale online bedrijfsgidsen af om te bepalen waar jouw bedrijf gevestigd is.

Een andere graadmeter is het aantal (positieve) reviews. De taak van Google is om jou een zo goed mogelijk zoekresultaat te bieden. Hierbij houdt Google rekening met de geschreven reviews van een bedrijf. Meer reviews en positieve beoordelingen kunnen de positie van jouw bedrijf in de lokale zoekresultaten verbeteren. Verder zijn ook de andere factoren van zoekmachine optimalisatie (SEO) van toepassing bij het verbeteren van de online zichtbaarheid.

Vijf tips om je op weg te helpen bij het verbeteren van je lokale vindbaarheid

Om je op weg te helpen hebben we onderstaand 5 sterke tips opgesteld die je gaan helpen bij het verbeteren van je lokale online zichtbaarheid door middel van Google Mijn Bedrijf.

1. Zorg voor consistentie en vul de gegevens zo volledig mogelijk in

Google loopt niet graag een blauwtje. Zo zal Google het niet waarderen als jouw bedrijfsgegevens niet overeenkomen met jouw daadwerkelijke bedrijf. Logisch ook, wanneer een website bezoeker bijvoorbeeld op routebeschrijving klikt en bij het verkeerde bedrijf uitkomt, dan is dat natuurlijk voor niemand leuk. 

Het is daarom enorm belangrijk dat jouw bedrijfsgegevens in de Google Mijn Bedrijfsvermelding overeenkomen met de adresgegevens die je hebt vermeld op je daadwerkelijke website. Naast de adresgegevens doe je er goed aan om consistent te zijn in alle vermeldingen die je rondom je bedrijf online plaatst.

2. Plaats jouw bedrijf in de juiste categorie

Wanneer je lokaal en online gevonden wil worden, dan is het wel van belang dat jouw bedrijf gevonden wordt op de bedrijfscategorieën die je als bedrijf aanbiedt. Voor de online vindbaarheid is het enorm belangrijk om je bedrijf aan de juiste categorie te binden.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op een zoekterm + locatie, dan gaat Google voor jou op zoek naar bedrijven die aansluiten bij deze zoekopdracht. Hierbij legt Google de verbinding tussen de categorie en de vestigingsplaats. Ben je een Bakker in Nijmegen of omgeving? Dan is het zeer essentieel om op lokaal georiënteerde zoekopdrachten gevonden te worden. Zo is het natuurlijk wel van belang dat omwonenden je op zondagochtend weten te vinden voor lekkere verse broodjes.

Een mogelijke zoekterm waar je dan op gevonden zou kunnen worden is: “bakker Nijmegen” of in ons geval “Online marketing bureau Nijmegen“.  Doordat wij in Nijmegen gevestigd zijn, is de kans sterk aanwezig dat we hoger in de zoekmachine Google geplaatst worden.

3. Stimuleer je opdrachtgevers om een review te schrijven

Vraag je klanten of opdrachtgevers om reviews. In het bedrijfsprofiel van Google Mijn Bedrijf is er een optie om een link te selecteren. Deze link kun je vervolgens naar je klanten sturen, waarmee zij gemakkelijk een review achter kunnen laten. Vervolgens kun je hierop reageren. Wanneer iemand bijvoorbeeld een negatieve recensie achterlaat, is het toch mogelijk om dit om te buigen naar iets goeds voor je lokale vindbaarheid. Wanneer je hier goed mee omgaat, dan is het mogelijk om de vindbaarheid van jouw bedrijf lokaal te verbeteren.

4. Zorg voor een duidelijk call-to-action

Wanneer gebruikers van Google op een SERP-resultaat terechtkomen, waar jouw bedrijfsvermelding aan de rechterzijde wordt weergegeven, dan is dit natuurlijk fantastisch. Nog mooier zou zijn als zij ook direct jouw professionele website zouden bezoeken. In veel gevallen staat er op jouw website nog meer informatie over wat jij jouw potentiële klanten kan bieden. In het bedrijfsprofiel van Google My Business is het mogelijk om een knop toe te voegen, bijvoorbeeld: een afspraak maken, reserveren of een bestelling plaatsen. Op deze manier haal je (potentiële) klanten over tot actie.

5. Voeg foto’s toe aan jouw bedrijfsprofiel

Voeg foto’s toe aan jouw bedrijfsprofiel om het nog meer tot leven te laten komen. Ondanks dat Google geen visuele objecten kan zien zoals wij mensen dat kunnen, hecht Google Mijn Bedrijf wel veel waarde aan een zo volledig ingevuld bedrijfsprofiel. Hierbij kunnen foto’s niet ontbreken. Volgens de richtlijnen zou je er als bedrijf goed aan doen om tenminste 3 tot 5 foto’s toe te voegen. Op deze afbeeldingen kunnen bijvoorbeeld de werknemers, het bedrijfspand, de faciliteiten in je bedrijfspand of jouw unieke waarde propositie laten zien. Het spreekwoord: “Eén beeld zegt meer dan duizend woorden” wordt in de wereld van SEO niet vaak gebruikt, maar komt in deze regel wel tot zijn recht.

De Do’s & Don’t van Google Mijn Bedrijf

Naast een paar sterke tips waar je als ondernemer direct mee aan de slag kan zijn hieronder nog een aantal Do’s & Don’t opgesteld om de lokale vindbaarheid van jouw Google Mijn Bedrijfspagina nog verder te optimaliseren.

Do’s:

  • Verifieer jouw Google Mijn Bedrijf pagina;
  • Vul je bedrijfspagina zo volledig mogelijk in en wees consistent;
  • Schrijf een uniek en gedetailleerd bedrijfsprofiel. Vermeld hierin duidelijk wat je voor jouw potentiële klanten kan betekenen;
  • Zorg ervoor dat jouw NAWT-gegevens (Naam, Adresgegevens en Telefoonnummer) op jouw Google My Business pagina overeenkomen met de gegevens die je vermeldt op jouw website (en eventueel andere bedrijfsgidsen over het internet);
  • Schrijf je bedrijf in op het fysieke adres dat overeenkomt met de stad waarop je gevonden wil worden;
  • Selecteer een relevante categorie voor jouw bedrijf en laat deze aansluiten bij hetgeen wat jij te bieden hebt;
  • Update regelmatig je openingstijden voor verschillende feestdagen gedurende het jaar;
  • Vul je Google Mijn Bedrijfspagina geregeld met nieuwe afbeeldingen, video’s of reviews;
  • Selecteer een categorie die jouw bedrijf het beste omschrijft, geen categorie die beschrijft welke producten je verkoopt.

Don’t:

  • Prop je Google Mijn Bedrijfsvermelding niet vol met zoekwoorden;
  • Maak geen meerdere Google Mijn Bedrijfspagina aan voor verschillende locaties, terwijl je hier niet gevestigd bent;
  • Probeer beleefd en respectvol te blijven; ook wanneer je een slechte review hebt ontvangen en je het hier eigenlijk niet mee eens bent;
  • Voeg geen neppe reviews toe. Dit zal je lokale vindbaarheid mogelijk kunnen verslechteren.

Conclusie

Na het lezen van bovenstaande gegevens heb je een goed beeld gekregen wat er allemaal mogelijk is bij het opzetten van een online bedrijfsprofiel. Volgens ons is Google My Business een goede manier om op een gratis manier de lokale vindbaarheid van jouw website/bedrijf te verbeteren. Ongeacht het bedrijf dat je hebt, raden wij je aan om een Google mijn bedrijfspagina aan te maken en indien mogelijk actueel te houden.

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

Het wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.