GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

Screaming Frog: scan en optimaliseer je website via deze audit

Picture of Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Screaming Frog: scan en optimaliseer je website via deze audit

Screaming Frog is één van de SEO tools die wij veel gebruiken. Deze SEO tool maakt het mogelijk om de complete website te scannen. Er is een gratis versie met beperkte mogelijkheden en een betaalde versie (€185 per jaar). Wanneer je jouw website wil optimaliseren voor de zoekmachine Google, dan biedt deze tool enorm veel ondersteuning. Voordat we dieper ingaan op hoe je met behulp van deze tool een technische audit kan uitvoeren, is het van belang om te begrijpen wat de SEO-spider tool van Screaming Frog is en wat je ermee kunt.

Wat is de SEO-spider van Screaming Frog?

Screaming Frog is een tool die je snel een overzicht geeft van de pagina’s en bestanden op je website. Zo crawlt de tool alle URL’s zowel deze die op de frontend zichtbaar zijn als de bestanden die gebruikt worden voor afbeeldingen en andere files. Op basis van deze gegevens kun je met behulp van de tool belangrijke rapportages maken.

Zo kun je met behulp van de tool gemakkelijk meten:

  • Hoeveel pagina’s, afbeeldingen en bestanden (zoals PDF’s) je op je website hebt staan;
  • Zien welke pagina’s nog geen H1, of dubbele H1’s hebben;
  • Zien welke pagina’s nog geen, een te lange of te korte meta description hebben;
  • Zien welke afbeeldingen nog geen, een te lange of te korte meta description hebben;
  • Zien welke links op je website momenteel niet werken, zoals interne links als externe links (broken links).

Tabbladen binnen Screaming Frog

Binnen Screaming Frog werk je met verschillende tabbladen. De tabbladen waar wij het meest gebruik van maken, worden hieronder toegelicht.

Internal:

Alle pagina’s (en bestanden) die op je website staan. Binnen dit tabblad kun je de volgende onderdelen van de website analyseren:

  • De URL;
  • Type content;
  • Status Code (200, 300, 400, 500). De meest voorkomende statuscode is 200, dit betekent dat de pagina goed geïndexeerd is. Andere Status Codes die je misschien wel herkend zijn: 301 (redirect), 404 (page not found), 500 (vaak te maken met server errors);
  • Indexability (belangrijk om te meten of de pagina geïndexeerd kan worden);
  • Title 1: de titel die in Google wordt weergegeven. Deze wordt ook wel SEO-titel genoemd. Je kunt hierbij zowel de lengte, als de tekst aflezen;
  • Meta description: de beschrijving die in de SERP per pagina wordt weergegeven;
  • H1 header per pagina;
  • H2 header per pagina;
  • Wordcount per pagina;
  • Canonical links per pagina;
  • Crawl Depth;
  • Aantal interne links per pagina;
  • Aantal externe links per pagina;
  • Duplicate content.

External:

Overzicht van alle links naar andere websites. Dit tabblad kan van pas komen om de broken links op te sporen.

URL:

Hierbij krijg je een overzicht te zien van alle URL‘s op de website. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je de internal search (resultaten die ingevuld worden bij de zoekfunctie op je website) op je website wilt achterhalen.

Page titles

Door middel van het tabblad ‘page titles’ is het mogelijk om te controleren of elke pagina op de website voorzien is van een page title. De pagina titel is een belangrijk onderdeel binnen de SEO-strategie. Het is voor Google namelijk een belangrijke graadmeter om te bepalen waar de pagina/website over gaat. Met de Screaming Frog SEO-tool kun je alle page titles gemakkelijk in kaart brengen. Wanneer je bepaalde pagina’s over het hoofd hebt gezien tijdens de ontwikkeling, kun je het met behulp van deze SEO-tool gemakkelijk opsporen.

Meta descriptions

Hetzelfde geldt voor meta descriptions. Deze hebben niet direct invloed op de posities in Google, maar met behulp van deze korte tekst kun je bezoekers wel overtuigen om op jouw link te klikken. Door in Screaming Frog op het tabblad ‘Meta descriptions’ te klikken, kun je gemakkelijk opsporen waar nog meta descriptions ontbreken.

H1 header website

Voor het bepalen van hoge posities is het hebben van een sterke H1 header essentieel. Bij het tabblad ‘H1’ kun je achterhalen of elke pagina voorzien is van een H1 kop. Deze kop geeft Google een sterk SEO signaal en wij adviseren dan ook om elke pagina van een h1 te voorzien.

H2 header website

Het tabblad werkt hetzelfde als een H1 header, alleen komen er over het algemeen meer h2 headers op de website terug. Zo heeft elke pagina (als het goed is ingesteld) maar één H1 header en meerdere H2 koppen.

Content

Het content tabblad maakt het mogelijk om te achterhalen welke pagina’s op je website de meeste tekst hebben. Daarnaast kun je met de Screaming Frog SEO-tool achterhalen of de pagina’s op de website: Duplicate Content, Near Content of weinig woorden bevatten.

Hreflang tag

Bij internationale websites is het hebben van een goed ingestelde hreflang tag essentieel voor online groei. Met behulp van Screaming Frog kun je achterhalen welke pagina’s voorzien zijn van een hreflang tag. Dit maakt het makkelijker, dan de gehele paginabron te doorgronden.

Met het tabblad links is het mogelijk om de crawl depth van je website te onderzoeken. Over het algemeen is het belangrijk om je crawl depth zo laag mogelijk te houden. Dit betekent dat de bezoeker (en Google) gemakkelijk bij alle pagina’s op je website kan komen.

Voorbereiding SEO audit met Screaming Frog

Nu je weet welke tabbladen er zijn en wat je ermee kunt, is het tijd juist configureren van Screaming Frog. Er zijn een aantal handige tips waarmee je de SEO-tool Screaming Frog nog beter voor je kunt laten werken. Zelf maken wij altijd gebruik van de volgende instellingen.

Screaming Frog koppelen aan Google Analytics en Google Search Console

Binnen Screaming Frog is het mogelijk om deze tool te koppelen aan Google Analytics en Google Search Console.

Door tools te koppelen krijg je de belangrijkste kwantitatieve data en SEO-data in één overzicht. Bij elke tool die je koppelt, kies je welke metrics je wil tonen in Screaming Frog. Alleen al bij Google Analytics kun je kiezen uit tientallen metrics, waaronder sessies, pageviews, bouncerate en tijd op pagina. Houd er wel rekening mee dat de data die je in Screaming Frog ziet soms een beetje afwijken van de data in de andere tool (bijvoorbeeld Google Analytics).

Hieronder leg ik uit hoe je Google Analytics koppelt aan Screaming Frog. Het koppelen van de andere tools werkt op ongeveer dezelfde manier.

Klik op Configuration > API Access > Google Analytics.

Screaming Frog Spider Tool

Screaming Frog vraagt via welk kanaal je het account toe wilt voegen. Maak hierbij gebruik van je Google account, waar je jouw Google Analytics account aan hebt gekoppeld. Wanneer je het account hebt geselecteerd, klik je op connect om de verbinding met Google Analytics te maken.

Wanneer je hebt geklikt op Connect, dan is er als het goed is een verbinding tussen Screaming Frog en Google Analytics. Je kunt nu ook nog meer gegevens instellen, zoals een Date Range en de Metrics die je wilt meten. Zie onderstaande afbeeldingen:

Date Range Screaming Frog Spider Tool

Date Range – Screaming Frog x Google Analytics

Metrics Screaming Frog Spider Tool

Metrics – Screaming Frog x Google Analytics

De integratie tussen Screaming Frog en Google Search Console werkt op dezelfde manier.

Instellingen goed zetten

Afhankelijk van wat je wilt meten, kun je van tevoren vast wat instellingen klaarzetten.

Wil je alle afbeeldingen en andere bestanden niet laten weergeven? Dan is het mogelijk om alleen de html pagina’s weer te geven. Je kunt bij filters CSS en JavaScript uitschakelen. Dit scheelt allereerst tijd bij het crawlen, maar zorgt daarnaast tweede ook voor meer overzicht.

Screaming Frog Spider Tool

Bij de Advanced settings kun je nog wat verder gaan in de filteropties. Zo kan je afhankelijk van hetgeen wat je wilt meten, instellingen goed zetten. In sommige situaties ben je je bewust van de pagina’s die op noindex staan en kan het helpen om deze bijvoorbeeld op noindex te zetten.

Echter, is het bij nieuwe websites ook wel handig om dit even te doorlopen. Naast noindex, kun je eventueel ook canonicals en redirects eruit filteren.

SEO Audit met behulp van de Screaming Frog SEO tool

Met behulp van onderstaand stappenplan is het mogelijk om een SEO-audit uit te voeren met behulp van Screaming Frog.

1. Start met het crawlen van de website.

Boven in de tool zie je een grote URL-balk waar je een URL in kan geven. Geef hier de URL van de website die je wilt meten in en druk op start.

Screaming Frog Spider Tool

Wacht vervolgens tot Screaming Frog klaar is met crawlen. Rechtsonder kan je de voortgang bijhouden. Standaard staat het tabblad Internal open. Hier vind je de lijst van alle gecrawlde URL’s (pagina’s, afbeeldingen, PDF-bestanden etcetera).

2. Check of elke html pagina een h1 header heeft en dat het focus zoekwoord van die pagina erin verwerkt is

Klik in het tabbladen overzicht op H1 en klikt vervolgens bij filteropties op: Missing. Je krijgt nu een overzicht van alle H1 headers die missen. Ga vervolgens naar de website in kwestie en pas deze direct aan.

Naast missing, is het ook verstandig om een blik te werpen op de status: Duplicate of Over 70 characters.

Screaming Frog Spider Tool

Controleer daarnaast ook direct of de pagina voorzien is van H2’s en indien mogelijk of daar ook het focus zoekwoord in is verwerkt.

3. Check of elke html pagina voorzien is van een meta description

Om te kunnen checken of elke pagina voorzien is van een meta description ga je naar het tabblad: Meta Description. Je ziet nu direct een overzicht met alle meta desciptions per pagina.

Ook hier kan je gemakkelijk de filtermogelijkheid op missing zetten. Je krijgt nu direct een overzicht van alle url’s zonder meta description.

Screaming Frog Spider Tool

Ga naar de betreffende website binnen het CMS en pas deze pagina’s aan. Leeg na de aanpassingen de cache en scan opnieuw. Wanneer de missing meta descriptions nu weg zijn, heb je het goed gedaan!

Naast missing, is het ook verstandig om een blik te werpen op de status: Duplicate, Over 155 characters of Below 70 characters.

4. Controleer of elke afbeelding (indien mogelijk) voorzien is van een alt tekst

Naast de header wil je controleren of elke afbeelding voorzien is van een alt tekst. Dit doe je door naar het tabblad Images te gaan. Vervolgens selecteer je in de filter opties, de optie: Missing.

Ga vervolgens naar de website om de afbeeldingen zonder alt tekst van de juist alt tekst te voorzien. Let er hierbij op dat het voor SEO goed is als het zoekwoord zowel in de bestandsnaam als alt-tekst zit.

Voordat je een alt tekst aan een afbeelding toevoegt, is het van belang om te controleren of de alt tekst past bij de pagina waar die op wordt weergegeven.

Screaming Frog Spider Tool

Check daarnaast ook de andere opties: Over 100 KB, Alt tekst over 100 Characters.

Stel je hebt in je website veel 404’s gehad en deze heb je keurig geredirect. Klaar is Kees, toch? Not quite! Want in heel veel gevallen (eigenlijk bijna altijd), worden interne links niet gewijzigd en wordt er dus nog steeds gelinkt naar de oude pagina die middels een redirect naar de nieuwe pagina gaat.

Als de bezoeker op de link klikt gaat hij dus netjes naar de nieuwste pagina. Echter, het is voor SEO niet goed want met iedere 301 ertussen gaat waarde verloren.

Dit probleem kunnen we oplossen door de interne links op te schonen. In plaats van dat we door linken naar de 301 redirect, gaan we de interne links aanpassen naar de nieuwe url.

Je kunt dit het beste als volgt doen:

  1. Ga naar het tabblad Internal en zet de filter op ‘HTML’
  2. Check of er pagina’s zijn met de Status: ‘301’, dit betekent dat er pagina’s zijn waar intern naartoe gelinkt wordt, terwijl deze is geredirect.

6. 404’s controleren

De Google Search Console geeft aan dat je een flink aantal 404’s in je website hebt zitten. Oei, niet best natuurlijk. Deze moeten geredirect worden. Maar voordat je begint moet je ze controleren want het zou ook heel goed kunnen dat een paar gewoon een 200 status code hebben of al geredirect zijn en dus een 301 hebben. De Search Console loopt soms helaas wat achter.

Om ze niet allemaal handmatig na te hoeven lopen download je de lijst vanuit de Search Console. Volg daarna deze stappen:

  1. In het Excelbestand uit de Search Console bewaar je enkel de URL’s in 1 kolom;
  2. Kopieer alle URL’s naar Screaming Frog;
  3. Klik op ‘Mode’ > ‘List’ > ‘Upload List’ > ‘Enter Manually’;
  4. Plak hier de URL’s die je in stap 2 hebt gekopieerd;
  5. Klik op ‘Next’ > ‘OK’;
  6. Screaming Frog crawlt nu alle handmatig ingevulde URL’s;
  7. Als de tool klaar is verschijnen de URL’s met de status;
  8. Verwijder alle 200 Status codes en 301’s door met de rechtermuisknop te klikken en vervolgens op ‘remove’ te klikken;
  9. Nu heb je al het goed is alleen URL’s over met 404 Status codes;
  10. Kies vervolgens bij ‘Filter’ voor HTML;
  11. Klik vervolgens op ‘Exporteer’ en sla op als Excelbestand;
  12. Start vervolgens met het redirecten van de links. Gebruik hiervoor het template, genaamd: 301 redirects overzicht.

Wanneer je in de teksten naar een externe website linkt, kan het wel eens voorkomen dat een website na verloop van tijd offline wordt gehaald door de externe partij. Het gevolg hiervan is dat de link op de website niet meer werkt.

Dit noemen we een broken link. Door middel van Screaming Frog kun je gemakkelijk de broken links opsporen.

Het opsporen van broken links binnen de SEO spider van Screaming Frog doen we als volgt:

1. Crawl de website opnieuw

Screaming Frog SEO tool

2. Klik op de “Response Codes” tab en filter op: “Client Error” (4XX)’ om de gebroken links te bekijken.

Screaming Frog SEO tool

3. Zoek de bron van de gebroken links op door te klikken op de ‘Inlinks’ tab.

Screaming Frog SEO tool

Nog wat extra uitleg. ‘From’ is de bron waar de 404 gebroken link zich bevindt. ‘To’ is waar de broken link zich bevindt. Je kan hier ook de anchor tekst zien, wat van pas komt wanneer je deze wilt gaan aanpassen. De SEO Spider van Screaming Frog kan zowel gebruikt worden voor het opsporen van interne- als externe broken links. Wanneer je het prettig vindt, is het ook mogelijk om deze gebroken links te exporteren naar Excel. Vanuit Excel kun je deze dan overzichtelijk inzien.

8. Check de crawl depth en maak het overzichtelijker

Bij SEO is de structuur van de website ontzettend belangrijk. Zo wil je ervoor zorgen dat jouw bezoekers met zo min mogelijk klikken de juiste pagina’s bereiken. Om die reden is het van belang dat de crawl depth (het aantal klikken dat nodig is om op een bepaalde pagina te komen) zo laag mogelijk is.

Binnen Screaming Frog is het mogelijk om een analyse te maken van de Crawl Tree, hiermee wordt eigenlijk letterlijk de structuur van de website visueel gemaakt. Met deze toepassing kun je volledig de focus leggen op de interne linkstructuur. Binnen SEO is de interne linkstructuur ontzettend van belang.

Hoe je dit doet, leg ik je hieronder uit:

1. Ga naar Visualisations > Crawl Tree Graph

Screaming Frog SEO tool

Vervolgens krijg je een compleet overzicht van de interne linkstructuur binnen jouw website.

Screaming Frog SEO tool

9. Hreflang tags controleren (indien meertalige website)

Met de Custom Extraction functie van Screaming Frog kan je heel gemakkelijk een overzicht maken van alle Hreflang Tags in je website. Zo kan je bijvoorbeeld kijken op welke pagina’s tags missen of dat er naar de juiste URLs verwezen wordt.

Volg deze stappen:

  • Tel eerst hoeveel Hreflang Tags je hebt. Dus hoeveel talen er zijn;
  • Klik op ‘Configuration’ > ‘Custom’ > ‘Extraction’;
  • Kies vervolgens voor ‘XPath’;
  • Geef daarna in de linker kolom je custom extraction elementen een naam;
  • Vervolgens voer je (//*[@hreflang])[1] in de derde kolom in;
  • Als laatste kies je voor ‘Extract HTML Element’ Dat ziet er zo uit:
Screaming Frog SEO tool

Afhankelijk van de hoeveelheid talen voeg je een XPath toe.

  • Klik nu op ‘OK’;
  • Voer nu de URL bovenaan in de balk in en klik daarna op ‘Start’;
  • Klik in de tabs nu op ‘Custom’ en bij Filter op ‘Extraction’.

Je kunt de verzamelde gegevens nu middels de ‘Export’ knop opslaan als Excel bestand.

De Screaming Frog SEO tool kent vele voordelen

Het gebruiken van de Screaming Frog SEO tool maakt het uitvoeren van technische SEO optimalisaties toch een stukje makkelijker. Lukt het je toch niet helemaal om de bovenstaande technische optimalisaties uit te voeren? Geen probleem! Hier helpen we je graag mee. Als bedrijf zijn wij gespecialiseerd in SEO optimalisatie. Wil je je SEO uitbesteden bij Lap Marketing? Neem gerust contact met ons op.

Screaming Frog SEO tool

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Picture of Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.