Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat mijn team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Alles wat je moet weten over het verschil tussen SEO en SEA marketing

Ondanks dat de twee verschillende begrippen maar één letter van elkaar verschillen en beide ‘wat met Google te maken hebben’, zijn het binnen de wereld van online marketing toch twee termen die enorm van elkaar verschillen. Het verschil tussen SEO en SEA zit hem in een aantal punten. Het grootste verschil is dat je bij SEA direct aan Google betaalt om jouw website te laten tonen op voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden. Verder zijn er nog meer onderdelen die deze twee termen van elkaar doen onderscheiden.

Verschil SEO en SEA

Wat is SEO en SEA?

Beide begrippen zijn in het leven geroepen door het bedrijf Google. Althans, het heeft alles te maken met de zoekmachine die zij jaren geleden (wist je dat Google al in 1998 werd opgericht?) ontwikkeld hebben. Sinds de oprichting komen deze twee begrippen bijna voor in iedere marketingstrategie.

Bij veel opdrachtgevers ontstaat vaak de verwarring over wat de verschillen zijn tussen de twee diensten. Vandaar dat we de twee begrippen eerst even toe zullen lichten.

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van ‘Search Engine Optimization’. Wanneer we deze term vertalen naar het Nederlands, dan betekent dit zoekmachine optimalisatie.

Het doel van zoekmachine optimalisatie is door slimme wijzigingen te maken aan jouw website hogere posities in Google te verkrijgen. Wanneer je namelijk hoge posities hebt behaald op voor jouw website relevante zoektermen, dan is dit bevordelijk voor het aantal personen die jouw websites bezoeken.

En je raadt het al, wanneer meer mensen jouw website bezoeken zullen ze jouw bedrijf/product beter leren kennen.

Hoe werkt SEO?

Het algoritme van Google bepaald welke website bovenaan komt te staan wanneer je op een bepaalde zoekterm zoekt. Het algoritme is gebaseerd op tenminste 200 factoren en veranderd bijna dagelijks, door de vele updates die Google doorvoert.

Wanneer je met deze 200 factoren aan de slag gaat om jouw website bovenaan de zoekmachine te krijgen, dan ben je dus eigenlijk bezig met SEO, het optimaliseren van jouw website op voor jouw website relevante zoekwoorden.

In de regel worden de posities voornamelijk bepaald door drie pijlers, welke bekend staan als content, techniek en autoriteit.

  • Content: zowel visuele als tekstuele content die betrekking hebben op de zoekterm die een bezoeker in de zoekmachine intoetst;
  • Techniek: een snelle, toegankelijke en gebruiksvriendelijke website.
  • Autoriteit: het aantal kwalitatieve interne- en externe links die naar jouw website verwijzen.

Wanneer je bovenstaande pijlers goed op orde hebt, dan hoef je dus helemaal geen zorgen te maken over jouw SEO-score, toch? Niets is echter minder waar.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op: ‘verschil tussen seo en sea‘, dan valt het op dat Google binnen 0,67 seconden al ongeveer 97.700.000 resultaten naar boven haalt. Naast het optimaliseren van jouw eigen website is daarom ook enorm belangrijk om te letten op jouw concurrenten.

Wat is SEA?

SEA is de afkorting van ‘Search Engine Advertising’. In het Nederlands noemen we deze term: zoekmachine adverteren. Wanneer je woord ‘zoekmachine adverteren’ leest, dan heb je vast al een vermoeden wat het online marketing begrip inhoudt. Namelijk, het adverteren op de zoekmachine Google.

Met behulp van SEA is het mogelijk om direct bovenaan de SERP (Search Engine Results Page) te komen. Als tegenprestatie moet je Google hiervoor betalen. Normaliter gaat dit door middel van CPC (costs per click). Dit houdt in dat wanneer iemand op jouw advertentie klikt, je hiervoor gaat betalen. Wanneer niemand op jouw advertenties klikt (niet dat je dit wilt..) betaal je dus niks.

Hoe werkt SEA?

Hoe SEA werkt is dus als volgt. Via Google Ads is het mogelijk om een advertentiecampagne op te zetten. Deze bestaat uit een campagne, verschillende advertentiegroepen en verschillende advertenties. Na het aanmaken van een campagne, heb je veel opties om de Google Ads campagne volledig naar smaak aan te passen.

Zo is het binnen Google Ads mogelijk om verschillende campagnes op te zetten. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

  • Search campagne:
  • Display campagne:
  • Video campagne:
  • Shopping campagne;
  • App-campagne.

Binnen SEA is er dus enorm veel mogelijk. Uiteraard bepaal je zelf wat je uit wilt geven, wat je maximale budget per dag is en wat je aan een bepaalde advertentie uit wilt geven. Is het totale bedrag voor een bepaalde dag verbruikt? Dan wordt jouw advertentie de volgende dag weer opnieuw weergegeven.

De belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO marketing

Het verschil tussen SEO en SEA marketing zit hem dus niet alleen in de afkorting. Tussen deze twee begrippen zitten nog veel meer verschillen. De belangrijkste verschillen tussen SEA en SEO zullen we hieronder eens opsommen.

1. Verschil SEO en SEA: de positie van jouw website

Waarschijnlijk is het je wel eens opgevallen. Wanneer je zoekt op een populaire zoekterm, dan worden de eerste resultaten aangegeven met een ‘Adv.’. Hiermee wilt Google laten weten dat deze websites betalen om bovenaan de website te staan (en dus mogelijk niet de beste content op hun website hebben staan). Advertenties (SEA) staan dus altijd boven de organische resultaten.

Positie SEA in de SERP

Wanneer je succesvol een Google Ads campagne hebt opgezet, dan zal jouw website bovenaan de website verschijnen. Deze resultaten kunnen er op verschillende manieren uitzien. Met behulp van Advertentie extensies is het namelijk mogelijk om aan de advertentie: site links, een telefoonnummer of een afbeelding toe te voegen. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een aantal advertenties bovenaan de SERP. Deze geven het verschil tussen SEO en SEA duidelijk weer.

Verschil SEO en SEA

Positie SEO in de SERP

De posities die je met SEO kunt behalen staan onder de advertenties die door middel van SEA opgezet zijn. Ook in de organische resultaten kunnen verschillende varianten voorkomen. Zo is het gebruikelijk dat er, wanneer je op een lokaal zoekwoord zoekt, er een Google Maps kaartje verschijnt. Naast een Google Maps kaartje is het ook mogelijk dat bepaalde resultaten aangevuld worden met sitelinks of een uitschijfvakje, met daarin veel gestelde vragen. De positie van de organische resultaten zal op onderstaande afbeelding weergegeven worden. Dit geeft het verschil tussen de posities van SEO en SEA in de SERP goed weer.

Verschil SEO en SEA

2. Verschil SEO en SEA: direct resultaat vs. langere termijn

De verschillen tussen SEO en SEA zitten hem ook in de tijdspannen van een project. Zo is SEA voor korte termijn succes en SEO voor lange termijn visie.

Wanneer je een Google Ads campagne hebt gelanceerd, dan zal jouw advertentie direct weergegeven worden in de zoekresultaten. Wanneer je deze goed hebt ingesteld, dan is de kans sterk aanwezig dat deze campagne ook direct traffic naar jouw website gaat sturen.

Bij SEO ligt de focus meer op de langere termijn. In de beginfase vergt SEO relatief veel inspanning ten opzichte van SEA en daarnaast kan het ongeveer zes maanden duren voordat het gewenste resultaat bereikt is.

3. Verschil SEO en SEA: houdbaarheid van website bezoekers

Wanneer je een Google Ads campagne hebt opgezet dan zorgt deze direct voor website bezoekers. Echter, heeft deze strategie ook een keerzijde. Wanneer je op een dag besluit om te stoppen met adverteren, dan draait Google ook meteen de kraan dicht. Je zult vanaf dat moment geen website bezoekers meer via de advertentiecampagne ontvangen.

Bij SEO zit dit proces net wat anders in elkaar. Zoals eerder al benoemd, maak je met behulp van SEO gebruik van optimalisaties aan de website. Wanneer je jouw SEO hebt uitbesteed aan een online marketing bureau en hier op een gegeven moment mee stopt, dan zullen de resultaten niet ineens weer naar het nulpunt gaan.

Sterker nog, door middel van SEO is het mogelijk om de behaalde resultaten met relatief weinig onderhoud op peil te houden.

Verschil tussen SEO en SEA

4. Verschil tussen SEO en SEA: zoekintentie en strategie

Een ander verschil tussen SEO en SEA marketing is de intentie waarmee je bezoekers wilt bereiken. Het is altijd goed om in gedachten te houden dat je bij je Google Ads campagne betaalt per klik naar je website.

Als advies zouden we je mee willen geven om je advertentiecampagne daarom alleen op zoektermen te richten die direct online verkopen of leads op kunnen leveren. Het verstrekken van informatie, bijvoorbeeld door middel van het schrijven van blogs, kan je beter aanpakken met behulp van SEO.

Het doel van een Google Ads campagne is in veel gevallen dus direct in geld uit te drukken. Zo is het zeer gemakkelijk om vanuit de Google Ads data te concluderen of je campagne succesvol is.

5. Verschil tussen SEO en SEA: Zoektermen vs. zoekwoorden

Eigenlijk is dit verschil aanvullend op het verschil hierboven. Het opzetten van een Google Ads campagne doe je in de meeste gevallen om direct resultaat te boeken. SEA is dan ook meer gericht op welke zoektermen goed converteren. Bij het selecteren van de juiste zoektermen wordt er dus voornamelijk gekeken naar zoektermen die goed converteren en passen bij het budget.

Bij het selecteren van zoekwoorden voor een goede SEO strategie wordt er voornamelijk gekeken naar het zoekvolume van een zoekwoord en de concurrentiegraad (de mate van concurrentie op een bepaald zoekwoord).

Wat is beter SEA of SEO?

Een lastige vraag om zo te kunnen beantwoorden. Uit de bovenstaande verschillen is gebleken dat het zeer afhankelijk is van de situatie wat de betere optie is.

Onderstaand zullen we met behulp van een aantal voorbeelden meer inzicht proberen te geven in wanneer je het beste voor SEO kan kiezen of wanneer juist SEA de betere optie is.

Wanneer SEO inzetten voor jouw website?

SEO inzetten voor jouw website? Bereid je dan voor op een lange reis die aan het einde van de rit alle inzet meer dan waard is. Wanneer je van plan bent de komende jaren jouw bedrijf verder te laten groeien, dan is SEO een goede manier om te bouwen aan jouw online onderneming. Je kunt het zien als het bouwen van een huis, waarbij elke blog of landingspagina een steen is. Uiteindelijk zal de SEO-strategie zijn vruchten afwerpen.

Wanneer SEA gebruiken voor jouw website?

In sommige gevallen heb je niet de tijd om te wachten tot dat jouw zoekwoorden gaan scoren in de zoekmachine Google. Bijvoorbeeld, wanneer je een evenement hebt georganiseerd dat over een maand plaatsvindt of wanneer er een ontwikkeling in jouw markt plaatsvindt waar je wel op in moet spelen.

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Online marketing bureau

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.