GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

Zeven stappen naar een effectieve SEO strategie

Picture of Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Zeven stappen naar een effectieve SEO strategie

Een succesvolle SEO campagne begint natuurlijk bij het opstellen van de juiste SEO strategie. In deze blog nemen we je mee in waar je aan moet denken bij het opstellen van een effectieve SEO strategie. Door voorafgaand aan de implementatie van de SEO optimalisaties met een gedegen strategie te werk te gaan voorkom je dat je later in het proces je tactieken moet bijschaven. Een goed begin is immers al de helft. Met behulp van een goede SEO werkwijze is het mogelijk om de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe opdrachtgevers aan te trekken.

Starten met de SEO strategie

Voorafgaand aan het opstellen van de SEO strategie is het van belang om eerst jouw bedrijf eens onder de loep te nemen. Welke producten of diensten verkoop je? En aan wie? Wat weet je al van je huidige doelgroep en hoe is jouw bedrijf opgebouwd? Een goede SEO specialist zal je eerst de oren van je hoofd vragen tijdens een eerste gesprek. Zo is ieder bedrijf anders en is het uiteindelijk van belang dat de website bezoekers die je op je website aantrekt ook daadwerkelijk wat aan je content hebben.

Stel jezelf dus de volgende vragen voordat je aan de slag gaat met de SEO strategie:

  1. Wie is de doelgroep die ik wil bereiken?
  2. Welke producten/diensten uit ons assortiment sluiten aan bij hun vraag/behoefte?
  3. Bestaat de doelgroep uit particulieren of zijn het zakelijke klanten?
  4. Met welke boodschap kunnen we de doelgroep het beste bereiken?
  5. Op welke zoekwoorden zou de doelgroep mogelijk zoeken?
  6. Wat wil ik als bedrijf bereiken met de SEO optimalisaties?

Wanneer je antwoord hebt gegeven op de bovenstaande vragen, wordt het tijd om een start te maken met de effectieve SEO strategie. Heb je hulp nodig bij het opstellen van een strategie, dan kun je altijd overwegen om je SEO uit te besteden.

1. Start met het opstellen van doelen/KPI’s

Een goede strategie heeft doelen en KPI’s nodig. Zo is het van belang om gedurende het proces te kunnen meten of je op de goede weg bent. Zonder de juiste inzichten is het lastig om het effect van de werkzaamheden te meten en ben je eigenlijk aan één kant van de boot aan het peddelen. Aangezien dat niet de beste dagbesteding is, kunnen we maar beter in kaart brengen wat we uiteindelijk willen bereiken met de SEO optimalisaties.

Naast het opstellen van doelen zijn KPI’s enorm geschikt om de doelen op te delen in meerdere kleine subdoelen. Door voortdurend de KPI’s in het achterhoofd te houden is het mogelijk om de groei van het project goed in beeld te brengen.

Goede Kpi’s om de resultaten van de SEO strategie te meten zijn volgens ons:

  • Het aantal websitebezoekers die via Google op de website terechtgekomen zijn (organische websitebezoekers);
  • De posities van de focus zoekwoorden naar verloop van tijd;
  • Het aantal conversies dat gemeten is via organische websitebezoekers;
  • De Click Through Rate vanuit de organische zoekwoorden.

Het is van belang om de KPI’s op te schrijven en voor het gehele team inzichtelijk te maken. Door successen te delen hou je het marketingteam betrokken en gemotiveerd. Wanneer je een marketingafdeling hebt, zou je dit bijvoorbeeld met een whiteboard op kantoor kunnen doen.

2. Uitgebreide SEO scan website

Ongeacht de situatie en status van de website weet Google jouw website altijd op waarde te schatten en weer te geven op verschillende zoekwoorden. Wellicht niet op de eerste pagina, maar als je ver genoeg zoekt, dan bestaat de kans dat je toch al in de zoekmachine bent opgenomen.

Voordat je start het met het opstellen van een SEO strategie is het belangrijk om de huidige status van de website te leren kennen. In deze nulmeting bekijk je hoe veel bezoekers je website momenteel al heeft en via welke zoekwoorden deze bezoekers mogelijk nu al op de website binnenkomen.

Op basis van de SEO scan kan je een eerste inschatting maken van de taken die uitgevoerd moeten worden om de online vindbaarheid te verbeteren. Wil je weten wat de huidige SEO status van jouw website is? Vraag dan vrijblijvend een SEO scan aan.

SEO strategie scan

3. Instellen tools voor een effectieve SEO strategie

Wanneer duidelijk is wat er gedaan moet worden om de online vindbaarheid te verbeteren is het zaak om de benodigde tools op de website te installeren. Er zijn heel wat tools in de markt die de werkzaamheden van een SEO specialist gemakkelijker maken, maar het is altijd goed om je logische verstand te blijven gebruiken. SEO optimalisatie is een proces voor de langere termijn. Wanneer bepaalde tools vanaf dag 1 al gouden bergen beloven, dan zou ik aan willen raden om hier vooral weg te blijven.

Veel gebruikte tools die we zeker aan willen raden zijn Moz, Ahrefs, SEMrush en natuurlijk de gratis te gebruiken tools van Google zelf: Google Analytics, Google Tag Manager en Google Search Console. Mochten de premium tools hierboven niet binnen het budget passen, dan zou bijvoorbeeld Ubersuggest van Neil Patel een goede optie zijn.

Naast het gebruik van SEO tools, zouden we ook adviseren om bepaalde plugins op je website te installeren om met behulp van deze tools je websitesnelheid te verbeteren. Zo bieden WP Rocket en Imagify van WP Media veel mogelijkheden om de snelheid van de website aanzienlijk te verbeteren. Zo hebben we laatst onze eigen Google Web Vitals verbeterd en met resultaat (zie onderstaande afbeelding).

SEO strategie

4. Aan de slag met de eerste opzet van de SEO strategie

Nadat je de KPI’s, tools en nulmeting voltooid hebt is het tijd om de eerste opzet van de SEO strategie op te stellen. De basis is gelegd en je bent er klaar voor om door te pakken.

Doordat SEO een doorlopend proces is blijf je continu bezig met het tweaken van je website. Omdat je vaak niet direct de resultaten van zoekmachine optimalisatie ziet is het gemakkelijk om hier gedurende het proces mee te stoppen. Je kunt het een beetje vergelijken met het gaan naar de sportschool. Wanneer je na de eerste dag sporten in de spiegel kijkt, zie je er nog steeds hetzelfde uit als de dag ervoor.

De echte volhouders weten echter dat wanneer je dit lang genoeg doorzet, de resultaten enorm zullen zijn. SEO is te vergelijken aan het proces in de sportschool. De SEO strategie kun je dan vergelijken met het eten van de juiste voeding en het krijgen van voldoende slaap.

SEO werkzaamheden worden doorgaans opgedeeld in drie categorieën. Deze drie categorieën worden ook wel de fundamenten van SEO genoemd. In theorie zijn er veel meer factoren die de rankings in Google bepalen. Wanneer we deze globaal categoriseren, dan kunnen deze inderdaad onderverdeeld worden in drie punten, namelijk:

  • Techniek (websitesnelheid, gestructureerde data en Google Web Vitals);
  • Content (goede unieke websiteteksten, geoptimaliseerde afbeeldingen en sterke titels en meta omschrijvingen);
  • Autoriteit (linkbuilding, interne linkstructuur).

Alle drie de categorieën zijn even belangrijk voor de SEO strategie en de één kan niet zonder de ander. Wel is het gedurende de implementatie van de SEO strategie van belang dat de taken overzichtelijk worden gestructureerd. Hiervoor kun je het beste een project management tool gebruiken. De tool die wij hiervoor gebruiken is Productive.

SEO strategie scan

5. Implementatie van de SEO strategie

Eindelijk is het dan zo ver. De voorbereidingen zijn genomen. De SEO tools zijn ingesteld en je hebt inzichtelijk welke taken er voltooid moeten worden. In de meeste gevallen is de SEO werkwijze van het traject hetzelfde. Hoe wij het meestal aanpakken, zullen we hieronder toelichten.

Uitvoeren van een zoekwoordenanalyse

De eerste stap die wij vaak nemen is het uitvoeren van een zoekwoordenanalyse. Met behulp van de analyse breng je in kaart op welke zoekwoorden jij wilt gaan scoren. Dit is een ontzetten belangrijk onderdeel van de SEO strategie. Wanneer je de focus op de verkeerde zoekwoorden hebt, dan kan het zijn dat hoe hard je ook werkt, je nooit het gewenste resultaat zal hebben. Dat is natuurlijk zonde.

Wij zijn er van overtuigd dat het voor ieder bedrijf mogelijk is om een succesvolle SEO strategie te implementeren. Zo zijn er enorm veel zoekwoorden met verschillende zoekvolumes en moeilijkheid. Wanneer je net een nieuwe website hebt ontwikkeld, dan is de kans groot dat je nog niet zo’n hoge autoriteit hebt. Hierdoor wordt het lastiger om direct te ranken voor zoekwoorden waarop de moeilijkheid wat hoger ligt.

Door middel van een zoekwoordenanalyse onderzoek je als het ware welke zoekwoorden het beste aansluiten bij de rest van de website en in lijn liggen met de doelstellingen en KPI’s die we in stap 1 opgesteld hebben.

SEO strategie zoekwoorden

Schrijven van SEO geoptimaliseerde landingspagina’s of blogs

Nadat je inzichtelijk hebt welke zoekwoorden de focus hebben, ga je aan de slag met het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten. Wanneer je nieuw bent in het schrijven van SEO teksten, dan kun je het beste gebruik maken van Yoast of Rankmath. Deze tools bieden verschillende hulpmiddelen, waarmee je gemakkelijk een redelijke SEO tekst neer kunt zetten. Wanneer je wat langer in het vak zit, merk je echter al snel dat het wat verder gaat dan het schrijven van een tekst waarbij de Yoast stoplichten op groen staan.

Yoast zoekwoorden optimaliseren

Verbeteren websitesnelheid

Nadat je goede teksten hebt geschreven kun je de website een stuk sneller maken met behulp van WP Rocket. Deze plugin biedt de mogelijkheid om gemakkelijk caching, preloaden en lazyloading in te schakelen. Verder kan je ook gemakkelijk een CDN koppelen aan deze plugin.

Bij de meeste websites is er veel te behalen in het optimaliseren, comprimeren en herschalen van de afbeeldingen. Zo kijken de meeste ondernemers niet kritisch genoeg wanneer zij een afbeelding uploaden. Voordat je afbeeldingen upload, kun je het beste eerst even kijken welke resoluties het vak heeft waar je de afbeelding weer wilt geven. Met behulp van Adobe Photoshop of Canva kun je de afmetingen van de afbeelding veranderen en met behulp van TinyPNG kan je de afbeeldingen verkleinen. Om het helemaal af te maken kan je met behulp van Imagify de afbeeldingen van PNG of JPG omzetten naar een WebP bestand, wat je website nog sneller maakt.

Technische SEO optimalisaties

De techniek van je website is als het ware het fundament van je online vindbaarheid. Met een kleine technische fout kan je al redelijk in de problemen komen, zo zit er een functie in WordPress om met één knop je gehele website uit de SERP te halen. In sommige gevallen zien we dit nog wel eens fout gaan. Wanneer je een nieuwe website laat ontwikkelen en de websitebouwer de knop ingeschakeld laat staan, dan wordt je website automatisch niet opgenomen in de zoekmachine.

De technische kant van SEO kan natuurlijk ook bevordelijk werken op je online vindbaarheid. Zo kan je het crawlen van de website versnellen door een sitemap op de website te plaatsen in zowel html als xml.

Werkzaamheden die onderdeel zijn van technische SEO zijn:

  • Redirecten van 404 pagina’s;
  • Aanbrengen van hreflang tags bij internationale websites;
  • Robots.txt bestand optimaliseren;
  • Migratieplan opstellen en uitvoeren;
  • En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Techniek optimaliseren website

Autoriteit verhogen met behulp van linkbuilding

Nadat je SEO geoptimaliseerde content hebt geschreven en de website snelheid hebt geoptimaliseerd is het laatste onderdeel van de SEO strategie, het verhogen van de online autoriteit van je website. Door kwalitatieve backlinks van andere autoritaire websites te verzamelen, kun je de autoriteit van jouw website verhogen.

Hoe meer goede en waardevolle links jouw website ontvangt, hoe hoger je zal eindigen in de zoekmachine Google. Hierbij is het wel van belang dat de links in zekere zin relevantie hebben met de content die op jouw eigen website staat. Goede links voldoen aan een aantal criteria. Zo is het belangrijk dat de website die naar jou links geen spam website, relevant is aan je eigen website, waarde toevoegt voor de gebruikers en zelf ook een hoge autoriteitsscore heeft.

6. Pak de popcorn

Nadat je de bovenstaande werkzaamheden hebt doorgevoerd is het even wachten geblazen. Naar verloop van tijd zullen je nieuwe pagina’s in de zoekmachine Google verschijnen. Dit geeft vaak al een goed beeld van hoe je het hebt gedaan. Wanneer je nog niet tevreden bent met de resultaten, dan is het goed om de stappen twee tot en met vijf nogmaal te doorlopen. Door continu een nulmeting te maken nadat er wijzigingen aan de website zijn aangebracht, blijft je website groeien en zullen er steeds meer bezoekers naar je website komen.

7. Blijven meten en optimaliseren

SEO is een proces voor de langere termijn. Al is het in sommige gevallen ook mogelijk om op korte termijn al winst te behalen. Door continu te blijven meten blijf je goed op de hoogte van de ontwikkelingen. Na verloop van tijd zal je vast en zeker een stijging in websitebezoekers zien.

De taken die je in de eerste stappen hebt opgenomen, kun je dan steeds verder uitbreiden met nieuwe facetten van de SEO strategie. Daarnaast is het altijd mogelijk om het aantal focus zoekwoorden uit te breiden. Let er hier wel bij op dat je de eerste lijst focuszoekwoorden niet uit het oog verliest. Zo zitten de concurrenten ook niet stil.

SEO is een langetermijnstrategie

Het opstellen van een SEO strategie kost aardig wat tijd en voorbereiding. Daarnaast heb je een hele set aan tools en expertise nodig om het vervolgens ook weer om te zetten in goede resultaten. De kans is groot dat je niet direct resultaat gaat zien van je SEO werkzaamheden.

In de praktijk merken we dat het minimaal zes maanden duurt voordat je de eerste goede resultaten ziet. Wanneer je het proces van SEO wilt versnellen doe je er goed aan om de SEO strategie gezamenlijk met een SEO bureau op te stellen. Gezamenlijk met het online marketing bureau kun je bepalen welke taken je als bedrijf zelf op kunt pakken en welke taken beter bij het bureau kunnen liggen.

Plan gerust eens een strategische sessie in om de SEO strategie van jouw bedrijf te bespreken. We zijn ontzettend benieuwd wat je tot nu toe al hebt gedaan om meer bezoekers naar je website te trekken.

SEO strategie

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Picture of Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.