GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

Hoger in Google komen met behulp van deze tips

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

Hoger in Google komen met behulp van deze tips

Veel online marketing bureaus zweren het geheim te kennen, maar eigenlijk weet alleen Google hoe je hoger in de zoekmachine kan komen. Ook bij Lap Marketing zijn wij er dagelijks mee bezig om dit geheim te ontrafelen.

In de afgelopen jaren hebben we al veel van deze kennis opgedaan. Deze informatie delen we graag met je.

Op deze pagina leggen we je uit hoe je:

  1. Hoger in Google kan komen;
  2. Meer bezoekers naar je website kunt trekken;
  3. Een succesvolle website op poten kunt zetten.

Vanuit deze kennis geven wij je tips die je vandaag nog toe kunt passen op je eigen website of blog.

Ontstaan van SEO

Om je wat beter voor te bereiden op de content die nog komen gaat, is het eerst van belang om te begrijpen wat SEO is en hoe het is ontstaan.

Zo is SEO optimalisatie niet meer hetzelfde als wat het in begin jaren ’90 was. De eerste zoekmachines zijn namelijk alweer meer dan 30 jaar oud.

Doordat de nieuwe websites in die tijd als warme broodjes over de toonbank gingen, was er een stevige behoefte aan een goede zoekmachine.

Vanuit deze gedachte werd op 4 september 1998, Google opgericht. Als schoolproject begonnen Larry Page en Sergey Brin de door iedereen bekende zoekmachine.

In die tijd was het hoger in Google komen zeer eenvoudig. De website die het zoekwoord het meeste op de website had staan, kwam automatisch op nummer één te staan.

Je kunt je vast inbeelden wat voor fantastische stageperiodes er zijn geweest destijds.

Het marketingteam met het beste uithoudingsvermogen of de meeste computers won de uiteindelijke race.

Hierop bedachte Page en Brin iets nieuws, namelijk Pagerank.

Waar oudere zoekmachines de posities nog rangschikten op basis van hoe vaak het zoekwoord op de pagina verscheen, gingen zij een stukje verder.

Google Pagerank

Hoger in Google komen werd een grotere uitdaging. Naast het aantal zoekwoorden op de pagina, werden ook andere aspecten belangrijk.

Eén van deze onderdelen is het aantal verwijzigingen naar de website en de relevantie van deze verwijzigingen.

Deze verwijzingen zijn anno 2022 nog steeds van groot belang en worden ze backlinks genoemd.

Google ziet deze backlinks als stemmen. De door Page en Brin bedachte methode is moeilijk te manipuleren, waardoor hij nog steeds succesvol is.

Inmiddels is het speelveld van SEO de afgelopen jaren sterk veranderd.

Een groot aantal Google-updates verder is het aantal SEO factoren inmiddels uitgebreid tot meer dan 200 ranking factors.

Over deze verschillende factoren vertellen we je graag meer.

Hoger in Google komen

Je plaats in de zoekresultaten van Google wordt bepaald door een groot aantal factoren. Al deze factoren zijn van belang om goede posities in de zoekmachine te behalen.

Door middel van goede posities kan je de online vindbaarheid van je website sterk vergroten. Dit houdt in dat veel bezoekers je website zullen bekijken en de content zullen lezen.

Hoger in Google komen


Nu je weet hoe Google is ontstaan, ben je al een stap dichterbij naar online succes. Naast het ontstaan van Google is het ook belangrijk om te weten hoe de zoekmachine werkt.

Hoe werkt Google’s indexering?

Google is een zoekmachine. De bedoeling hiervan is de gebruiker een zo relevant mogelijk antwoord geven. Wanneer je ergens naar zoekt, dan is het aan de zoekmachine de taak om je het juiste antwoord aan te dragen.

Het is voor Google dan ook enorm belangrijk om te begrijpen waar je website over gaat. Dit doet ze door alle links van pagina naar pagina en website naar website te volgen. Deze techniek wordt crawlen genoemd.

Google is constant bezig met het crawlen van het internet. Alle gecrawlde pagina’s worden opgeslagen in een database en vanuit deze database worden de posities bepaald.

De allereerste stap om hoger in Google te komen is natuurlijk wel dat je website wordt opgenomen in de zoekmachines. Om dit proces te versnellen is het verstandig om Google Search Console in te stellen. Deze gratis tool is door Google zelf op de markt gebracht.

Met behulp van Google Search Console geef je eigenlijk aan dat je website bestaat.

Zo krijg je jouw website hoger in Google

Met de bovenstaande kennis weet je hoe Google is ontstaan en hoe de zoekmachine te werk gaat. Voor nu is deze informatie voldoende om te begrijpen hoe je jouw website hoger in Google krijgt.

Dit is immers de content waar je naar op zoek was.

In grote lijnen wordt SEO bepaald door drie pijlers, genaamd:

  • Content;
  • Techniek;
  • Autoriteit.


Deze drie pijlers worden opgedeeld in twee soorten SEO optimalisaties, namelijk on-page SEO (alles wat op de website gebeurt) en off-page SEO (alle SEO factoren die invloed op de posities hebben, maar buiten de website om gebeuren).

On page SEO optimalisaties

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Om hoger in Google te komen is het van belang om je eigen website compleet op orde te hebben.

Een belangrijk onderdeel binnen de SEO strategie is dan ook: on-page optimalisatie.

Onder on-page SEO optimalisaties vallen alle aanpassingen die je aan je eigen website aan kunt brengen.

Hierbij kan je denken aan:

  • De teksten en inhoud van je website;
  • De interne links die op je pagina’s staan;
  • De verschillende headers (h1 t/m h6, de grootte van de lettertypes);
  • De paginatitels en meta descriptions;
  • De afbeeldingen op je website.


Het optimaliseren van deze onderdelen is van belang om hoger in Google te komen. Om je een beetje op weg te helpen, zullen we hieronder de optimalisaties met je doornemen.

1. Schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten

Voordat je begint met het schrijven van sterke website teksten zijn een aantal dingen belangrijk.

Wanneer je de pagina’s op jouw website hoog in de zoekresultaten terug wil zien, is het voorafgaand het schrijven verstandig om na te denken over de zoekintentie.

Wanneer gebruikers ergens op zoeken, hebben ze vaak een vraag of probleem. Kortom, ze willen ergens een antwoord op hebben. Als schrijver moet jij ze dit antwoord of de oplossing geven.

Een goede SEO tekst sluit aan bij de vraag of het probleem waar jouw doelgroep tegenaan loopt. Het is dan ook belangrijk om je lezers de juiste informatie te geven.

Daarnaast kun je de SEO teksten ook baseren op de zoekwoorden die je door middel van een zoekwoordenanalyse hebt gevonden.

Er bestaan in de markt genoeg SEO tools die het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek mogelijk maken. Je kan hierbij denken aan SEMrush, Ubersuggest of Ahrefs.

Naast dat de teksten goed leesbaar moeten zijn, is het aanbrengen van verschillende zoekwoorden nog steeds de beste manier om Google duidelijk te maken waar de pagina over gaat.

Het is dan ook van belang om de zoekwoorden terug te laten komen in alle vormen.

Denk hierbij aan de koppen, interne links, afbeeldingen en zelfs de URL-structuur.

Zoals je hierboven bij hoe werkt Google’s indexering? al kon lezen, gebruikt Google de links op de pagina om te begrijpen waar de pagina over gaat.

Naast dat Google deze links gebruikt om door de website heen te navigeren, stelt het bezoekers in staat om van de ene naar de andere pagina te navigeren.

Door de tekst van een link een indruk te geven van waar de pagina over gaat, kun je bezoekers nieuwsgierig maken om door te klikken.

Deze goede navigatie zorgt ervoor dat Google je website gemakkelijk kan indexeren en hierdoor dus sneller op kan nemen in de zoekmachine.

Bij de on-page SEO optimalisaties is het aanbrengen van interne links een zeer onderschatte methode.

3. Het aanbrengen van de juiste koppen

Het aanbrengen van de juiste koppen kun je vergelijken met het lezen van een boek. In veel gevallen kun je door het lezen van de titel al direct een indruk krijgen van waar het verhaal over gaat.

De titel van een boek kun je zien als de H1 van een webpagina.

Wanneer je het boek vervolgens openslaat, dan zie je de namen van de hoofdstukken.

Bij een webpagina kun je deze vergelijken met de H2 koppen. Ook deze geven de lezer een goed beeld van waar de publicatie over gaat.

Door zoekwoorden in je koppen te gebruiken zorg je ervoor dat je website hoger in Google komt te staan.

Hoger in Google komen

4. Het optimaliseren van afbeeldingen

De zoekmachine bepaaly de posities niet alleen op basis van tekst, ook afbeeldingen spelen bij het optimaliseren van de on-page SEO factoren een rol.

Bij de afbeeldingen zijn een aantal onderdelen belangrijk, namelijk de bestandsnaam en de alt-tekst.

Door in deze onderdelen het zoekwoord terug te laten komen, geef je Google een indicatie van hetgeen wat op de afbeelding wordt weergegeven.

Naast dat je Google een beeld geeft, help je hiermee ook bezoekers/gebruikers met een visuele beperking.

In een andere blog vertellen we je meer over het optimaliseren van afbeeldingen.

5. Factoren die bepaald worden door de user

Een steeds belangrijkere factor is de gebruikerservaring van de user. Zo houdt Google bij hoe lang een bezoeker de pagina bezoekt en of hij doorklikt naar andere pagina’s.

Dit geeft sterke signalen dat de bezoeker heeft gevonden wat hij zocht.

Deze factoren kun je achterhalen in Google Analytics. Wanneer je dit wil inzien, raden we aan om te kijken naar de volgende data:

  • Gemiddelde betrokkenheidsduur (voorheen gemiddelde sessieduur);
  • Betrokkenheidspercentage (voorheen bouncepercentage);
  • Het aantal bezochte pagina’s per sessie.

Verhoog de gemiddelde betrokkenheidsduur per pagina

De gemiddelde betrokkenheidsduur per pagina kan je vinden door in Google Analytics 4 naar Rapporten > Betrokkenheid > Engagementoverzicht te gaan.

Hier kun je het gemiddelde betrokkenheidspercentage per sessie inzien.

Hoger in Google komen


Afhankelijk van de content die je op je website aanbiedt, kan de gemiddelde sessieduur verschillen.

De richtlijn is dat de gemiddelde sessieduur rond de twee minuten is. Uiteraard kan de duur van een webshop sterk verschillen van de sessieduur van een website met verschillende content.

Breng het betrokkenheidspercentage in kaart

Het betrokkenheidspercentage vind je door in Google Analytics 4 naar Rapporten > Demografie > Demografische gegevens > Betrokkenheidspercentage te gaan.

In Google Analytics 4 is het bouncepercentage vervangen door het betrokkenheidspercentage (oftewel: hoeveel procent van de bezoekers is betrokken).

Als een bezoeker langer dan tien seconden op jouw website blijft, minimaal twee pagina’s bezoekt óf minimaal één conversiegebeurtenis voltooid, dan vindt Google jouw bezoeker zeer betrokken.

Als het betrokkenheidspercentage 80% is, betekent dit dat 20% van je websitebezoekers binnen tien seconden weg is zonder een waardevolle actie op je website uit te voeren.

Analyseer het aantal bezochte pagina’s per sessie

In Google Analytics 4 is het aantal bezochte pagina’s per sessie vervangen voor “Weergaven per gebruiker”. Deze kun je analyseren door in Google Analytics 4 naar Rapporten > Levenscyclus > Betrokkenheid > Pagina’s en Schermen te gaan.

Hoger in Google komen

Technische SEO optimalisaties

Wanneer je alle on-page SEO aanpassingen hebt doorgevoerd, kun je verder gaan naar het optimaliseren van de technische SEO optimalisaties.

Voor sommige van deze optimalisaties is het verstandig om hulp te vragen van je websitebouwer.

Bij de technische SEO optimalisaties houden we rekening met de volgende onderdelen:

  • Crawling en index;
  • Het toevoegen van een XML sitemap;
  • Duplicate content;
  • Structured data;
  • Het verbeteren van de websitesnelheid.

1. Crawling en index

Wanneer je tot zo ver bent gekomen, ben je al aardig op weg om je website hoger in Google te krijgen.

Om te achterhalen welke url’s van je website momenteel geïndexeerd worden door Google, ga je naar Google Search Console.

In Google Search Console ga je via het tabblad indexeren naar de tabje ‘Pagina’s’. Hier zie je een overzicht van alle pagina’s op je website en welke geïndexeerd zijn.

Website hoger in Google

Screaming Frog

Nadat je alle issues uit Google Search Console hebt verholpen, ga je een technische audit uitvoeren met behulp van Screaming Frog.

Wat je hiermee kan leg ik je uit in een andere blog.

Hoger in Google komen met behulp van Screaming Frog

Semrush Site Audit

Een andere tool die we inzetten voor het uitvoeren van een technische SEO audit is de Semrush Site Audit tool.

Deze tool heeft een zeer goede Site Audit tool waarmee je fouten uit je website kunt opsporen.

Hoger in Google

2. Het toevoegen van een XML sitemap

Om hoger te scoren in Google is het essentieel dat zij weet waar je website over gaat.

Met behulp van een sitemap kunnen we Google hierbij helpen. Volgens Google is de XML sitemap de op één na belangrijkste bron om nieuwe URL’s te vinden.

Om erachter te komen of jouw website een sitemap heeft, ga je binnen Google Search Console naar het tabblad ‘Sitemaps’.

Hoger in Google komen door middel van een sitemap.

Hier wordt getoond welke XML sitemaps op je website aanwezig zijn.

3. Voorkom duplicate content

Om hoger in Google te komen is unieke content en tekst essentieel.

Wanneer je meerdere pagina’s op je website hebt staan met dezelfde content, is het voor Google lastig om te bepalen welke content het beste aansluit bij het vraagstuk van de gebruiker.

Het analyseren van duplicate content op je website kan gemakkelijk met de Semrush SEO audit tool.

Wanneer je duplicate content op je website hebt, dan zal Semrush dit aangeven.

Duplicate content kan voorkomen in de teksten, titles en meta descriptions.

Voor deze foutmeldingen zijn verschillende issues bedacht.

Hoe kom ik hoger in google?

4. Opzetten van structured data

Het opzetten van structured data heeft geen direct invloed op de posities in de zoekmachine.

Wel geeft het Google een beter beeld waar je content over gaat.

Door middel van structured data kun je zoekresultaten in de SERP een extra visuele boost geven.

Deze boost noemen we Rich Snippets. Het toevoegen van Rich Snippets zorgt gemiddeld genomen wel voor een boost in de click through rate. Dat is dan wel weer een factor om hoger in Google te komen.

Het toevoegen van structured data heeft dan ook zeker zin om hoger te scoren in de zoekmachine.

5. Het verbeteren van de websitesnelheid

Niets is zo vervelend als een langzame website. Dit geldt zowel voor de bezoeker als voor de zoekmachine.

Wanneer je een trage website hebt, dan duurt het langer voordat Google door je website heen geploeterd is. Daarnaast zorgt het ervoor dat bezoekers sneller van je website af willen. Een snelle website draagt op verschillende manieren bij aan de posities in Google.

Om te achterhalen wat de snelheid van jouw website is, ga je naar: https://pagespeed.web.dev/.

Hoe kom ik hoger in google?

Wanneer je bovenstaande punten goed optimaliseert is de kans dat je in Nederland hoger in Google komt aanzienlijk.

Bij een buitenlandse/internationale website is het van belang om ook nog naar de hreflang tags te kijken.

Off page SEO optimalisaties

Het laatste onderdeel dat we in dit artikel gaan behandelen is off-page SEO.

Met off-page SEO richten we ons voornamelijk op het verhogen van de autoriteit.

Weet je nog, dat Google de posities bepaalt op basis van het aantal stemmen/backlinks?

Om je online autoriteit te verhogen, is het verkrijgen van deze backlinks van groot belang.

Bij deze backlinks zijn er een aantal graadmeters waar je op moet letten:

  • Domeinautoriteit (MOZ);
  • Page autoriteit (MOZ);
  • Trust Flow (Majestic);
  • Citation Flow (Majestic).

In de essentie geldt dat hoe meer backlinks je vergaart, hoe beter dit is.

Maar zonder rekening te houden met de bovenstaande graadmeters, kun je ook de verkeerde backlinks aantrekken.

Deze backlinks kunnen bestempeld worden als toxic backlinks. Deze wil je liever niet.

Via de Semrush Backlink Audit tool kun je achterhalen of jouw website toxic backlinks heeft.

Nog meer tips om hoger in Google te komen

Om hoger in Google te komen, kun je niks achterwegen laten. Alle aspecten samen vormen de ultieme formule om hoger in de zoekmachines te verschijnen. Onderstaand nog wat extra tips om je hiermee te helpen.

1. Gebruik korte url’s waar idealiter het zoekwoord in terugkomt

De url/slug van de pagina geeft een signaal waar de pagina over gaat.

Zo kan je je voorstellen dat een kort geformuleerde url makkelijker te herkennen is dan een lange.

Zeg nou zelf, welke url is beter?

De eerste natuurlijk. Deze is een stuk makkelijker af te lezen. Hierdoor heeft de bezoeker direct een beeld waar de pagina over gaat.

De pagina van Lap Marketing gaat over SEO uitbesteden.

2. Gebruik synoniemen

Vroeger wanneer je een tekst schreef over een bepaald onderwerp, dan richtte je de tekst op één zoekwoord.

Inmiddels is Google slim genoeg om verbanden te zien tussen verschillende keywords. Door middel van de techniek LSI, kan Google je tekst voor verschillende zoekwoorden weergeven, ook wanneer deze in mindere mate in de tekst terugkomt.

Je kan dit versterken door synoniemen in de tekst te plaatsen. Wanneer je een tekst schrijft over een bankstel, dan is de tekst niet alleen vindbaar op dit zoekwoord, maar ook op zoekwoorden als: bank, hoekbank, chaise lounge, etc.

3. Gebruik een .nl extensie wanneer je je richt op de Nederlandse markt

We zien het in de markt vaak terug.

Bedrijven met veel ambitie die direct starten met een .com extensie.

Dit gaat onder het mom van ‘Ja, we willen snel doorgroeien naar andere landen’.

Laten we voorop stellen dat het een zeer goed idee is om vast verschillende domeinnamen vast te leggen. Wanneer je als bedrijf internationaal groeit, is het handig om ze al geclaimd te hebben.

Om hoger te komen in de SERP van Nederland is een .nl domeinextensie zeer gewenst. Wanneer je ergens op zoekt, zie je ook vaak alleen maar .nl domeinen terug.

Het is met een .nl domeinextensie ook niet mogelijk om in andere landen hoog in Google te komen.

4. Zorg dat de crawl depth niet hoger is dan maximaal drie klikken

Om ervoor te zorgen dat iedere pagina goed vindbaar is, is het van belang dat je binnen drie klikken vanaf de homepage op die pagina terecht moet kunnen komen.

Met behulp van Screaming Frog kun je gemakkelijk in kaart brengen wat de huidige crawl depth van je website is.

5. Neem veelgestelde vragen op in je teksten

Veelgestelde vragen zijn een goede manier om waardevolle content voor je website te creëren.

Wanneer je de veelgestelde vragen baseert op wat er in Google gezocht wordt, kan dit ook tot extra organische bezoekers leiden.

6. Leg de focus op lokale SEO

Starten met SEO? Begin dan met zoekwoorden bij jou in de buurt.

De concurrentie is op deze zoekwoorden over het algemeen lager dan zoekwoorden die voor heel Nederland toepasbaar zijn.

Lees hier hoe je je lokale SEO een boost kan geven.

7. Zorg voor zowel harde als zachte conversies

Uiteindelijk wil iedereen dat de website tot meer leads of sales leidt.

Om dit doel te bereiken, moet je eerst contact zoeken met je doelgroep.

Probeer daarom eerst een e-mailadres te verzamelen of iets als een gratis SEO scan weg te geven.

8. Zorg dat potentiële klanten gemakkelijk contact op kunnen nemen

Maak het telefoonnummer en e-mailadres aanklikbaar.

Zorg daarnaast dat je een routebeschrijving op je website plaatst. Stel dat iemand in de auto naar jou onderweg is en de weg niet kan vinden?

9. Zorg dat er genoeg te doen is op de pagina

De gemiddelde tijd die bezoekers op je website zitten is een signaal naar Google dat ze gevonden hebben wat ze zoeken.

Zorg er daarom voor dat er voldoende te doen is op je website.

Denk hierbij aan het schrijven van goede content, maar vul dit eventueel ook aan met infographics, video’s of andere vormen van content.

Een toenemende trend is voice search. Steeds meer mensen stellen aan bijvoorbeeld Siri een vraag.

Door deze vragen mee te nemen in je SEO strategie, kun je meer bezoekers naar je website krijgen.

Tot slot

Hoger in Google komen is niet gemakkelijk. Zo zijn er meer kapers op de kust. In sommige markten gaat het makkelijker dan in andere branches. Wel zijn we ervan overtuigd dat door middel van bovenstaande tips, je een mooie start kan maken.

Hoger in Google komen met behulp van deze tips.

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.