Wanneer we het hebben over een goede SEO-strategie, dan kan structured data zeker niet ontbreken. Maar wat is het nou precies, die gestructureerde data? En wat is het effect hiervan op jouw organische SEO resultaten? In deze blog leggen we uit wat gestructureerde data is, hoe je het in kan zetten voor jouw website en wat hiervan het effect is.
Wat is structured data?
Structured data, ook wel schematische opmaak genoemd, is een hulpmiddel waarmee je zoekmachines helpt om de content die jij op jouw website hebt staan te verduidelijken. Met behulp van structured data maak je het voor zoekmachines gemakkelijker om te begrijpen waar de content over gaat. Om hier een voorbeeld van te geven, maken we maar al te graag gebruikt van het woord: Apple.
Waar de ene persoon wellicht denkt aan de Engelse vertaling van het woord appel, denkt de ander direct aan het elektronicabedrijf Apple. Voor Google is dit maar al te verwarrend, en daarom is structured data in leven geroepen.
Door content te structureren (markeren), kunnen zoekmachines eenvoudiger bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan.
Wat is het SEO-effect van structured data voor jouw Google Rankings?
Structured data is op zichzelf geen ranking factor, maar ze kunnen Google wel helpen om de inhoud van jouw website beter te begrijpen. Doordat Google beter begrijpt waar jouw website over gaat, kan dit wel betekenen dat jouw website hoger komt te staan dan jouw concurrenten zonder gestructureerde data. John Mueller geeft echter geen garanties voor hogere posities.
Er is geen generieke ranking boost voor Structured Data gebruik. Echter, kan gestructureerde data het gemakkelijker maken voor Google om te begrijpen waar een bepaalde pagina over gaat, wat het gemakkelijker kan maken om te ranken op voor de website relevante zoekwoorden.
John Mueller, Google.
Ondanks dat gestructureerde data niet direct bijdraagt aan jouw Google rankings, kan het als nog van pas komen om jouw online concurrenten te verslaan. Je gebruikt structured data namelijk niet alleen om content beter te begrijpen, maar ook om uitgebreidere weergaven te verkrijgen in de zoekresultaten. Deze uitgebreide weergaven worden ook wel rich snippets genoemd. Rich snippets zijn als het ware verrijkingen op de bestaande zoekresultaten en komen voor in verschillende vormen.
Waarom je structured data op jouw website toe zou moeten voegen?
Zoals hierboven al benoemd heeft Structured Data momenteel nog geen directe invloed op de posities van jouw website in de zoekmachines. Echter, heeft het wel direct invloed op bepaalde visuele onderdelen van de Google SERP. Door de data op jouw website goed te structureren, kun je jouw zoekresultaten groter naar voren laten komen op voor jouw website interessante zoekwoorden. Dit betekent dat jouw website meer zal opvallen ten opzichte van concurrerende websites die geen gestructureerde data gebruiken.
Doordat jouw zoekresultaat prominenter in de zoekmachine wordt weergegeven, zijn potentiële websitebezoekers eerder geneigd om op jouw website te klikken. Het effect ten opzichte van websites die dit niet doen? Een hogere Click Through Rate (CTR) en meer websitebezoekers.
Aan de slag met Structured Data SEO?
Wanneer je het verschil wilt maken, dan is het belangrijk om voorop te lopen. Het implementeren van structured kan jou helpen net dat extra zetje te geven om jouw website op de eerste pagina van Google te krijgen of net die eerste positie te grijpen. Wanneer je na het lezen van de bovenstaande blog vragen hebt over het implementeren van gestructureerde data? Vraag dan gerust eens een strategische sessie aan. Tijdens deze sessie kunnen we bespreken hoe wij als online marketing bureau Nijmegen, jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen.