Je bent er vast wel eens een tegengekomen.. de 404 pagina. Deze foutmelding krijgt men te zien wanneer ze op een pagina/url komen die niet meer bestaat.
Wanneer je veel content op jouw website hebt, dan glipt er wel eens een 404-pagina tussen.. Zo kan het zijn dat je per ongeluk een spelfout hebt gemaakt tijdens het aanbrengen van de link of dat mensen zelf de verkeerde link in de adresbalk hebben ingetypt.
Het is in ieder geval erg vervelend wanneer een websitebezoeker op zo’n pagina belandt. Zo kan dit bijvoorbeeld een potentiële klant zijn die op zoek is naar een bepaald product. Wanneer hij vervolgens op het product klikt en hier door een typefout geen pagina aan gebonden is, dan is dit natuurlijk enorm zuur..
Tijd om het op te lossen dus!
Inhoudsopgave
Wat is een 404 pagina?
Een 404 pagina komt tot stand wanneer de webserver de gevraagde url niet meer kan vinden. Er kan een connectie gemaakt worden met de website, maar de desbetreffende pagina is onvindbaar. Wanneer dit gebeurt, verschijnt er dus een 404. Wel ben je vrij hoe deze pagina er visueel uit ziet. Hier kom ik later even op terug.
Effect van een 404 pagina voor SEO
Naast dat een 404 pagina kan ontstaan door de bovenstaande redenen, zien we helaas nog vaak genoeg terug dat een 404 pagina ontstaat na het overzetten van een website.
Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website wordt er (helaas) maar zelden gekeken naar de pagina’s van de oude website die momenteel al verkeer binnenhalen. In sommige gevallen worden deze pagina’s niet overgenomen en.. ziet de bezoeker vanaf het moment dat de nieuwe website live gaat dus een 404-pagina.
Uiteraard vindt onze grote vriend Google hier wat van. Google heeft de taak om jou als gebruiker een zo relevant mogelijk antwoord te geven. Wanneer je met de oude website hoog in Google staat, maar de pagina niet meer bestaat op de nieuwe website. Dan is de kans groot, dat deze pagina heel snel uit de rankings verdwijnt. Zonde..
Ondanks dat ons advies altijd is om alle pagina’s waar bezoekers op binnenkomen over te nemen, zijn er ook nog andere manieren om deze 404 pagina te voorkomen.
Heb je twijfels of jou website goed is overgezet? Als SEO specialist kijken we graag even met je mee.
Effect van een 404 pagina voor de gebruiker
Naast dat Google het alles behalve fijn vindt dat jij op een 404 pagina belandt, is het ook voor de gebruiker van jouw website niet prettig.. Wanneer een bezoeker die moeite heeft genomen om jouw website te bezoeken, dan kun je hem beter maar goed behandelen.
Wanneer de bezoeker toch op een 404 pagina stuit, dan heeft dit een negatieve invloed op de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Daarnaast moet de bezoeker nu extra moeite doen om toch de informatie te krijgen die hij/zij had verwacht.
Hoe kom je erachter of jouw website 404 pagina’s heeft?
Er zijn verschillende handige tools die jou kunnen helpen bij het vinden van 404 pagina’s op jouw website. Eén van de tools, die ook nog eens gratis te gebruiken is, is Google Search Console. Onder het kopje Index > Dekking laat Google Search Console een overzicht zien van alle URL’s waarop Google een 404 pagina heeft gevonden. Als je het goed hebt gedaan, dan zal Google Search Console bij dekkingsfouten een 0 weergeven, net zoals het geval is in onderstaande afbeelding.
Een andere methode is door een SEO audit uit te voeren met behulp van een tool als SEMrush of Ahrefs. Deze tools schrapen als het ware je hele website af om je te behouden voor allerlei fouten, waaronder ook de 404 foutmelding.
Error 404 pagina oplossen
Nu we weten wat de betekenis van een 404 error is, wil je natuurlijk graag weten hoe je dit op kunt lossen. Er zijn verschillende manieren om de error 404 pagina te verhelpen. Ik zal de verschillende opties onderstaand even opsommen en toelichten.
Het instellen van een 301-redirect naar een andere pagina
Wanneer je de 404 pagina’s van jouw website in kaart hebt gebracht, dan is het verstandig om deze fouten op te pakken. Eén van de mogelijkheden om dit te doen is het aanbrengen van een 301-redirect.
Een error 404 oplossen door middel van een 301-redirect zorgt ervoor dat de “gebroken” link automatisch doorverwijst naar de pagina die jij als alternatief hebt ingesteld.
Wel is het van belang dat de content op de nieuwe pagina sterk overeenkomt met de pagina die je hebt vervangen. Een 301-redirect geeft namelijk aan de zoekmachine het signaal door dat de informatie die op de oude pagina te vinden was, nu te vinden is op de nieuwe url.
Het is dus niet verstandig om alle 404-pagina’s waar geen alternatief voor is door te sturen naar je homepage.
Door het aanbrengen van een redirect wordt ook de historische waarde van de oude pagina meegenomen naar de nieuwe pagina.
Wanneer andere pagina’s bijvoorbeeld naar jouw oude pagina toelinken, worden deze (en de waarde van deze links) ook automatisch door gelinkt naar de nieuwe url.
Het schrijven van relevante content
Verder kun je een error 404 oplossen door nieuwe content te schrijven. Zo kan het in sommige gevallen voorkomen dat je geen alternatief hebt om de oude pagina naar door te sturen. In dit geval kun je het beste direct achter je laptop kruipen om een nieuwe pagina aan te maken met dezelfde url.
Error 404 oplossen op een andere manier
Wanneer je geen tijd zin of inspiratie hebt om een nieuwe pagina te schrijven voor een 404 pagina, dan kan je er beter maar het beste van maken. Je kunt de 404 pagina helemaal naar smaak inrichten en dit leidt tot grappige oplossingen.
Daarnaast zorgen bovenstaande oplossingen niet voor fouten die een bezoeker kan maken. Wanneer iemand op een 404 pagina komt, maak er dan iets grappigs van, zodat hij in ieder geval met een glimlach achter zijn beeldscherm zit.
Onderstaand heb ik een drietal grappige 404-pagina’s toegevoegd.
Veelgemaakte fouten bij 404-pagina’s
Bij het oplossen van en herstellen van 404-pagina’s worden helaas ook fouten gemaakt. Het is goed om de onderstaande situaties in je achterhoofd te houden wanneer je aan de slag gaat met het herstellen van de 404 errors.
1. 404 pagina’s automatisch doorlinken naar de homepage
404 pagina’s automatische doorlinken (redirecten) naar de homepage klinkt gevoelsmatig als de meest geschikte oplossing. Zo belanden gebruikers in ieder geval op een pagina die ze wellicht al kennen. Dit is niet helemaal waar. Weet je nog wat ik hier boven vertelde over de relevantie van een bepaalde pagina? Het is van belang om de pagina alleen door te linken wanneer de nieuwe pagina ook echt over relevante informatie beschikt.
2. Geen duidelijke vermelding bij een 404 pagina
Wat we ook vaak tegenkomen is dat de 404-pagina zo is vormgegeven dat deze niet direct als foutmelding wordt herkend. Dit is verwarrend voor de bezoeker. Bij het oplossen van een error 404 fout kun je het beste duidelijkheid bieden, wanneer iemand op deze pagina belandt.
3. Niet duidelijk inzichtelijk welke 404 pagina’s er op de website actief zijn
Wat we veel terugzien nadat websites zijn overgezet naar een nieuwe server of wanneer er een nieuwe website wordt gelanceerd is dat de pagina’s van de oude website niet worden meegenomen.
Dit zorgt voor vervelende situaties wanneer je je ineens bedenkt dat die content die je drie jaar geleden geschreven had helemaal zo slecht nog niet was. Bij het overzetten van de website is deze pagina ineens verloren gegaan. Bedankt hé!
Tot slot!
404 pagina’s zijn enorm vervelend voor zowel de bezoekers als voor je online vindbaarheid in de zoekmachine Google. Het is dus wijs om aan de slag te gaan met het herstellen van deze pagina’s. Zo voorkom je dat je bezoekers kwijt raakt.
Als laatste tip wil ik je meegeven om op de 404 pagina in ieder geval de meest gebruikte links terug te laten komen. Dit kunnen de links uit je menu zijn, maar ook SEO geoptimaliseerde landingspagina’s.