GOOGLE REVIEWS
5/5
Bubbles icon

On page SEO: alles wat je moet weten

Picture of Veel plezier met het lezen van deze blog.

Veel plezier met het lezen van deze blog.

Als je wilt dat ons team jouw online marketing werkzaamheden uit handen neemt, klik dan hier.

On page SEO: alles wat je moet weten

Met de term SEO wordt de methodiek om hogere posities in de zoekmachine Google te behalen bedoeld. Wanneer je je aan het verdiepen bent in On-page SEO, dan wist je dit waarschijnlijk al.

Hoger in Google komen is ingewikkeld, er zijn meer dan 200 factoren die de posities bepalen. Deze factoren zijn voor het gemak onder verdeeld in verschillende categorieën. Een categorie is on page SEO, wat gaat over alles wat op de website zelf gebeurt.

Wat is on page SEO?

Bij on page SEO worden factoren die invloed hebben op de ranking op de website aangepast. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan sterke SEO teksten, goed geoptimaliseerde afbeeldingen en gestructureerde data.

Alle aspecten om ervoor te zorgen dat jouw website uiteindelijk beter vindbaar is in de zoekmachine Google.

On page SEO kan verdeeld worden in twee onderdelen: content en techniek. Beide vormen kunnen op de website worden aangepast en horen daarom bij on page SEO.

Techniek omvat snelheid, mobiel vriendelijkheid, correct crawlen van pagina’s en indexatie van pagina’s. Bij content moet je denken aan sterke teksten, passende afbeeldingen en video’s. Je kunt verschillende aanpassingen doen om Google je teksten aantrekkelijk te laten vinden. Deze aanpassingen omvatten het bieden van relevante content voor de doelgroep.

Een derde noemer die zeer belangrijk is voor goede posities in Google is autoriteit. Autoriteit is onderdeel van off page SEO.

Wat is het verschil tussen on page en off page SEO?

Het verschil zit eigenlijk al in de naam verborgen. On page optimalisatie gaat over factoren die op de pagina zelf verbeterd kunnen worden. Off page SEO factoren zijn niet te verbeteren op de website zelf.

On page SEO focust op het verbeteren van je eigen website en de inhoud ervan. Off page focust op activiteiten die invloed hebben op de autoriteit, geloofwaardigheid en zichtbaarheid van je website.

Beide delen zijn erg belangrijk voor een goede SEO strategie en mogen niet genegeerd worden.

Laten we snel naar SEO-onderdelen gaan en hoe je ze goed kunt gebruiken voor je website.

Uit welke elementen bestaat on page SEO?

Bij on page SEO gaat het om de aanpasbare factoren op de website zelf.

Bij het maken van een nieuwe pagina is het belangrijk om te beginnen met sterke inhoud. Wanneer we realistisch naar de huidige zoekmachine kijken, dan wordt hier dagelijks nieuwe content aan toegevoegd.

Het is voor Google dan ook een hels karwei om al deze content te beoordelen. Zorg dat je content uniek en relevant is. Wanneer jouw blog maar een zwakke kopie van de nummer #1 is, dan zal deze waarschijnlijk niet gaan slagen. Ook wanneer je verder alle on page SEO factoren goed hebt ingesteld.

Schrijf een goede blog en voeg waarde toe voor je lezers. Dan heb je de grootste kans om een mooie positie in de zoekmachine te bemachtigen.

Wanneer je een goed stuk content geschreven hebt, dan is het tijd voor de volgende stap. Het verbeteren van de on page SEO factoren. We gaan er samen even doorheen, zodat jij ze stap voor stap kunt afstrepen.

Het is hierbij belangrijk om te letten op de volgende factoren:

  • Titel van de pagina (H1);
  • URL-structuur;
  • H2 koppen;
  • Afbeeldingen (met de juiste benaming en alt-tekst);
  • Meta titel en beschrijving;
  • Tekst en inhoud;
  • Uitgaande links, zowel intern als extern;
  • Structured data;
  • Semantiek;
  • Laadsnelheid;
  • Indexering aanvragen.

Titel van de pagina (H1):

Wanneer je begint met het schrijven van een blog, dan begin je vaak bij de titel. De titel is zeer belangrijk, want het heeft een essentiële functie in het aantrekken van lezers.

Een goede titel moet naar mijn mening voldoen aan een aantal factoren, namelijk:

  • Het moet de lading van de tekst dekken;
  • Het moet de lezer nieuwsgierig maken of duidelijk aangeven waar de blog over gaat.
  • Het moet aanzetten tot actie of interesse;
  • En, misschien nog wel het belangrijkste. Het relevante zoekwoord waar je op wilt scoren moet in de titel voorkomen.

Als je een goede titel hebt voor je nieuwe blog, kun je verdergaan met de volgende stappen. Houd er rekening mee dat de titel in de blog wordt aangeduid met een H1 header. Google houdt van de H1 header en geeft hier veel waarde aan. De voorwaarden waar een goede titel aan moet voldoen, zijn namelijk niet alleen voor de lezer.

Voor Google is de titel van je blog erg belangrijk. Het helpt Google te begrijpen waar je tekst over gaat.

Verder is het belangrijk dat de blog of pagina maar één H1 header bevat. Je kunt hierbij de vergelijking maken met een boek. Zo heeft een boek ook maar één kaft en maar één titel. Overige hoofdstukken worden met een andere header aangeduid, namelijk een H2 tot en met H6.

URL structuur

De URL is het stukje tekst dat je boven in de menubalk van je browser ziet. Ook dit geeft Google een sterk signaal waar de tekst over gaat. Verder is het ook voor bezoeker prettig om een goed geformuleerde url te zien. Als je bijvoorbeeld een link wilt delen via WhatsApp of e-mail, is het handig dat de persoon die de e-mail of bericht ontvangt, kan zien waar de link naartoe leidt.

Verder is het ook hier zeer belangrijk dat het zoekwoord waar je op wilt scoren, in de url-structuur voorkomt.

Probeer de url daarnaast zo kort en bondig mogelijk te houden. En probeer rare tekens te vermijden. Onderstaand hebben we een voorbeeld van een goede url en een slechte url, om het voorbeeld meer vorm te geven.

Goede url-structuur:

Voorbeeld van een goede URL-structuur voor een andere blog die we hier op de website geschreven hebben: https://lapmarketing.nl/blog/hoe-doe-je-zoekwoorden-onderzoek/. Na het lezen van de url, weet je vrijwel direct waar de pagina over gaat. Namelijk, een uitleg over hoe je een zoekwoorden onderzoek doet. Het laat bezoekers en de zoekmachine duidelijk zien waar de tekst over gaat.

Slechte url-structuur:

Stel dat we in plaats van de bovenstaande url voor een andere variant gekozen hadden, dan had het er als volgt uit kunnen zien:

https://lapmarketing.nl/?p=14786/
https://lapmarketing.nl/index.php?p=14786/

In bovenstaande gevallen is de URL-structuur niet beschrijvend voor waar de tekst over zal gaan. Het is voor zowel Google als de bezoeker dan ook moeilijk te begrijpen.

Een andere vorm van een slechte URL-structuur, is wanneer de url-structuur te lang is. Een voorbeeld hiervan zie je hier:

https://lapmarketing.nl/blog/alles-over-hoe-je-een-zoekwoorden-onderzoek-doet-en-waar-je-op-moet-letten/

Kortom, een goede URL-structuur is voor zowel gebruiker als Google essentieel om te begrijpen waar jouw tekst over gaat. Het is daarom raadzaam om korte, leesbare en beschrijvende URL’s te gebruiken voor teksten waar je hoge posities op wilt behalen.

Het gebruik van H2-koppen

De H2 kop is na de H1 header de belangrijkste kop om te beschrijven waar jouw blog over gaat. Naast het beschrijven van jouw blog, zorgen de H2 headers ook voor een betere leesbaarheid. Tegenwoordig zien we veel vaker terug dat berichten niet meer echt gelezen worden van begin tot eind. In plaats daarvan zien we vooral gedrag terug wat we scannen noemen.

Het gebruik van koppen helpt bezoekers om direct door te scrollen naar het onderdeel dat hun boeit of waar hun vraagstuk ligt. Het gebruik van H2’s headers in teksten raden we dan ook zeker aan. Ook hierbij is het van belang om de meest interessante zoekwoorden in deze koppen te verwerken.

De juiste benaming van afbeeldingen

Even snel een afbeelding uploaden op jouw website is zeer eenvoudig. Het is eigenlijk zo makkelijk dat hier vaak iets belangrijks wordt vergeten. Namelijk, dat hier direct een url voor wordt aangemaakt. Stel je voor dat je een screenshot upload, dan ziet dit er als volgt uit: Scherm­afbeelding-2023-08-18-om-13.54.00.

Zeer lastig om hieruit te halen wat er op de afbeelding wordt afgebeeld.

Zorg er daarom altijd voor dat je de naam van de afbeelding veranderd voordat je deze upload op je website. Verder biedt WordPress de mogelijkheid om aan elke afbeelding een titel en een alt tekst in te voeren. Vul deze dan ook altijd in. Nog beter is om hier het relevante zoekwoord in toe te voegen.

Niet alleen is dit beter voor SEO, maar ook wanneer de afbeeldingen op jouw website niet laden, dan ziet de bezoeker hier als nog de beschrijvende tekst. Laten we zeggen dat dit beter is dan niks..

Wil je meer weten over hoe je afbeeldingen op je website optimaliseert? Lees deze blog eens: Afbeeldingen optimaliseren voor SEO.

Meta titel en omschrijving

Het toevoegen van een meta titel en meta omschrijving aan elke pagina van je website is van vitaal belang voor een effectieve SEO-strategie.

Even een kleine reminder: de meta titel en omschrijving zijn het stuk tekst dat je ziet wanneer je in Google iets op zoekt. Het geeft een omschrijving van de pagina waar je op gaat klikken.

Wanneer iemand ergens op Googled, dan krijgt die in principe (zonder ads) altijd tien zoekresultaten te zien. Iedereen wilt uiteraard dat de bezoeker uiteindelijk op zijn link klikt. Het hebben van een goede meta titel en omschrijving is eigenlijk de laatste poging om iemand tot klikken te doen overhalen.

Het toevoegen van een meta titel en meta omschrijving aan elke pagina van je website is van vitaal belang voor een effectieve SEO-strategie. Dit wel om een aantal redenen.

On page SEO: Titel en Meta omschrijving

Het verhogen van de click-through-rate (doorklikpercentage)

Een goed geoptimaliseerde meta titel en omschrijving zorgt ervoor dat de CTR van jouw zoekresultaat hoger kan liggen dan die van jouw concurrenten.

Daarom is het ontzettend belangrijk om goed na te denken over wat je daar gaat neerzetten.

Als bezoeker ben je namelijk altijd eerder geneigd om op een link te klikken, waarbij bijvoorbeeld de voordelen van een product of dienst je aanspreken.

Wanneer je een webshop hebt en je weet dat je bijvoorbeeld goedkoper bent dan de andere aanbieders in de markt, dan zou je bijvoorbeeld de prijs van jouw product in de meta titel kunnen plaatsen.

Indien de voordelen van jouw bedrijf in andere onderdelen zitten, dan is het juist verstandig om die in de koppen op te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan service, zo veel jaar ervaring, etc.

Tekst en inhoud

Bij tekst en inhoud zijn een aantal dingen belangrijk. Allereerst is het belangrijk om verschillende keren het zoekwoord terug te laten komen in de tekst.

Er is hierbij niet maar één antwoord. Er zijn meerdere theorieën en principes. Er is namelijk geen vast percentage dat voor iedere website of artikel geldt.

Sterker nog, Google is de afgelopen jaren steeds slimmer geworden en daarom is het belangrijk om je niet alleen op één zoekwoord te richten, maar ook op andere relevante zoekwoorden.

Wel doe je er goed aan om het zoekwoord in ieder geval te noemen in de eerste zin van de blog.

Naast de eigenschappen op het gebied van SEO, is leesbaarheid vooral heel belangrijk. Er zijn verschillende tools waarmee je de leesbaarheid score van je tekst kan controleren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de WordPress plugin Yoast of de SEO Writing Assistant van Semrush, welke ook direct op basis van AI verbeterpunten geeft.

Leesbaarheid is voornamelijk gericht op het vermijden van moeilijke woorden en te lange zinnen. Schrijf daarom kort en bondig en probeer nieuwe zinnen op een nieuwe regel te plaatsen.

Semantiek

Semantiek is een onderdeel van de Nederlandse taal. In plaats dat Google zich hierbij specifiek richt op de exacte zoekwoordmatches, houdt het hierbij ook rekening met andere woorden waarmee hetzelfde bedoeld wordt.

Een voorbeeld van semantiek is: Willem-Alexander, kroonprins der Nederlanden, is de man van Máxima.

De woorden ‘Willem-Alexander’, ‘Koning der Nederlanden’ en ‘De man van Máxima’ verwijzen allemaal naar dezelfde persoon, maar worden met verschillende woorden omschreven. Google is inmiddels zo slim dat het begrijpt dat hiermee dezelfde persoon bedoeld wordt.

Dit betekent dat Google als het ware een profiel kan schetsen om de verschillende dingen heen waar Willem-Alexander zich mee bezig houdt aan elkaar te koppelen. Dit kan je ook toepassen voor jouw eigen product of dienst. Door hier veel meer informatie over te delen, dan alleen het focus zoekwoord is het mogelijk om jouw tekst meer body te geven.

Het toevoegen van interne- en externe links zorgt voor een duidelijkere navigatie voor de bezoeker. Hierboven zie je dat het woord Yoast en Semrush doorgelinkt zijn. Uitgaande links gebruik je wanneer je de bezoeker ergens naartoe wilt sturen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om meer informatie in te winnen, maar ook om bijvoorbeeld handige tools te laten zien. Zoals hierboven het geval is.

Een pagina met interne links is prettig voor de bezoeker, maar ook Google hecht hier waarde aan. Probeer daarom altijd goed op te letten naar welke websites je toe linkt.

Link altijd naar relevante en betrouwbare bronnen. Een goede tip hiervoor is, om alleen naar websites te linken die een goede reputatie hebben en die gezien worden als autoriteit in hun vakgebied.

De kans dat zij hun onderzoek goed gedaan hebben, is best groot.

Structured data

Wanneer je alle bovenstaande punten hebt verwerkt, dan ben je al een heel eind.

Om de SEO score van je betreffende pagina nog beter te maken, kan je structured data op deze pagina toevoegen.

Er zijn verschillende soorten structured data. Al deze verschillende soorten zorgen ervoor dat de eerder genoemde meta titel en omschrijving meer body krijgen.

Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan:

  • Reviews;
  • Veelgestelde vragen;
  • Sitelinks;
  • Verschillende stappen;
  • Broodkruimelpad;
  • Lokaal bedrijf;
  • Product;
  • Recepten;
  • Vacatures.

Er zijn enorm veel structured data toepassingen. Afhankelijk van de blog die je schrijft, zal je gebruik moeten maken van verschillende structured data vormen.

Laadtijd van de pagina

De laadtijd van de website is een ontzettend belangrijk onderdeel van SEO.

Laadsnelheid is eigenlijk een onderdeel van on page SEO, dat van toepassing is op de gehele website, niet alleen op deze betreffende pagina.

Toch zijn er verschillende manieren om de snelheid van je pagina te optimaliseren. Vaak zien we bij websites terug dat de afbeeldingen niet SEO geoptimaliseerd zijn.

Hele grote afbeeldingen of video’s zijn niet bevordelijk voor de website snelheid. Voor video’s raden we altijd aan om deze op YouTube of Vimeo te plaatsen. Door video’s te embedden hoef je het geheugen van de video’s niet op je eigen webserver te draaien.

Ook is het interessant om je eens te verdiepen in de Google Web Vitals. Op dit gebied zijn er ook verschillende optimalisaties door te voeren op pagina niveau.

Een goede manier om de laadtijd van een pagina te controleren is via Google Pagespeed.

Aanvragen van de indexering

Wanneer je al deze bovenstaande punten verwerkt hebt, dan heb je goed je best gedaan.

Het is niet bewezen dat het werkt, maar we zien hier wel positieve resultaten op terug. In Google Search Console is het mogelijk om de indexering van je pagina aan te vragen.

Hiervoor ga je na het publiceren van je pagina naar Google Search Console. In Google Search Console vul je bovenaan de nieuwe url in, om vervolgens op “Indexering aanvragen” te klikken.

Indexering aanvragen na het optimaliseren van een pagina.

Tools voor on page SEO optimalisatie

Zo, je hebt je pagina on page geoptimaliseerd. Goed bezig!

Om er zeker van te zijn dat je het juiste hebt gedaan, hebben we hier een aantal tools om je werk te controleren.

Semrush

De tool waar wij bij Lap Marketing het meeste gebruik van maken is Semrush. Deze allesomvattende tool heeft ontzettend veel toepassingen.

De on page SEO checker van Semrush geeft direct een goede indicatie van alle optimalisaties die je nog door kunt voeren aan je pagina’s. Naast de punten die je nog verder op kunt pakken, krijg je ook direct inzicht in de strategische keuzes die je op SEO vlak kunt maken. Dit betekent het toevoegen van nieuwe pagina’s op andere zoekwoorden.

On page SEO: Semrush SEO checker

Screaming Frog

Screaming Frog ziet er qua opmaak niet uit, maar is een zeer fijne SEO tool om je website on page te optimaliseren. Het is in het begin even zoeken, maar wanneer je je weg gevonden hebt binnen deze tool, dan wil je eigenlijk niet meer zonder.

Pro tip: wil je een audit draaien met Screaming Frog? We hebben de meest relevante optimalisaties samengevoegd tot een blog. Lees deze voordat je start met Screaming Frog even door.

Tot slot

SEO bestaat uit een groot aantal factoren. Ondanks dat sommige taken niet extreem lastig zijn, merken we dat het vooral enorm belangrijk is om consistent de juiste dingen te doen. Wanneer je nog niet voldoende resultaat behaald met je on-page SEO werkzaamheden. Laat ons dan gerust eens vrijblijvend meekijken. Vraag de gratis SEO scan aan voor een analyse van jouw website. SEO uitbesteden kan een goede optie zijn, wanneer je zelf niet voldoende tijd of kennis van SEO hebt.

On page SEO: alles wat je moet weten

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?

De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.

Picture of Daan Lap

Daan Lap

Daan Lap is de oprichter van Lap Marketing. Hij is voornamelijk bezig met het maken van slimme en technische SEO analyses, welke hij vervolgens uitwerkt tot strategieën.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.

Over ons

Over Lap Marketing

Sinds begin 2019 richten wij ons op het ondersteunen, adviseren en uitvoeren van online marketing werkzaamheden die bijdragen aan de online groei van onze opdrachtgevers. Wij vinden het belangrijk dat iedereen doet waar hij goed in is. Wanneer je doet waar je goed in bent, dan geeft dit energie en plezier. In ons geval is dat online marketing!

Doe de gratis website SEO scan

De gratis website SEO scan geeft direct inzichten in hoe jouw website ervoor staat en waar het naartoe zou kunnen.

Meer bezoekers op jouw website?

Vraag vrijblijvend een strategische sessie aan en we maken een plan om dat doel te bereiken.