Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Wanneer je een website in beheer hebt, wil je natuurlijk weten of deze ook bezocht wordt, en het liefst ook door wie. Google Analytics data helpt hierbij. Door middel van een trackingcode die je zelf toe kan voegen, slaat Google Analytics gegevens op van bezoekers die jouw website bezoeken.
Hoe werkt Google Analytics?
Met het web analytics programma van Google kun je enorm veel data verzamelen van personen die jouw website bezoeken. Wanneer je voor het eerst gebruik maakt van Google Analytics data, dan kunnen deze gegevens je best overvallen. Voor het gemak leggen wij even uit wat er gebeurt nadat je de trackingcode toegevoegd hebt aan de broncode van je website.
Nadat je de trackingcode van Google hebt toegevoegd aan de website, begint Google Analytics met het verwerken van jouw website bezoekers. Het kan dus wel even duren voordat je nuttige informatie kunt halen uit de online statistieken. Het is voor Google Analytics namelijk niet mogelijk om gegevens uit het verleden op te halen. De eerste weken zullen daarom wat vredig verlopen. Na een periode van een maand, kun je wellicht al wat zeggen over de bezoekers van je website. Maar wat meet je dan precies?
Wat meet Google Analytics?
Laten we beginnen met vermelden waar Google Analytics allemaal toe in staat is. Dan kun je voor jezelf bepalen welke meetpunten voor jouw website van waarde zijn. Om het nog enigszins overzichtelijk te houden verspreidt Google Analytics de online data in verschillende rapporten. Binnen deze rapporten zijn weer subrapporten te vinden. Door deze gestructureerde weergave is het enorm eenvoudig om door de website statistieken heen te surfen. Voordat we dieper ingaan op de gegevens die in de verschillende rapporten worden weergegeven, is het van belang om de volgende begrippenlijst even door te nemen.
Google Analytics begrippenlijst:
Bouncepercentage: het bouncepercentage (bounce rate) is het percentage bezoekers dat uw website direct verlaat zonder door te klikken naar een andere pagina;
Conversie: de omzetting van een website bezoeker naar een vooraf gedefinieerd conversiedoel, zoals een bestelling, het invullen van het contactformulier of een inschrijving voor een nieuwsbrief;
Impressie: een pageview (of impressie) wordt geteld als iemand een pagina van de website bezoekt;
Sessie: een sessie is de periode waarin een gebruiker actief is op uw website;
Terugkerende bezoeker: een terugkerende bezoeker of een bezoeker is een bezoeker die vaker terugkomt binnen een bepaalde periode;
Unieke bezoeker: een unieke bezoeker is een websitebezoeker die een website bezoekt binnen een bepaalde periode. Beter gezegd, een bezoeker die in een periode van tijd voor het eerst jouw website bezoekt;
Web analytics: onderdeel van online marketing dat zich bezighoudt met het analyseren van verkeer op websites.
Rapporten
Zoals al eerder benoemd worden de website statistieken opgedeeld in verschillende rapporten. Deze rapporten geven allen informatie over een bepaald onderwerp. De rapporten geven inzicht in de volgende onderwerpen:
- Realtime;
- Doelgroep;
- Acquisitie;
- Gedrag;
- Conversies.
Het Realtime rapport
Het realtime rapport van Google Analytics vertelt je wat over de bezoekers die op het moment van kijken op de website aanwezig zijn. Wanneer je wilt weten wat er nu op jouw website gebeurt, dan kun je het realtime rapport raadplegen. Binnen het realtime rapport is het mogelijk om te achterhalen vanaf waar de bezoeker de website bezoekt en welke pagina van de website hij/zij bezoekt.
Het Doelgroep rapport
Binnen het doelgroep rapport is het mogelijk om meer te weten te komen over je doelgroep. Door middel van dit rapport kun je achterhalen hoe veel bezoekers in een bepaalde periode je website hebben bezocht. In een overzicht kun je heel gemakkelijk zien hoeveel tijd bezoekers hebben besteed op jouw website en hoe veel pagina’s zij hebben bezocht. Verder kan je door middel van dit rapport de leeftijd en het geslacht, de locatie van bezoeken, interesses en het apparaat waarmee ze jouw website bezoeken bestuderen. Deze informatie kan van grote waarde zijn. Zo zou je op basis van deze gegevens een Google Ads campagne in kunnen stellen.
Het Acquisitie rapport
Website bezoekers komen en gaan, maar waar komen zij vandaan? Het acquisitie rapport geeft hier inzicht in. Om meer structuur te bieden wordt de data wederom ingedeeld in verschillende categorieën. In dit geval worden de categorieën “Channels” genoemd.
De channels waarin onderscheid wordt gemaakt zijn:
- Organic Search;
- Paid Search;
- Display;
- Direct;
- Referral;
- Social;
- E-mail;
- (Other).
Het Gedrag rapport
In het gedrag rapport kun je achterhalen op welke pagina’s je bezoekers binnenkomen. Deze pagina’s noem je landingspagina’s. Daarnaast kun je ook zien op welke pagina’s je bezoekers uitstappen (je website verlaten). Wanneer een pagina een hoog uitstap percentage heeft, zou het kunnen zijn dat deze pagina niet goed werkt, of dat het einde van de happy flow is bereikt. Zo zijn de contactpagina en de pagina “bestelling afgerond”, pagina’s met een “natuurlijk” hoog uitstap percentage.
Het Conversies rapport
Binnen Google Analytics is het mogelijk om conversies in te stellen. Kort gezegd zijn conversies doelen, die je graag wil dat je bezoekers uitvoeren. Hierbij kan het gaan om het doen van een aankoop, het downloaden van een e-book of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Binnen het conversierapport heb je meer inzicht in de ingestelde conversies en het pad dat je bezoekers online bewandelen om tot een conversie te komen.
Hoe maak ik een account aan bij Google Analytics?
Een account aanmaken bij Google Analytics is zeer eenvoudig. Nadat je een account hebt aangemaakt of hebt ingelogd, kun je een property aanmaken. Een property vertegenwoordigt jouw website of app en vormt het verzamelpunt voor gegevens van jouw site of app in Analytics. Binnen Google Analytics is het mogelijk om met één account meerdere properties te beheren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je zelf meerdere websites beheert, of misschien websites van anderen. Door meerdere properties aan je account toe te voegen, wordt het makkelijker om sneller te schakelen tussen de websites die je beheert. Op deze manier hoef je niet steeds opnieuw in te loggen op een ander account.
Hoe stel je Google Analytics in?
Zoals al eerder benoemd werkt Google Analytics met een trackingcode. Deze zorgt ervoor dat de gegevens op je website worden opgeslagen. De trackingcode ziet er als volgt uit:
De trackingcode kan je op verschillende manieren aan je website toevoegen. De manier waarop je de trackingcode toevoegt hangt af van het programma waarmee je website gebouwd is. In dit artikel beschrijven we twee manieren, namelijk het installeren van de trackingcode via de broncode in HTML en door middel van een plugin op WordPress.
Instellen via de HTML broncode in WordPress
Wanneer je jouw website hebt laten maken met het CMS systeem WordPress, dan voeg de trackingscode toe aan de hoofdsectie van de website. Om de trackingcode van Analytics in WordPress in te voeren, dien je eerst naar je WordPress admin dashboard te gaan. Ga hier naar ‘Weergave’ > ‘Editor’ en open in het rechtermenu ‘header.php’. Ga op zoek naar ‘< head >’ in het tekstveld en plak de trackingcode vóór ‘</head >’. Wanneer je dit gedaan hebt, klik je onderaan de pagina op ‘Bestand bijwerken’. Het duurt nu maximaal 24 uur voordat je de eerste Google Analytics data van je WordPress website in het programma terugziet.
Instellen via een WordPress plugin
Wanneer je de trackingcode toevoegt via de html broncode ga je in de backend van de website. Wanneer je hier verkeerde aanpassingen maakt, kan het zijn dat je website niet meer werkt. Daarom is het verstandig om een plugin te downloaden waarin je een trackingcode toe kan voegen in de broncode van de website. De plugin die wij hiervoor gebruiken is “Insert Headers and Footers” van WPBeginner. Deze plugin zet de trackingcode netjes op de plek waar deze hoort.
Wat zijn de kosten van Google Analytics?
Net zoals bijna elk programma van Google, is ook Analytics volledig gratis. Google heeft een sterke visie. Zo wil het de grootste en sterkste zoekmachine zijn en blijven. Je betaalt Google Analytics als het ware met de statistieken die je opslaat in Analytics. Google gebruikt deze gegevens dan weer voor onderzoeksdoeleinden.
Waarom gebruik maken van Google Analytics?
Nu je meer weet over Google Analytics en haar mogelijkheden is het tijd om te bespreken waarom Google Analytics data een meerwaarde kan bieden voor jouw onderneming. Zoals al eerder besproken biedt Google Analytics je meer inzicht over de doelgroep die jouw website bezoekt. Je kunt bijvoorbeeld zien waar ze vandaan komen, hoe oud ze zijn en zelfs wat hun interesses zijn. Verder is het ook leuk om te zien dat wanneer je een nieuwe SEO blog hebt of een social media post hebt geplaatst, je kan zien dat de bezoekersaantallen ineens stijgen. Daarnaast is het meten van data steeds belangrijker geworden in de wereld van Online Marketing. Google Analytics is dan ook een handige tool om met behulp van conversie optimalisatie meer uit je huidige bezoekersaantallen te halen.
Google Analytics gebruiken bij jouw onderneming?
Mocht je na het lezen van het artikel vragen hebben over Google Analytics of graag eens willen sparren over de mogelijkheden van Google Analytics voor jouw onderneming? Wij helpen graag met het opzetten van een Google Analytics account of het meten van jouw website statistieken. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!
Op de hoogte blijven van de nieuwste trends op het gebied van online marketing?
De wereld van online marketing is enorm dynamisch. Door de snelle mate van veranderingen is het van belang om op de hoogte te blijven van alle trends en ontwikkelingen. Meld je aan en ontvang een update in de mail wanneer er een nieuwe blog is geplaatst.