Een website optimaliseren, met als doel om bovenaan de zoekmachine Google te komen, is hard werken. Je moet rekening houden met een groot aantal factoren. Om je online vindbaarheid te vergroten is het neerzetten van een sterk fundament essentieel.
Wanneer je namelijk bovenaan de zoekmachine staat, levert dit maandelijks nieuwe bezoekers op. SEO uitbesteden is voor veel bedrijven dan ook ontzettend interessant. Wil je liever eerst zelf een start maken? Lees dan onderstaand artikel.
In deze blog nemen we je mee in een aantal tips die je direct kan toepassen om jouw website te optimaliseren.
Inhoudsopgave
- Stap 1: Doe een uitgebreide zoekwoordenanalyse
- Stap 2: Zet de structuur van je website goed neer
- Stap 3: Schrijf goede, relevante en unieke content
- Stap 4: Website optimaliseren (on-page SEO)
- Stap 5: Optimaliseren van de website techniek
- Stap 6: Voeg structured data toe aan de website
- Stap 7: Pas linkbuilding toe op de belangrijke pagina’s
- Waarom zou je jouw website optimaliseren voor Google?
- Zelf je website optimaliseren?
- Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?
Stap 1: Doe een uitgebreide zoekwoordenanalyse
Voordat je start met het optimaliseren van je website is het belangrijk om een uitgebreide zoekwoordenanalyse te doen. Met behulp van deze analyse breng je alle relevante zoekwoorden in kaart.
Een zoekwoordenanalyse is dan ook altijd het startpunt van een SEO strategie. Met behulp van deze analyse kan je achterhalen op welke zoekwoorden een hoog zoekvolume zit, of waar de concurrentie het laagste is.
Ga dus altijd eerst op onderzoek uit voordat je besluit je website te optimaliseren.
Stap 2: Zet de structuur van je website goed neer
Nadat je hebt onderzocht welke zoekwoorden voor jouw website interessant zijn, is het tijd voor de volgende stap. Namelijk, het neerzetten van een goede website structuur. Om grote stappen te maken met SEO is de structuur van jouw website enorm belangrijk. Voor zowel Google als jouw bezoekers is het belangrijk dat zij tot de juiste informatie komen.
Een goede website structuur is essentieel. Hierbij een aantal tips waarmee jij jouw website structuur optimaal neer kan zetten:
- Zorg voor een duidelijke URL-structuur;
- Zorg dat de belangrijkste pagina’s onderdeel zijn van jouw menu (boven- of onderaan de website);
- Plaats interne links naar andere relevante pagina’s;
- Geef met stijling duidelijk aan welke woorden een link bevatten.
Stap 3: Schrijf goede, relevante en unieke content
Content is king zeggen ze wel eens. Om hoger in Google te komen is het ontzettend belangrijk dat jouw content iets bijdraagt aan het internet. Hierbij is de waarde voor jouw doelgroep en een unieke tone-of-voice enorm belangrijk. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat de intentie van de zoekopdracht matcht met jouw tekst. Is jouw bezoeker op zoek naar informatie? Schrijf dan een kennisartikel. Is jouw bezoeker op zoek naar een product? Laat de bezoeker dan terechtkomen op een product- of productcategorie.
Wanneer je voorafgaand aan het schrijven je doelgroep en het doel voor ogen hebt, dan draagt dit bij aan de uiteindelijke kwaliteit van de content.
Let er verder altijd op dat de teksten taalkundig kloppen. Zorg dat de teksten geen spel- of taalfouten bevatten. Gebruik korte zinnen en gebruik niet al te moeilijke woorden. Ook dit hangt natuurlijk sterk af van jouw doelgroep. Wanneer je een tekst schrijft over een zeer technisch onderwerp, dan mag je ervan uitgaan dat jouw doelgroep deze techniek begrijpt. Hetzelfde geldt voor deze tekst, waarbij we ervan uitgaan dat je al enige kennis hebt opgedaan met het onderwerp SEO.
Stap 4: Website optimaliseren (on-page SEO)
Wil je hoog scoren in Google? Dan is het na het schrijven van de tekst goed om een aantal factoren te checken. Deze factoren vallen onder de noemer on page SEO. In SEO land beschrijven we deze categorie als alle optimalisaties die je op de website zelf aan kan brengen. Denk hierbij aan koppen, afbeeldingen, interne links, structured data, website snelheid, etc.
Met alleen unieke content ga je het dus niet redden. Je zult je echt nog wat verder in SEO moeten verdiepen. Om je hierbij te helpen, hebben we een uitgebreide blog geschreven over dit onderwerp. Deze vind je hier:
On page SEO: alles wat je moet weten
Wanneer je al deze stappen eens rustig doorloopt, ben je al zeer goed op weg.
Stap 5: Optimaliseren van de website techniek
Waar bovenstaande stappen nog redelijk simpel toe te passen zijn, gaan we nu naar een wat moeilijker onderdeel. Namelijk, de techniek van de website. Het verbeteren van de technische aspecten van de website zijn niet voor iedereen weggelegd. Waar je bij het schrijven van content vooral creatief moet zijn, zijn analytisch vermogen en secuur werken hier van belang.
Gelukkig zijn er een hoop SEO tools die de pijn kunnen verlichten. We zullen je een aantal tips geven waarmee je de techniek van je website kunt optimaliseren.
Voordat je aan de slag kan gaan met het optimaliseren van de techniek van je website, moet je eventuele verbeterpunten eerst in kaart brengen. Er zijn een aantal tools die je hierbij kunnen helpen. Denk hierbij aan Semrush, Ahrefs of Screaming Frog.
Bij technische SEO is het belangrijk om in ieder geval te letten op de volgende punten:
- De indexering van je website: controleer in Google Search Console of je website goed geïndexeerd wordt. Dit kan je per pagina controleren. Verder is het wijs om een XML-sitemap toe te voegen.
- 404 pagina: controleer of je website pagina’s bevat die niet meer gevonden kunnen worden. Dit fenomeen zien we vooral terug bij grote websites of websites die net zijn overgezet naar een ander domein.
- Broken links: verwijder of vervang niet werkende links op je website. Dit kunnen zowel interne als externe pagina’s bevatten.
- Google Pagespeed: controleer met behulp van Google Pagespeed de actuele website snelheid. In veel gevallen geeft Google Pagespeed direct verbeterpunten waar je mee aan de slag kan gaan.
- Gebruik niet te veel plugins: In het geval dat je website gemaakt is in WordPress, dan is het belangrijk om niet te veel plugins te gebruiken. Voor elke functionaliteit is wel een plugin te vinden, maar dit is niet altijd beter. Denk dan ook goed na, voordat je plugins op je website toevoegt. In veel gevallen zitten de functionaliteiten ook al in een builder, zoals Elementor Pro.
Stap 6: Voeg structured data toe aan de website
Met behulp van Structured data val je extra op in de zoekmachine van Google. Zo is het mogelijk om wanneer je op de eerste pagina staat, Rich Snippets toe te voegen, waardoor jouw zoekresultaat er net wat anders uit komt te zien dan die van jouw concurrent. Enkele voorbeelden zie je hieronder.
Bij WordPress zijn er verschillende plugins die het toevoegen van structured data eenvoudiger maken. Wij gebruiken hier altijd Schema Pro voor. Met behulp van deze plugin kan je gemakkelijk één van de volgende schema toevoegen.
Denk hierbij aan:
- Reviews;
- Veelgestelde vragen;
- Sitelinks;
- Verschillende stappen;
- Broodkruimelpad;
- Lokaal bedrijf;
- Product;
- Recepten;
- Vacatures.
Er zijn enorm veel structured data toepassingen. Afhankelijk van de blog die je schrijft, zal je gebruik moeten maken van verschillende structured data vormen.
Zie hieronder een voorbeeld van structured data, toegepast op recepten:
Stap 7: Pas linkbuilding toe op de belangrijke pagina’s
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Ervoor zorgen dat andere websites naar jouw website gaan verwijzen is een lastig karwei. Er zijn verschillende manieren om toch aan externe links te komen. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van gastblogs op voor jouw branche relevante websites. Ook zijn er diverse nieuws websites te vinden in vrijwel elke regio.
Google wordt steeds slimmer in het controleren van deze links. Het is dan ook belangrijk om een gezond linkprofiel op te bouwen. Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn of er bij voorbaat al niet goed uit ziet, dan raden we niet aan om gebruik te maken van deze links.
Daarnaast is het van groot belang dat de websites die naar jouw website verwijzen een relevantie hebben. Probeer dus te zoeken naar websites die in dezelfde branche actief zijn. Verder is de autoriteit van de website van grote waarde.
Naast het binnenhalen van externe links, kan je op je eigen website ook al het één en ander doen. Het toevoegen van interne links naar andere belangrijke pagina’s, is ook al een vorm van linkbuilding. Gebruik hierbij altijd een ankertekst die aansluit bij het zoekwoord waar je op wilt scoren.
Waarom zou je jouw website optimaliseren voor Google?
Wanneer jouw website geoptimaliseerd is, dan krijg je hierdoor hogere posities in de zoekmachine Google. Hoge posities op relevante zoekwoorden zorgen ervoor dat nieuwe bezoekers jouw website kunnen vinden. En dat is nou juist de kracht van SEO en het optimaliseren van jouw website.
Zelf je website optimaliseren?
Zelf jouw website optimaliseren? Een start maken kan altijd. Wanneer je actief aan de slag wilt gaan met SEO, dan raden we altijd aan om vooral te beginnen. Een goed begin is al de helft. Uiteraard kunnen er ook dingen fout gaan, maar deze fouten zijn door een online marketing bureau vaak relatief snel op te lossen.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website?
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Vraag de gratis SEO scan aan en we kijken graag met je mee. We denken graag mee in het behalen van jouw bedrijfsdoelstellingen. Stuur ons een berichtje of bel ons direct via 024 23 40 622.