Een nieuwe website laten maken. Vroeg of laat krijgt elke ondernemer ermee te maken. In het digitale tijdwerk waarin we nu leven is het laten maken van een website vaak de vervolgstap na een KvK inschrijving. Ook kan het voorkomen dat jouw onderneming zo hard groeit, dat je na verloop van tijd toe bent aan een nieuwe website. Een website moet natuurlijk wel aansluiten bij jouw bedrijf en daarom is het belangrijk dat jouw website in ieder geval voorzien is van de, volgens ons, randvoorwaarden bij het laten maken van een nieuwe website. Onderstaand daarom negen tips om mee te nemen in het beslissingsproces.
1. Gebruik foto’s van mensen en je daadwerkelijke werkplek (geen stock foto’s)
Stockfoto’s, je ziet ze overal op het internet. Als bedrijf is het natuurlijk verleidelijk om hier gebruik van te maken. Echter, zijn deze afbeeldingen weinig onderscheidend van de foto’s van je concurrenten. Stockfoto’s zijn afbeeldingen die je gratis en rechtenvrij op het internet kan downloaden. Wanneer je een nieuwe website wil laten maken, dan raden we aan om hier een fotoshoot aan toe te voegen. Het toevoegen van persoonlijke foto’s zorgt voor een betrouwbaar uiterlijk.
2. Over ons pagina met missie, visie en indien mogelijk de activiteiten van de afgelopen jaren
Wanneer je een nieuwe website wil laten maken, dan kan een over ons pagina niet ontbreken. Zo zal een bezoeker eerder zaken willen doen met een bedrijf waar het personeel, de missie, visie en activiteiten van de afgelopen jaren online te vinden zijn. Dit geeft de bezoeker een gevoel dat het bedrijf niets te verbergen heeft. Daarnaast is het ook een voordeel dat de bezoeker bijvoorbeeld kan zien wie hij zojuist aan de telefoon gesproken heeft.
3. De kracht van reviews
De kracht van online reviews is enorm. Uit een onderzoek van Search Engine Land blijkt dat 88% van de consumenten een online beoordeling evenzeer vertrouwd als een persoonlijke aanbeveling. Als bedrijf zou je er goed aan doen om online reviews te verzamelen, bijvoorbeeld met behulp van Google My Business.
“88% van de consumenten vertrouwt evenzeer op online beoordelingen als op persoonlijke aanbevelingen”
– Search Engine Land
4. Zet je prestaties, certificaten of onderscheidingen op je website
Zet je behaalde certificaten, keurmerken of onderscheidingen op je website. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop wil laten maken, dan zou je ervoor kunnen kiezen om je webshop aan te sluiten bij keurmerken als Thuiswinkel waarborg of Webshop keurmerk. Deze keurmerken zijn in veel gevallen een vorm van herkenning bij je consument en stralen hierdoor vertrouwen uit. Mocht je daarnaast bijvoorbeeld na het behalen van een cursus een certificaat behaald hebben? Schroom je niet om deze op je website te plaatsen. Een certificaat laat namelijk zien dat je iets behaald hebt!
5. Google Maps kaart op de contactpagina
Een andere manier om vertrouwen te wekken bij de bezoeker van je gloednieuwe website is het toevoegen van een Google Maps kaart op de contactpagina. Hiermee geef je aan je bezoeker aan dat je een daadwerkelijk adres op je website hebt. Daarnaast is het voor potentiële klanten die de website via hun mobiel bezoeken, gemakkelijk om de routebeschrijving te kopiëren naar hun Google Maps of Kaarten applicatie.
6. Toon huidige klanten en deel eerder uitgevoerde projecten
Wanneer je een nieuwe website wil laten maken en hiermee potentiële bezoekers wil laten zien wat je in petto hebt, dan is er geen betere manier dan het gewoon te doen. Door bijvoorbeeld case studies te schrijven over eerdere opdrachten maak je aan je websitebezoeker duidelijk hoe een samenwerking met jou als bedrijf eruit ziet en wat hij kan verwachten.
In een case study kun je ook weergeven wat je bijvoorbeeld voor je klanten gaat doen en wat het mogelijke effect hiervan kan zijn. Case studies zijn interessant voor verschillende soorten bedrijven. Zo zou je bijvoorbeeld een case study kunnen schrijven over een eerder project dat je hebt uitgevoerd, zoals wij hebben gedaan voor het bedrijf TRALERT®, maar wanneer je een patisserie hebt, dan zou je natuurlijk ook een case study kunnen schrijven over die super mooie taart die je hebt gebakken voor een tevreden klant.
Om het extra aantrekkelijk te maken voor potentiële klanten zou je aan de case study nog persoonlijke foto’s en een review toe kunnen voegen. Wanneer je net gestart bent en je nog geen nieuwe website hebt laten bouwen, dan is het wellicht lastig om case studies te schrijven voor een bestaande opdrachtgever. In zo’n geval kun je de case natuurlijk ook schrijven over een onderzoek dat je hebt gedaan of een trail die je bij een bepaald bedrijf hebt uitgevoerd.
7. Stel de manier van communiceren af op je doelgroep
Helaas zien we het nog veel te vaak. Een prachtige website, maar niet gericht op de juiste doelgroep. Wanneer je een nieuwe website wil laten maken is het enorm van belang om een goed beeld te hebben van je doelgroep. Voorafgaand aan het laten maken van een website zullen we als online marketingbureau daarom samen met jou aan de slag gaan om je doelgroep zo goed mogelijk in kaart te brengen. Hiervoor gebruiken we verschillende modellen en tools, waaronder de Buyer Persona.
8. Betrouwbaarheid door SSL verbinding (HTTPS)
Een nieuwe website laten maken? Denk ook aan de SSL verbinding en een snelle hosting. Wanneer een bezoeker je gloednieuwe website bezoekt en links bovenaan de melding ziet staan dat de website onveilig is, dan kan dit wantrouwen creëren bij de bezoeker. Dit is uiteraard niet wat we willen. Een SSL verbinding wordt vaak weergegeven door een grijs of groen slotje.
9. Schrijf zelf de teksten voor je homepage, over ons pagina en diensten
Een nieuwe website laten maken kost energie. Niet alleen de energie van het online marketing bureau, maar ook de tijd en energie van eigenaar van de website. Uiteindelijk is het jouw verhaal en niet het verhaal van het online marketing bureau. Tip nummer negen zegt eigenlijk: schrijf je teksten zelf om jouw verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Mocht je niet zo vlot zijn met de pen, spreek je teksten dan in, zodat de copywriter het gesproken bericht om kan toveren tot een pakkende tekst.