LSI keywords staat voor Latent Semantic Indexing keywords. In de praktijk zijn dit zoekwoorden met dezelfde betekenis of een heel sterk verwant. Wanneer je een blog schrijft over een bepaald onderwerp, dan zijn er bepaalde termen en onderwerpen die sterk met elkaar een verband houden. Die zoekwoorden noemen we LSI keywords.
Verleden vs. Heden
Eerder werkte Google als volgt. Wanneer je een artikel ging schrijven over een bepaald onderwerp, dan ging je op zoek naar een zoekwoord dat hierbij aansloot. Dit zoekwoord werd door de gehele tekst vaker herhaald. De focus lag hierbij specifiek op dit ene zoekwoord. Doordat dit zoekwoord zo exact werd toegepast, konden sommige zinnen niet in 100% Nederlands geschreven worden. De teksten werden hierdoor eigenlijk onleesbaar. Het toepassen van de SEO techniek LSI heeft hier verandering in gebracht. Met behulp van deze toepassing is het mogelijk om in plaats van de focus op één zoekwoord te leggen, het aantal zoekwoorden uit te breiden.
LSI keywords
De moderne LSI techniek zorgt ervoor dat Google een verband ziet tussen verschillende zoekwoorden die hetzelfde betekenen. In plaats van je dus specifiek te richten op één bepaald zoekwoord, kan je de teksten hierdoor richten op meerdere keywords. Een voorbeeld hierbij is het zoekwoord: bankstel. Als je een tekst schrijft over een bankstel, dan is de tekst niet alleen vindbaar op dit zoekwoord, maar ook op zoekwoorden als: bank, hoekbank, chaise lounge, etc.
Hoe pas je LSI keywords toe?
Het algoritme van Google is slim genoeg om de LSI keywords aan je tekst toe te voegen. Wel zou je tijdens het schrijven van de teksten rekening kunnen houden met de synoniemen en relevante onderwerpen die Google suggereert. Hiervoor kan je verschillende tools gebruiken, zoals SEMrush of Ubersuggest. Heb je hulp nodig bij het in kaart brengen van de LSI keywords? Denk dan eens aan SEO uitbesteden bij Lap Marketing. Wij helpen je graag bij al je SEO vraagstukken.