Bubbles icon

Wat is Canonical tag?

Betekenis: Canonical tag

Een canonical tag is een stukje code dat wordt gebruikt om te voorkomen dat Google bepaalde content op de website als duplicate content ziet. Met deze canonical tag kan je aan Google een signaal geven dat dezelfde content ook op een andere URL beschikbaar is.

Stel je het volgende voor. Je hebt een webshop in muziekinstrumenten. In de categorie gitaren verkoop je verschillende instrumenten, geschikt voor zowel links- en rechtshandige. Deze producten zijn op verschillende pagina’s te vinden, maar qua content zijn ze exact hetzelfde.

De URL’s zouden er in dit geval zo uit kunnen zien:

https://voorbeeld.nl/p/linkshandige-gitaar/
https://voorbeeld.nl/p/rechtshandige-gitaar/

In dit geval is de kans groot dat er duplicate content ontstaat. In dit geval doe je er goed aan om een canonieke tag in te stellen, zodat Google tijdens het crawlen weet hoe het de pagina moet onderscheiden van de dubbele pagina.

Waar kan je canonieke tags vinden?

Canonieke tags zijn codes die Google vertellen welke pagina’s gerelateerd aan elkaar zijn. De canonical tag kan je terug vinden in de header van de website en ziet er ongeveer zo uit:

<link rel="canonical" href="https://voorbeeld.com/" />

Deze code geeft aan dat de pagina die wordt getoond niet de canonieke URL is. De canonieke URL is de url waarnaar wordt verwezen na “href”. Een canonical link kan ofwel zelfverwijzend zijn (waarbij de tag naar de eigen URL verwijst) of verwijzen naar de URL van een andere pagina om hiermee aan te geven dat de pagina’s een verband hebben.

Een verwant begrip aan de canonical tag is de canonical URL.

Andere marketingbegrippen